با طب سنتی پاشنه ی پای نرم داشته باشیم

با طب سنتی پاشنه ی پای نرم داشته باشیم

ترک کف پا عارضه‌ی شایعی است که در صورت بی‌توجهی و عدم درمان می‌تواند به خونریزی و عفونت باکتریایی و درد شدید منجر شود که به‌ویژه در بیماران دیابتی بسیار خطرناک است . اما با چند راهکار خانگی و ساده می‌توان ترک پا را در کمترین زمان ممکن درمان کرد. خشکی پوست، استفاده از مواد شوینده شیمیایی، رژیم غذایی، اضافه وزن، ایستادن زیاد در طول روز، بی‌توجهی به بهداشت پا و سایر شرایط پزشکی مانند اگزما، پسوریازیس، دیابت و کم کاری غده‌ی تیرویید و استفاده از صندل می‌تواند خشکی پا را تشدید کند.راه‌های خانگی درمان این ضایعه به قرار زیر است

استفاده از سنگ پا

سنگ پا یکی از روش‌های حذف پوست اضافه و مرده از کف پاست. برای این کار کافی است کف پا را چند دقیقه در وان آب ولرم قرار دهید، سپس با سنگ پا پوست مرده را حذف کنید.

[caption id="attachment_3470" align="alignnone" width="300"] سنگ پا در طب سنتی[/caption]

چرب کردن و مرطوب کردن پوست

استفاده از روغن زیتون، نارگیل و بادام بهترین روش برای نرم کردن کف پاست. برای این کار کافی است شب قبل از خواب پای خود را بشویید و سپس به روغن آغشته کنید و جوراب بپوشید و بخوابید.

[caption id="attachment_3471" align="alignnone" width="300"] چرب کردن پاشنه پا[/caption]

 استفاده از سرکه

مخلوط سرکه‌ی سفید و آب ولرم یک روش مناسب برای اسکراب کف پا و از بین بردن لایه‌های مرده‌ی پوست است.

عسل

ترکیب آب ولرم و عسل یک معجون ضدعفونت باکتریایی مناسب برای ضدعفونی کردن کف پا و درمان ترک پاست. این روش سه بار در هفته توصیه شده است.

[caption id="attachment_3472" align="alignnone" width="300"] زدن عسل به پاشنه ی پا[/caption]

جوش شیرین

جوش شیرین باعث از بین رفتن التهاب کف پا می‌‌شود. کافی است پا را به مدت ۱۰ دقیقه در وان آب ولرم که در آن سه قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده است قرار دهید و پس از آن از سنگ پا استفاده کنید.

آرد برنج

آرد برنج، سرکه‌ی سیب و عسل را مخلوط کنید و کف پا را با این خمیر ماساژ دهید و پس از چند دقیقه بشویید. سه بار این عمل را در هفته تکرار کنید.

[caption id="attachment_3473" align="alignnone" width="300"] درمان ترک پا در طب سنتی[/caption]

سولفات منیزم

سولفات منیزیم باعث تحریک گردش خون در پاها می‌شود. می‌توان علاوه بر نمک سولفات منیزیم، از عصاره‌ی نعنا نیز در یک وان آب ولرم استفاده کرد و دو بار در هفته پاها را با این مخلوط ماساژ داد. این کار از بروز عفونت در پا جلوگیری می‌کند.

لیمو

آب و پوست لیمو یک روش طبیعی فوق‌العاده برای نرمی کف پا است.‌ می‌توان از ترکیب آب ولرم و لیمو برای نرمی کف پا استفاده کرد و پا را به مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب ماساژ داد. یک راه دیگر آغشته کردن ترکیب وازلین و آب لیمو به کف پا، قبل از خواب است.

 موز

در این روش توصیه شده است موز کاملا رسیده را دررون مخلوط کن کاملا له کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی ترک های پا قرار داد و سپس پا را با آب ولرم شست.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به صورت طبیعی یک روش قوی برای نرمی و لطافت کف پا است

[caption id="attachment_3474" align="alignnone" width="300"] نرم کردن پاشنه ی پا در طب سنتی[/caption]

 

برای نرم شدن پاشنه پا٬ پاشنه پا٬ ترک پاشنه پا٬ ترک پاشنه پا در طب سنتی٬ درمان ترک پاشنه پا با طب سنتی٬ درمان ترک پاشنه پا در طب سنتی٬ نرم شدن پوست کف پا٬ نرم شدن پوست کف پا در طب سنتی٬ نرم شدن کف پا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
درمان مننژیت در طب سنتی

درمان مننژیت در طب سنتی

در منابع طب سنتی، مننژیت ویروسی را قابل درمان دانسته اند و برای آن نسخه هایی تجویز می شود. بیمار نیز اغلب در 7 تا 10 روز بهبود می یابد.

[caption id="attachment_3478" align="alignnone" width="300"] درمان مننژیت با طب سنتی[/caption]

نسخه ی طب سنتی درمان مننژیت

نکته ی مهم این است که درمان این بیماری با نسخه های گیاهی حتما باید به تشخیص و تجویز متخصص طب سنتی و براساس شرایط بیمار باشد.

  • ضماد (مرهم) تهیه شده از برگ کلم یا بومادران برای درمان مننژیت توصیه می شود.
  • روغن بادام شیرین برای درمان کاربرد دارد.

[caption id="attachment_3479" align="alignnone" width="300"] درمان مننژیت با طب سنتی[/caption]

  • مصرف توت پخته، مخلوط با عسل و انجیر در معالجه ی مننژیت ویروسی مفید است.
  • باید از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی ها با طبع سرد مانند هندوانه و خیار پرهیز شود.
  • مصرف عرق بومادران، آب انگور و آبلیموی تازه توصیه می شود.

[caption id="attachment_3480" align="alignnone" width="300"] درمان مننژیت با طب سنتی[/caption]

  • بوییدن گل زعفران مفید است.
  • اگر کسی بر اثر غلبه ی خون دچار سرسام شود، باید حجامت کرده و خون کم کند، سپس به تجویز پزشک طب سنتی و با توجه به شرایط ، داروی گیاهی لازم را مصرف کند.

[caption id="attachment_3481" align="alignnone" width="300"]درمان مننژیت با حجامت درمان مننژیت با طب سنتی[/caption]

  • آب سیب درختی، آب کدو و آب گشنیز تازه را صاف کرده و با گلاب مخلوط کنید و در طول روز به بینی بکشید.
  • سرکه، روغن گل سرخ و گلاب را مخلوط کنید و روزی سه بار به سر بمالید.

[caption id="attachment_3482" align="alignnone" width="300"] درمان مننژیت با طب سنتی[/caption]

  • استحمام برای بیماری های مغز و نخاع مانند مننژیت مفید است. این حمام باید 25 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب در شب انجام شود. درجه ی حرارت آب باید ولرم باشد. قبل از رفتن به حمام، یک پارچه سرد و مرطوب روی پیشانی و سر بگذارید تا گردش خون طبیعی شود.
  • عسل رقیق شده ی صبحگاهی، جوشانده ی سیاه دانه با عسل طبیعی که در 24ساعت یک قاشق مرباخوری کافیست.
  • آب سیب طبیعی، سیب شیرین رسیده با عسل رقیق شده شب بخورند.

[caption id="attachment_3483" align="alignnone" width="300"] درمان مننژیت با طب سنتی[/caption]

  • شلغم و آب شلغم پنی سیلین طبیعی و سیب و آب سیب آنتی بیوتیک طبیعی است.

درمان مننژیت٬ درمان مننژیت با داروهای گیاهی٬ درمان مننژیت با طب سنتی٬ درمان مننژیت با گیاهان دارویی٬ درمان مننژیت باکتریایی٬ درمان مننژیت در بزرگسالان٬ درمان مننژیت در طب سنتی٬ درمان مننژیت در کودکان٬ درمان مننژیت در نوزادان٬ درمان مننژیت در نوزادان نارس٬ درمان مننژیت سلی٬ درمان مننژیت طب سنتی٬ درمان مننژیت مغزی٬ درمان مننژیت ویروسی٬ درمان مننژیت ویروسی در کودکان٬ دوره درمان مننژیت باکتریایی٬ مننژیت

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
درمان ترک‌های پوستی شکم در طب سنتی

درمان ترک‌های پوستی شکم در طب سنتی

استریا یا خطوط حاملگی یا ترک‌های پوستی، خطوط فرورفته‌ای به رنگ قرمز یا صورتی و براق هستند که بعد سفید می‌شوند. در آمریکا ۹۰ درصد زنان باردار و ۷۰ درصد بانوان بعد از بلوغ و ۴۰ درصد آقایان بعد از بلوغ از خفیف تا شدید، دچار ترک پوستی هستند. این مشکل در همه‌ی نژادها دیده می‌شود ولی در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است. استریا بعد از بلوغ در هر دو جنس، خانم‌های باردار و در اثر افزایش ترشح هورمون‌های غده‌ی فوق‌کلیه در هر سنی دیده می‌شود.

چه افرادی بیشتر مستعد این عارضه هستند؟

استریا یا ترک‌های پوستی ضایعات پوستی هستند که به دلیل نازک شدن لایه‌ی درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه‌ها ایجاد می‌شود.ترک‌های پوستی هنگام بلوغ، اغلب روی ران‌ها ، باسن و سینه‌ها ایجاد می‌شوند ولی در دوران حاملگی این ترک‌ها بیشتر در نواحی شکم و سینه‌ها بروز می‌کنند.

مهم‌ترین عامل کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلا در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم ولی کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک‌های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن‌ها مؤثرند.از جمله این عوامل تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست‌ها ( سلول‌های تولید کننده‌ی الاستین و کلاژن ) می‌شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می‌گردد. در نتیجه پوست فیبرهای کلاژن دچار پارگی شده و پوست حالت ترک خوردگی پیدا می‌کند. بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف داروهای مختلف مخصوصا داروهای کورتونی نیز می‌تواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد.استفاده‌ی طولانی از کورتون‌های موضعی قوی نیز می‌تواند باعث ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که کورتون‌های موضعی فقط زیر نظر پزشک مصرف شود تا عوارض آن در بیمار ظاهر نشود.

وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد.استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده می‌شود.

[caption id="attachment_3421" align="alignnone" width="300"] عوامل ترک پوست[/caption]

پیشگیری از ترک‌های پوستی

  • اجتناب از کاهش وزن ناگهانی، مخصوصا در آنها که استعداد ابتلا به ترک پوستی دارند یا در سنین نوجوانی و اوایل جوانی هستند. قبل از اینکه قرمزی ترک‌ها به سفیدی تبدیل شود، به پزشک متخصص پوست مراجعه شود زیرا در این مرحله تا حد زیادی قابل‌درمان است ولی اگر خطوط قرمز به رنگ سفید درآیند، درمان بسیار مشکل و میزان بهبود پایین می‌آید.
  • در مرحله‌ای که خطوط قرمز هستند، زدن مرطوب‌کننده‌ها، ویتامین C، اسیدهای میوه و ریتنول‌ها باعث کم‌رنگ شدن خطوط می‌شود.
  • استفاده از اسید گلیکولیک و آلفاهیدروکسی اسید در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است ولی باید هنگام استفاده از آنها از تماس طولانی با آفتاب اجتناب کرد.
  • روغن ویتامین E در موارد بریدگی‌های ناشی از بارداری خصوصا قبل از ظهور ترک‌ها بسیار موثر است ولی در ترک‌های پوستی به دلیل سایر علل زیاد موثر نیست.
  • استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده در خطوط بریده‌شده و نواحی‌ای که پیش‌بینی می‌شود و در ماه‌های آینده بارداری ترک بخورد، مصرف مرطوب‌کننده‌هایی از قبیل روغن زیتون، آلوئوورا، روغن جوانه‌ی گندم و غیره برای پیشگیری و درمان ترک‌خوردگی پوست تا حدی موثر است.
  • یکی از پر طرف‌دارترین روغن‌ها در دوران بارداری برای جلوگیری و رفع ترک‌های پوستی روغن زیتون است. مقداری روغن زیتون کف دستان خود بریزید و ناحیه شکم، و دور ناف و پهلوهای خود را به طور منظم ماساژ دهید. بلافاصله پس از مالیدن روغن روی ترک‌های پوستی حمام کنید. ممکن است این کار یک فرآیند زمان بر باشد، اما ارزشش را دارد.
  • زرده‌ی تخم‌مرغ چنانچه از اوایل بارداری روزی ۲ بار استعمال شود، تا حد زیادی از ایجاد بریدگی پوستی جلوگیری می‌کند و باید تا ۶ ماه بعد از زایمان ادامه یابد.
  • بدن خود را کاملا هیدراته نگه دارید. هر روز ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. هیدراته و مرطوب نگه داشتن پوست از بسیاری از مشکلات پوستی از جمله ترک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین توصیه می‌شود که میزان مصرف قهوه، چای، و نوشابه را کاهش دهید. زیرا این مواد باعث کم شدن آب بدن می‌شوند.

درمان گیاهی ترک‌های پوستی

گیاه Gotu Kola

در طب سنتی این گیاه به خاطر خاصیت افزایش گردش خون، بهبود التهاب، افزایش فرآیند التیام و افزایش میزان کلاژن در پوست بسیار معروف است. کرم‌هایی که حاوی این گیاه هستند از بروز ترک‌های پوستی جدید طی دوران بارداری در زنانی که پیش از آن این ترک‌ها را داشتند پیشگیری می‌کند.

[caption id="attachment_3422" align="alignnone" width="300"]درمان ترک های شکم درمان ترک های پوستی[/caption]

 

گیاه Tulsi

منشأ این گیاه در هندوستان است. دارای خواص متعددی است از جمله التیام زخم‌ها، عفونت‌ها و سایر مشکلات پوستی. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان و مواد فیتوشیمیایی و از طرفی دارای خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی است که به تسریع روند التیام ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

[caption id="attachment_3423" align="alignnone" width="300"] درمان ترک های شکم[/caption]

 

شاه بلوط هندی

برگ‌ها و دانه‌های این گیاه حاوی ترکیب فوق العاده‌ای به نام Aescin است. خاصیت اصلی این ترکیب در مقاوم سازی بافت‌های پیوندی پوست است. همانطور که می‌دانید یکی از علل ترک‌های پوستی کم بودن میزان فیبریلین میکروگیبریلیس است که باعث انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. این کمبود را می‌توان با شاه بلوط هندی درمان کرد چرا که پیوند بافت‌های پوست را مستحکم و سفت می‌کند.

[caption id="attachment_3424" align="alignnone" width="300"] درمان ترک های پوست[/caption]

 

گیاه Helichrysum

این گیاه دارای خواص زیادی از جمله خواص ضدالتهابی، ضدحساسیت، ضدگرفتگی، ضدعفونت، کشنده‌ی قارچ‌ها و بندآور است. حواستان باشد که اگر پوست حساسی دارید، این گیاه ممکن است باعث آزارتان شود.

[caption id="attachment_3425" align="alignnone" width="300"] درمان ترک های پوستی[/caption]

 

گیاه آلوئه‌ورا

یکی از خواص بارز این گیاه، خاصیت ترمیم‌کننده‌ی پوست، التیام زخم‌ها، ترمیم و تقویت بافت‌های پیوندی و از همه مهم‌تر پیشگیری از بروز ترک‌‌های پوستی بیشتر است. برای تأثیر بیشتر می‌توان ژل آن را با کمی‌روغن ویتامین C مخلوط و استفاده کرد.

[caption id="attachment_3426" align="alignnone" width="300"] درمان ترک های پوستی[/caption]

کلام آخر

در دام تبلیغات و وعده‌های دروغین کرم‌های ضد ترک پوست نیفتید! محصولات مراقبت از پوست موضعی نمی‌توانند پوست را به حالت اولیه برگردانند و یا فیبرهای الاستین را ترمیم کنند. نه ماساژ و نه درمارولر قادر به درمان ترک‌ها نیستند. ترتینوئین به عنوان یک ماده موثره می‌تواند تا حدودی کمک کننده باشد و همچنین بعضی از روش‌های پزشکی مثل لایه بردار TCA و لیزر درمانی می‌توانند موثر باشند، اما درباره درمان ترک‌های پوستی بهتر است که واقع بین باشید

[caption id="attachment_3427" align="alignnone" width="300"] درمان ترک های پوستی با طب سنتی[/caption]

 

ترک پوست پا٬ ترک پوست در بدنسازی٬ ترک پوست دست٬ ترک پوست شکم٬ ترک پوست شکم در بارداری٬ ترک پوستی٬ ترک های شکم٬ درمان ترک پوست٬ درمان ترک پوست با آلوئه ورا٬ درمان ترک پوست بازو٬ درمان ترک پوست پا٬ درمان ترک پوست در اثر چاقی٬ درمان ترک پوست دست٬ درمان ترک پوست سفید٬ درمان ترک پوست شکم٬ درمان ترک پوستی دکتر خیراندیش


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
درمان و کنترل وسواس در طب سنتی

درمان وسواس در طب سنتی

"وسواس" بیماری ای است که از نظر طب سنتی معمولا ناشی از افزایش سودا در بدن است.

در طب سنتی ابتدا منشاء ورود سودا و مواد سودازا مسدود می شود و سپس درمان آغاز خواهد شد.

[caption id="attachment_3439" align="alignnone" width="300"] درمان و کنترل وسواس در طب سنتی[/caption]

ممنوعیات غذایی در بیماری وسواس

به این منظور در وهله اول باید مواد سودازا، مانند سوسیس و کالباس، همبرگر و پیتزا و به طور کلی، فست فودها، چای، قهوه، عدس، بادمجان، گوشت گاو، ترشی، سرکه، روغن نباتی، نوشابه، سالاد الویه، سس مایونز، ماکارونی و مصرف زیاد گردو و خرما از برنامه غذایی حذف شود.

[caption id="attachment_3440" align="alignnone" width="300"] ممنوعیات غذای وسواس[/caption]

سپس مواد گرم و تر میل شود. البته پزشک طب سنتی می تواند به طور کامل تر اطلاعات را در اختیار بیمار قرار دهد.

کنترل و درمان وسواس با نسخه ی طب سنتی

از جمله توصیه های کنترل وسواس می توان به این موارد اشاره کرد:

  • انار ترش و شیرین به صورت کامل همراه با ذکر نام پروردگار یا شربت آب زرشک همراه نمک می تواند جایگزین انار باشد تا زمانی که تیرگی خون برطرف شود.
  • ارده با شیره 4 وعده در هفته

[caption id="attachment_3441" align="alignnone" width="300"]ارده و شیره درمان وسواس با طب سنتی[/caption]

  • بادام درختی روزی 14عدد، مویز 21عدد و انجیر شبی 7 عدد.
  • سرکه انگبین هر شب یک لیوان (120 شب)
  • حجامت عام سه مرحله ماهی یکبار در ربع سوم ماه قمری
  • روغن زدن به ملاج سر با روغن کنجد هر شب

[caption id="attachment_3442" align="alignnone" width="300"]روغن کنجد درمان وسواس با طب سنتی[/caption]

  • زدن عطر گرم جلوی بینی در حال خواب
  • دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب هر شب یک لیوان با کمی عسل (4 ماه)

[caption id="attachment_3443" align="alignnone" width="300"] درمان وسواس با طب سنتی[/caption]

  • مخلوط مساوی از پودر عصاره شیرین بیان و پودر رازیانه به مدت 30روز یک قاشق چای خوری همراه با کمی آب (مخصوص خانم ها)
  • پرهیز از نوشیدن آب سردشده توسط یخ
  • توصیه جدی به مصرف سیب درختی
  • مصرف ماءالجبن یا آب پنیر

[caption id="attachment_3444" align="alignnone" width="300"] درمان وسواس با طب سنتی[/caption]

 

درمان وسواس٬ درمان وسواس با دارچین٬ درمان وسواس با داروهای گیاهی٬ درمان وسواس با طب سنتی٬ درمان وسواس با گیاهان دارویی٬ درمان وسواس در طب سنتی٬ درمان وسواس شستشو٬ درمان وسواس عملی٬ درمان وسواس فکری٬ درمان وسواس فکری و عملی٬ کنترل وسواس٬ کنترل وسواس با داروهای گیاهی٬ کنترل وسواس با طب سنتی٬ کنترل وسواس با گیاهان دارویی٬ کنترل وسواس در طب سنتی٬ کنترل وسواس شستشو٬ کنترل وسواس عملی٬ کنترل وسواس فکری٬ کنترل وسواس فکری و عملی٬ وسواس


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
درمان خونریزی رحم در طب سنتی

درمان خونریزی رحم در طب سنتی

برای درمان خونریزی رحم، از جمله لکه بینی ها درمان هایی ارائه شده است که شامل موارد زیر است

اصلاح تغذیه

کاهش سردی و افزایش گرمی ها (دوره 40 تا 120 روز) دردرمان خونریزی های شدید قاعدگی بسیار مفید است. برای آگاهی از اغذیه گرم به قسمت طب سنتی دوران نوزادی مراجعه نمایید.

استفاده از سویق عدس

این درمان برای کسانی که عادت ماهیانه آن ها قطع نمی شود مفید می باشد. سویق عدس خوراکی است که در آن عدس را آسیاب کرده و تفت می دهند و صبح به صورت ناشتا به میزان 2 قاشق غذا خوری مصرف می گردد. در صورت درمان نشدن هر روز یک قاشق سماق تا یک هفته میل کنید. مصرف عرق بومادران شبی یک لیوان با مقداری عسل و عرق یونجه نیز مفید است. استفاده از بادکش در ناحیه تخمدان و خوردن عدس در درمان خونریزیهای شدید مفید است.

[caption id="attachment_3414" align="alignnone" width="300"] درمان خونریزی رحم با سویق عدس[/caption]

استفاده از گشنیز و سماق

این دارو به حدی مؤثر است که حتی جایگزین اعمال جراحی معرفی شده است. معمولاً از این دارو برای درمان خونریزی هایی مانند:

خونریزی بکارت

خونریزی به دلیل ضخامت رحم

زخم رحم

خونریزی به دلیل عفونت داده می شود

جالب این جاست که اگر این دارو در روزهایی که عادت ماهیانه وجود دارد خورده شود، خونریزی را قطع نمی‌کند و فقط خونریزی های دیگر را قطع می‌کند. برای استفاده از این دارو، تخم گشنیز و سماق را آسیاب می کنند و در ظرفی می ریزند و روی آن را باز می گذارند و بعد از ریختن آب به اندازه یک لیوان کوچک روی آن، شب زیر آسمانی که ستاره دار باشد قرار می دهند و صبح می جوشانند و بعد از جوشاندن، آب آن به میزان یک استکان مصرف می شود

 

استفاده از رازیانه

رازیانه، برای درمان مشکلات قاعدگی از جمله لکه بینی ها، عادات ماهیانه شدید، نامنظم بودن عادات ماهیانه، ناتوانی جنسی و نیز در درمان ریزش مو ناشی از کمبود هورمون استروژن بسیار مؤثر است. برای مشکلات قاعدگی می توان از چای رازیانه استفاده کرد. برای استفاده می توان: در دو هفته ی اول هر ساعت یک استکان و بعد از آن در هر بیست و چهار ساعت یک استکان مصرف شود. (زیرا زیاده روی در مصرف رازیانه سبب بیماری قلبی می شود) هم چنین خوردن عرق رازیانه با یک قاشق عسل هر روز یک استکان توصیه شده است. قطره ی گیاهی رازیانه به نام رازین که در بازار موجود است، دارای خواصی هم چون: شیرافزا، مدر، تنظیم قاعدگی، درمان ضعف جنسی و کاهش عوارض یائسگی می باشد.

[caption id="attachment_3415" align="alignnone" width="300"] درمان خونریزی رحم با رازیانه[/caption]

حجامت

حجامت تخمدان در درمان خونریزیهای شدید قاعدگی بسیار مفید است.

استفاده از به

استفاده از به، به صورت (کمپوت، شربت يا مربای به) هنگام صبح به صورت ناشتا در طولانی نشدن عادت ماهیانه بسیار مفید است.

استفاده از شاه بلوط

در درمان عادت ماهیانه ی شدید و هم چنین لکه بینی در فواصل قاعدگی ها بسیار مفید است. برای مصرف، باید روزی دو عدد میوه ی شاه بلوط خورد. در درمان عادات ماهیانه شدید نیز، برگ دلمه ی درخت انگور با رب انار شیرین و مربای به توصیه می گردد.

[caption id="attachment_3416" align="alignnone" width="300"] درمان خونریزی رحم با شاه بلوط[/caption]

استفاده از کرفس

در تنظیم قاعدگی، می توان هر روز یک قاشق چایخوری پودر تخم کرفس را مصرف نمود. تخم کرفس دارای خواصی هم چون: کاهش چربی خون، کاهش قند خون و کاهش فشار خون نیز می باشد.

استفاده از زرد چوبه

زرد چوبه، در درمان بی نظمی های قاعدگی بسیار مفید است و سبب تنظیم شدن آن می گردد. میزان مصرف آن، روزانه یک گرم زردچوبه ی خالص است. زرد چوبه ماهیتی ضد سرطانی دارد.

استفاده از شربت گل بو مادران

استفاده از شربت گل بومادران، در تنظیم قاعدگی و رفع لکه بینی بسیار مفید است. برای استفاده آن را باید با عسل گون، مصرف نمود.

تنظیم مزاج

به عقیده ی پزشکان طب اسلامی، خونریزی شدید عادت ماهیانه، می‌تواند علل متعددی داشته باشد و مهمترین علت آن افزایش صفرا و گرمی است. اگر این خونریزی بیش از حد باشد و سبب کم خونی و ضعف شدید و سرگیجه شود، نیاز به درمان دارد. در غیر این صورت، نوعی حجامت طبیعی بدن محسوب می شود. برای درمان می توان: از سویق عدس، سماغ رومی، ترکیب داروی جامع امام رضا علیه السلام و عسل و قرص خون که یک داروی ترکیبی می باشد، استفاده کرد.

استفاده از داروها

اگر عادت ماهیانه خیلی شدید باشد، استفاده از سماغ رومی، بسیار مفید واقع می شود.

غسل کردن

یکی از درمان های کسی که عادت ماهیانه او ادامه دارد و به صورت لکه بینی یا خونریزی است این است که غسل انجام دهند (دعائم الإسلام، ج2، ص138)

[caption id="attachment_3417" align="alignnone" width="300"] درمان خونریزی رحم در طب سنتی[/caption]

 

استرس و خونریزی رحم٬ برای خونریزی رحم چی خوبه٬ خونریزی رحم٬ خونریزی رحم از چیست٬ خونریزی رحم بدون درد٬ خونریزی رحم بعد از زایمان٬ خونریزی رحم بعد از نزدیکی٬ خونریزی رحم بعد از ورزش٬ خونریزی رحم در بارداری٬ خونریزی رحم در سن بالا٬ درمان خونریزی رحم٬ درمان خونریزی رحم با داورهای گیاهی٬ درمان خونریزی رحم با طب سنتی٬ درمان خونریزی رحم با عسل٬ درمان خونریزی رحم بعد از پریود٬ درمان خونریزی رحم بعد از سقط٬ درمان خونریزی رحم چیست٬ درمان خونریزی رحم در طب سنتی٬ درمان گیاهی خونریزی رحم٬ علت خونریزی رحم بعد از پریود٬ غلت خونریزی رحم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
با 8 ماده غذایی مهم در طب سنتی آشنا شوید

با 8 ماده غذایی مهم در طب سنتی آشنا شوید

ایجاد تنوع در برنامه‌ی غذایی، یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از سلامتی است...

همین ابتدا پروردگار را به خاطر نعمت‌های بی پایانش سپاس می‌گوییم. خداوندی که عاشقانه و بی کم و کاست به فکر سلامتی بندگانش بوده و هست. خداوند نعمت‌هایی خلق کرده سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان ها. برخی از این نعمت‌ها با سرطان مقابله می‌کنند. برخی دیگر قلب را حفاظت می‌کنند؛ و برخی دیگر حافظه را تقویت می‌کنند. کسی از پسِ شمارش این نعمت‌های بی پایان بر نمی‌آید. ما هم، چنین توانی نداریم. در این مقابله فقط گلچینی از خوردنی‌های مفید را ارائه می‌دهیم و توصیه می‌کنیم از این مواد غذایی مفید غافل نشوید تا سالم‌تر زندگی کنید.

[caption id="attachment_3402" align="alignnone" width="300"] مواد غذایی مهم در طب سنتی[/caption]

 

تغذیه‌ی درست هوشمندی می‌خواهد

ایجاد تنوع در برنامه‌ی غذایی یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از سلامتی است. همین غذاهایی که هر روز برای رفع گرسنگی و تأمین انرژی میل می‌کنید به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کنند. پس بهتر است در انتخاب مواد غذایی خود دقت کرده و برخی را در الویت قرار دهید. این 8 ماده‌ی غذایی را که معرفی می‌کنیم را فراموش نکنید و در برنامه‌ی غذایتان بگنجانید.

آووکادو

با وجود این که آووکادو سرشار از چربی است اما با این حال این ماده‌ی غذایی خوشمزه می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد.

محققان معتقدند اگر بتوانیم به جای 5 درصد از اسیدهای چرب اشباع شده از چربی‌های اشباع  نشده ی مونو استفاده بکنیم به راحتی می‌توانیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به یک سوم کاهش دهیم.

جالب است بدانید که آووکادو سرشار از بتا- سیتوسترول، استرول گیاهی است که مانع از جذب کلسترول موجود در مواد غذایی می‌شود. این ماده‌ی غذایی همچنین حاوی میزان قابل توجهی گلوتاتیون است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود. درست است که قیمت آووکادو کمی بالاست. اما ارزشش را دارد که هر از گاهی آن را خریده و از فواید آن بهره‌مند شوید.

[caption id="attachment_3403" align="alignnone" width="300"] آووکادو در طب سنتی[/caption]

 

حبوبات

حبوبات محافظ سلامت قلب هستند. این مواد غذایی مفید سرشار از فیبرهای محلول در آب هستند که کلسترول را جذب کرده و به بدن کمک می‌کنند قبل از این که کلسترول به جداره‌ی رگ‌ها بچسبد آن را دفع کند. حبوبات میزان کلسترول را به میزان 10 تا 15 درصد کاهش می‌دهند.

فیبرهای حلّال و پروتئین‌های موجود در این مواد غذایی باعث کنترل قند خون می‌شود.

از این گذشته منیزیم موجود در آن‌ها محافظ رگ‌ها است؛ یعنی این که باعث می‌شود خون به خوبی در رگ‌ها جریان داشته باشد و فشار خون در حالت نرمال تنظیم شود.

در نهایت باید بگوییم که نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که این مواد غذایی جزو بهترین آنتی اکسیدان ها هستند.

[caption id="attachment_3404" align="alignnone" width="300"] حبوبات در طب سنتی[/caption]

 

بلوبری

این میوه در ایران کمتر دیده می‌شود. بلوبری سرشار از آنتوسیانین‌ها است و رنگ و قدرت آنتی اکسیدانی آن نیز مدیون همین ترکیبات می‌باشد. آنتوسیانین ها با بیماری‌های قلبی، سرطان، نابینایی و مشکلات مربوط به حافظه در دوره‌ی سالمندی مقابله می‌کند.

از این گذشته این میوه‌ی ریز مانند زغال اخته حاوی آنتی اکسیدانی به نام اپیکاتشین است که نمی‌گذارد باکتری‌ها به جداره‌ی مثانه بچسبند و به این ترتیب از ابتلا به عفونت مثانه نیز پیشگیری به عمل می‌آورد.

در نهایت باید بگوییم که میزان زیاد فیبرهای موجود در این میوه یبوست را رفع می‌کند.

[caption id="attachment_3405" align="alignnone" width="300"] بلوبری در طب سنتی[/caption]

 

شکلات سیاه

شکلات سیاه منبع فوق‌العاده‌ی فلاوونوئیدها می‌باشد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها فشار خون را تنظیم و از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کنند. همچنین باعث تسکین التهاب می‌شوند و اکسید شدن کلسترول بد(LDL) را به تأخیر می‌اندازند.

کافی است روزانه 45 گرم شکلات سیاه میل کنید تا خطر سکته قلبی به میزان 10 درصد کاهش یابد.

در نهایت جالب است بدانید که همین شکلات سیاه شدت حالت مقاومت به انسولین (پیش زمینه‌ی ابتلا به دیابت) را کاهش می‌دهد.

[caption id="attachment_3406" align="alignnone" width="300"] شکلات سیاه در طب سنتی[/caption]

ماهی آزاد

چربی موجود در ماهی آزاد برای سلامت رگ‌ها فوق‌العاده است. کافی است که در هفته دو مرتبه از این ماهی‌ها میل کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان 17 درصد و خطر حمله‌ی قلبی را 27 درصد کاهش دهید.

نتایج یک پژوهش سوئدی که روی 6000 مرد و به مدت 30 سال انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به میزان مناسبی ماهی‌های چرب می‌خورند خطر ابتلا به سرطان پروستات را به یک سوم کاهش می‌دهند.

نتایج پژوهش‌های دیگر نیز حاکی از اینست افرادی که میزان امگا 3 موجود در خونشان بالاست 50 درصد کمتر از بقیه از افسردگی خفیف یا متوسط رنج می‌برند.

[caption id="attachment_3407" align="alignnone" width="300"] ماهی آزاد در طب سنتس[/caption]

 

اسفناج

غذای مورد علاقه‌ی ملوان زبل علاوه بر این که سرشار از کاروتنوئید است و از دژنراسیون ماکولای چشم جلوگیری می‌کند، سرشار از ویتامین K نیز می‌باشد. ویتامین K موجود در اسفناج از تراکم استخوان‌ها محافظت کرده و مانع از شکستگی آن‌ها می‌شود.

این سبزی خوشمزه منبع خوب پتاسیم، منیزیم و فولات محسوب می‌شود که فشار خون را تنظیم می‌کند و به همین دلیل خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این به نظر می‌رسد فولات موجود در آن نیز خطر ابتلا به سرطان ریه در زنان را کاهش می‌دهد.

[caption id="attachment_3408" align="alignnone" width="300"] اسفناج در طب سنتی[/caption]

 

ماست

همین ماست سفیدی که سر سفره می‌آورید حاوی پروبیوتیک‌ها است. این میکروارگانیسم‌ها جلوی انتشار باکتری‌های مخرب روده را می‌گیرد. پروبیوتیک‌ها آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی تولید می‌کنند که قدرت ایمنی بدن را بالا می‌برد.

باید بدانید مصرف مرتب ماست در تسکین و درمان  بیماری‌های التهابی روده‌ها، عفونت مجاری ادرار و عفونت واژینال به قارچ‌ها موثر عمل می‌کند.

همچنین باید بدانید که ماست به دلیل سرشار بودن از کلسیم برای استخوان‌ها مفید است و می‌تواند همیار لاغریتان شود.

[caption id="attachment_3409" align="alignnone" width="300"] ماست در طب سنتی[/caption]

روغن زیتون

اگر به دنبال روغن سالم می‌گردید جای دوری نروید. روغن زیتون نیازهای شما را برآورده می‌کند. این روغن خواص فوق‌العاده‌ی زیادی دارد از قبیل کاهش کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول مفید خون. اگر می‌پرسید چرا باید بگوییم به دلیل سرشار بودن از چربی‌های اشباع نشده ی مونو.

این روغن مفید همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فنول‌ها می‌باشد که از جداره‌ی رگ‌ها در برابر انباشته شدن کلسترول محافظت می‌کند. نتایج پژوهش‌های مختلف نشان داده است که روغن زیتون مانند یک ماده‌ی ضدالتهاب عمل می‌کند و تأثیر مفیدی روی قلب و باقی اعضای بدن دارد. باید بدانید که التهاب‌های موجود در بدن نه تنها باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود بلکه منشأ بیماری‌های دیگری مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و سرطان نیز می‌باشد.

[caption id="attachment_3410" align="alignnone" width="300"] روغن زیتون در طب سنتی[/caption]

 

خواص آووکادو در طب سنتی٬ خواص اسفناج در طب سنتی٬ خواص بلوبری در طب سنتی٬ خواص حبوبات در طب سنتی٬ خواص روغن زیتون در طب سنتی٬ خواص شکلات سیاه در طب سنتی٬ خواص ماست در طب سنتی٬ خواص ماهی آزاد در طب سنتی٬ مواد غذایی مفید در طب سنتی٬ مواد غذایی مهم در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
غذاهای گرم برای روزهای سرد در طب سنتی

غذاهای گرم برای روزهای سرد در طب سنتی

علاوه بر تمام لباس‌های گرمی که به تن می‌کنید باید بدانید که تغذیه‌ی خوب نیز دمای بدن را بالا می‌برد و باعث می‌شود در طول زمستان شما احساس سرما و همچنین خستگی کمتری داشته باشید و چاق نشوید.

در هوای سرد همه‌ی ما به فکر فراهم آوردن امکاناتی هستیم که بتوانیم با سرما مقابله کنیم. خانه‌ی گرم، لباس و کفش گرم و غیره راه‌هایی برای مقابله با سرما هستند. اما در این باید به فکر تغذیه‌ی مناسب هم بود. تغذیه‌ی درست و متعادل شما را از گزند سرما حفظ می‌کند. در این مقاله شما را با برخی از این مواد غذایی بیشتر آشنا می‌کنیم.

زمانی که هوا سرد می‌شود مکانیسم‌هایی در بدن فعال می‌شود که دمای بدن را بالا می‌برد و اعضای آن را از خطر حفظ می‌کند. افزایش گرمای بدن انرژی تولید می‌کند. تمام این عکس‌العمل‌ها را ترموژن می‌نامند. برای فهم بهتر این مکانیسم زمانی را در نظر بگیرید که از سرما به خود می‌لرزید: لرزش عضلات باعث تولید گرما در بدن می‌شود. برخی از مواد غذایی به خوبی ترموژن بدن را بالا می‌برند که با آن‌ها آشنا می‌شوید:

قهوه

حتی یک فنجان قهوه‌ی کوچک نیز برای فعال کردن ترموژن بدن کارساز است. مصرف منظم قهوه می‌تواند مصرف انرژی را تا 13 درصد افزایش دهد. در عین حال این تأثیر قهوه باعث می‌شود مصرف چربی‌ها برای تولید انرژی بیشتر شود؛ و این بدین معنی است که اگر مثل سابق غذا بخورید لاغرتر هم می‌شوید.

اگر در هوای سرد دلتان یک نوشیدنی گرم خواست به سراغ قهوه بروید. البته توجه داشته باشید قهوه به مدت چند ساعت هورمون‌های استرس را تحریک می‌کند؛ برای همین توصیه می‌کنیم افرادی که دچار استرس و بی‌خوابی هستند در مصرف قهوه احتیاط کنند.

[caption id="attachment_3384" align="alignnone" width="300"] خوراکی مناسب در سرما[/caption]

 

چای سبز

به نظر می‌رسد «کاتچین» چای همانند قهوه مصرف انرژی را بالا می‌برد. کاتچین‌های چای، مانع از تجمع چربی‌ها می‌شود.

برخی از متخصصان توصیه می‌کنند در طول روز هم چای و هم قهوه بنوشید زیرا ترکیبات این دو نوشیدنی مکمل هم بوده و تأثیر بیشتری روی بدن می‌گذارد.

[caption id="attachment_3385" align="alignnone" width="300"] خوراکی مناسب در سرما[/caption]

 

فلفل

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که بعد از خوردن فلفل یا غذای تند احساس کنید از دهانتان آتش بیرون می‌زند! باید بدانید این حالت فراتر از یک احساس است.

فلفل در سیستم عصبی تغییراتی ایجاد کرده و ترموژن بدن را فعال می‌کند. این ماده‌ی غذایی همانند قهوه، کاهش وزن را نیز تسهیل می‌بخشد. البته اگر به خوردن غذاهای تند عادت ندارید توجه داشته باشید که به یک باره سراغ فلفل نروید و به تدریج آن را به غذاهایتان اضافه کنید.

افرادی که دچار بیماری‌های خودایمنی هستند باید در مصرف فلفل احتیاط کنند.

[caption id="attachment_3386" align="alignnone" width="300"] خوراکی مناسب در سرما[/caption]

 

زنجبیل و فلفل سیاه

زنجبیل حاوی ماده ‌ای به نام جینجرول (gingerol) و فلفل سیاه حاوی پی پرین است.

این دو ماده به خانواده‌ی ترکیبات فلفل تعلق دارند و حتی از آن‌ها نیز قوی‌تر هستند. برای همین زنجفیل و فلفل سیاه هم، با سرما مقابله می‌کنند.

[caption id="attachment_3387" align="alignnone" width="300"] خوراکی مناسب در سرما[/caption]

 

پروتئین

پروتئین‌ها ریز مغذی‌هایی هستند که تأثیر گرمابخشی آن‌ها بیشتر از گلوسیدها و یا لیپیدها می‌باشد. برای همین در فصل زمستان از خوردن مواد غذایی پروتئین دار غافل نشوید.

پروتئین‌های حیوانی در گوشت قرمز، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ و پروتئین‌های گیاهی در سبزیجات برگ دار، سویا، حبوبات، غلات و دانه های روغنی وجود دارد.

[caption id="attachment_3388" align="alignnone" width="300"] خوراکی مناسب در فصل سرما[/caption]

 

امگا 3 ها

اسیدهای چرب امگا 3 جزو چربی‌های اشباع نشده‌ی پُلی محسوب می‌شوند. این اسیدهای چرب مفید در ماهی‌های چرب وجود دارند که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند. بدن به راحتی می‌تواند از این اسیدهای چرب برای تولید انرژی استفاده کند. برای همین وجود امگا 3 های لازم در بدن راهی برای مقابله با سرما محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم در هفته دو تا سه مرتبه ماهی میل کنید. می‌توانید از کپسول‌های روغن ماهی نیز استفاده کنید.

[caption id="attachment_3389" align="alignnone" width="300"] خوراکی مناسب فصل سرما[/caption]

حواستان به رژیم‌های غذایی باشد

آیا مدام احساس خستگی می‌کنید؟ همیشه سردتان است؟ اگر این احساس سرما و خستگی مدام با شما باشد توصیه می‌کنیم حتماً به پزشک مراجعه کنید زیرا این دو حالت می‌تواند علامت یک بیماری یا اختلال باشد. البته اگر یک رژیم لاغری سخت را دنبال می‌کنید باید بدانید که احساس خستگی و سرما کاملاً طبیعی است. با این حال این عوامل باعث حساسیت شما شده و در برابر بیماری‌ها و عفونت‌های زمستانی ضعیفتان می‌کند. برای پیشگیری از این قبیل مشکلات توصیه می‌کنیم فعالیت‌های بدنی‌تان را کمتر کرده و رژیم ساده تری را دنبال کنید.

 

تغذیه مناسب در پاییز٬ تغذیه مناسب در زمستان٬ تغذیه مناسب در فصل سرما٬ خوراکی گرم٬ خوراکی گرم در سرما٬ خوراکی گرم مزاج٬ خوراکی گرم و تر٬ خوراکی گرم و خشک٬ خوراکی گرم و مرطوب٬ خوراکی گرمی٬ خوراکی مناسب در سرما٬ غذاهای گرم برای روزهای سرد در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
خواص انجیر در طب سنتی

خواص انجیر در طب سنتی

انجیر میوه‌ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن «تین» و نام انگلیسی آن FIG می‌باشد.

درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است. انجیر درختی است با برگ‌های زرد و پنجه‌ای و به رنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می‌رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید، در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می‌شود. درخت انجیر معمولاً از سال چهارم شروع به میوه دادن می‌کند و تا سن بیست سالگی میوه می‌دهد.

[caption id="attachment_3365" align="alignnone" width="300"] خواص انجیر در طب سنتی[/caption]

ارزش غذایی انجیر

انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می‌دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌های C, B, A است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می‌باشد. لیگنین یک نوع فیبر غذایی غیر محلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده‌ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.

[caption id="attachment_3366" align="alignnone" width="300"] ارزش غذایی انجیر[/caption]

خواص انجیر

* می‌توان از انجیر در درمان انواع یبوست استفاده کرد و از عوارض جانبی مسهل‌ها مثل ناسازگاری مزاجی، وابستگی، تحریک شدید روده، گشادی کولون، دل پیچه و استفراغ در امان بود. همچنین یکی از ویژگی‌های مثبت این میوه نداشتن منع مصرف در دوران بارداری یا شیردهی و قابل‌استفاده بودن برای تمام سنین است. انجیر تازه برای رفع انواع یبوست سودمند است، به ویژه اگر بیمار علاوه بر یبوست دچار کم‌خونی باشد یا در دوره نقاهت بیماری به سر ببرد یا قصد اصلاح وزن داشته باشد. توضیح اینکه فرد لاغر مبتلا به یبوست، باید تعدادی انجیر را به عنوان یک میان‌وعده اضافه، به غذای اصلی اضافه کند و فرد چاق دچار یبوست باید انجیر را به عنوان یک وعده غذا ترجیحاً صبحانه مصرف کند. در فصولی که انجیر تازه در دسترس نیست، می‌توان از انجیر خشک خیسانده در آب یا گلاب یا پخته‌شده در شیر بهره برد.

* از انجیر می‌توان در رژیم‌های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کم سدیم، پرفیبر، کاهش وزن، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کرد.

انجیر خشک تشنگی‌آور است. اگر با خاراگوش(افسنطین) باشد داروی استسقاء است. خوردن شربت انجیر به نفع معده است و اشتهای خوراک را کاهش دهد

* انجیر تازه از میوه‌هایی است که حکما آن را بسیار به غذای مطلق نزدیک دانسته‌اند و این به این مفهوم است که از خوردن آن خون خوب با کیفیت معتدل پدید می‌آید.

* در مورد انجیر این نکته نیز گفتنی است که میل دهنده مواد زائد به سمت پوست است یعنی باعث دفع آن‌ها از طریق پوست می‌شود. این ویژگی از دو جهت قابل توجه است یکی اینکه افراد دچار بثورات پوستی شدید (جوش) ممکن است با خوردن آن دچار تشدید بثورات شوند و دیگر اینکه یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای افراد دچار سوء مزاج بلغمی است چرا که از نظر عده‌ای از حکما بهترین مسیر برای دفع سموم بلغمی مسیر پوستی است.

* حکما برای انجیر خاصیت نضج و اسهال مواد بلغمی یعنی آماده سازی آن‌ها برای دفع و نیز دفع آن‌ها قائل شده‌اند. به عبارتی انجیر یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد چاق غیرگوشتی به ویژه خانم‌های چاق است.

* در روایت مختلف نیز در مورد انجیر منافعی ذکر کرده‌اند از جمله ذکر کرده‌اند افزایش‌دهنده قوای جنسی، موثر در درمان بواسیر و نِقرِس و سردیِ مزاج و بوی بد دهان است همچنین ذکر شده که خوردن انجیر، انسدادها را نرم می‌کند و برای بادهای قولنج، سودمند است. جالب اینکه در روایات متذکر شده است که در روز، از آن فراوان بخورید و در شب در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

* انجیر تازه مقوی مغز و کبد، رفع کننده انسداد در کبد و طحال بوده و برای درمان بواسیر مفید است. در افراد با مزاج سرد که مبتلا به دردهای مفاصل و یا بیماری مجاری ادراری هستند مفید می‌باشد.

* مصلح انجیر، انیسون، ریواس و شربت بالنگ است.

[caption id="attachment_3367" align="alignnone" width="300"] خواص انجیر در طب سنتی[/caption]

انجیر در نگاه ابوعلی سینا

* انجیر تر کمی گرم و بسیار تر و آبکی است و کمتر، فایده دارویی دارد. انجیر نارسیده زداینده و سردی‌بخش است. لیکن شیرش چنین نیست. انجیر خشک در اول گرم و در آخر لطیف است.

* اگر انجیر خشک و برگش را با بیخ مازریون سیاه بپزند درمان گری چهارپایان است.

* افشره و برگ انجیر بسیار گرمکن و زداینده و بسیار نرم‌کننده است و گندیده‌ها را به سوی پوست می‌راند و سبب عرق کردن می‌شود و به همین علّت است که خوردن انجیر مایه آرامش گرمی بدن می‌شود. انجیر خشک نیز مواد را به خارج می‌راند و سبب عرق کردن شود.

* شیر انجیر خون گداخته را بند آرد و خون بند آمده را می‌گدازد.

* غذایی که از انجیر حاصل آید هرچند که به پرمایگی غذای گوشت و حبوب نمی‌رسد اما از مواد غذایی هر میوه‌ای پرمایه‌تر است.

* انجیر نارسیده را بر پوست مالند یا ضماد نهند در درمان خال‌ها، زگیل‌ها و زگیل‌مانندها مفید است.

* خوردن انجیر و برگ انجیر، رنگ‌پریده به سبب بیماری‌ها را سرحال آرد. داروی ورم گرم و سست است. دمل را می‌رساند و به ویژه اگر با زنبق و نَطرون یا با آهک و پوست انار باشد داروی کژدمه است.

* شیر دیوانجیر ورم بسیار سخت را نرم کند. داروی خنازیر و ورم ماهیچه است. دیوانجیر، افشره برگش، شیرش بر پوست مالند، ترک‌های ناشی از سرما را خوب می‌کند و اگر با موم و روغن گُل باشد چه بهتر.

* انجیر یا دیوانجیر را با آرد جو بپزند و ضماد کنند ورم سخت را نرم کند. انجیر نارسیده را بر بهک گذارند یا بر دمل نهند مفید است که دمل را می‌رساند و بهک را می‌زداید.

* انجیر را آب‌پز کنند و در گلو گردانند (غرغره)، ورم گلو را از بین ببرد.

* انجیر پخته و پوست انار داروی ورم بناگوش است.

* افشره برگ انجیر قَرحه‌آور است. آب‌پز انجیر را با کف خردل بر خارش مالند مفید است. شیر دیوانجیر زخم‌ها را به هم آرد و می‌چسباند.

* انجیر نارسیده و برگ انجیر و برگ خشخاش را با هم ضماد کنند و بر پوست استخوان نهند نافع است.

* انجیر تر و خشک از صرع مفید است.

* آب‌پز انجیر با کف خردل مخلوط کنند و در گوش چکانند صداهای گوش را می‌خواباند.

* افشره شاخه انجیر قبل از آنکه برگ از آن سربرزند یا شیر انجیر را بر دندان کرم‌خورده نهند سودمند است.

* شیر انجیر مخلوط با عسل در مداوای تیرگی چشم مرطوب، اول آب به چشم آمدن، کلفت شدن طبقات چشم مفید است. ماساژ دادن پلک چشم با برگ انجیر زبری و گری پلک را از بین می‌برد.

* انجیر تر و خشک زبری گلو را از بین می‌برد و با سینه و قصبه الریه سازگارند.

* شراب (شربت) انجیر شیر پستان را ریزش دهد. سرفه مزمن را درمان است و در مداوای ورم شش و نازک‌نی مفید است.

* اگر انجیر را با آبکامه خورند زائده‌های معده را تنقیه کند و حالت تشنگی که از بلغم شور ناشی باشد از بین می‌رود. انجیر خشک تشنگی‌آور است. اگر با خاراگوش(افسنطین) باشد داروی استسقاء است. خوردن شربت انجیر به نفع معده است و اشتهای خوراک را کاهش دهد.

* انجیر تر، ملین و کمی مسهل است و به ویژه اگر با بادام کوبیده خورند مسهلی ملایم است و سفتی زِهدان را نرم کند.

* شیرش را بر نیش‌زده کژدم و رتیل مالند مفید است. انجیر نارسیده یا برگ سبز انجیر را برگزیده سگ هار نهند مفید است. ضمادش که با گاودانه باشد پادزهر دندان راسو است.

[caption id="attachment_3368" align="alignnone" width="300"] خواص انجیر در طب سنتی[/caption]

 

انجیر٬ انجیر تازه٬ انجیر خشک٬ انجیر در بارداری٬ انجیر در طب سنتی٬ انجیر سیاه٬ انجیر و دیابت٬ خواص انجیر٬ خواص انجیر برای مو٬ خواص انجیر تازه٬ خواص انجیر خشک٬ خواص انجیر در بارداری٬ خواص انجیر در صبحانه٬ خواص انجیر در طب سنتی٬ خواص انجیر در لاغری٬ خواص انجیر در ناشتا٬ خواص انجیر سیاه٬ فواید انجیر٬ فواید انجیر برای جنین٬ فواید انجیر برای معده


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
تغذیه ی مناسب فصل پاییز در طب سنتی

تغذیه ی مناسب فصل پاییز در طب سنتی

فصل پاییز دارای مزاج سرد و خشک است که مطابق با طبع سوداوی است. برای همین افراد سودایی که مزاج سرد و خشک دارند در این فصل دچار مشکل می‌شوند.

در اول فصل پاییز به علت سردی هوا، بلغم کمی مانده و صفرا از جوشش و طغیان افتاده و در عوض سودا غالب می‌شود.

در این فصل املاح وارد شده به بدن به صورت رسوب به علت خنکی شب‌ها و افزایش صفرا وارد خون می‌شود. به همین علت مصرف مواد مسهل برای دفع مواد قلیایی خون (سودا) که شور و تلخ است مناسب است.

نوشیدن آب سرد در این فصل مناسب نیست ولی مصرف آب گرم در صبح ضربان قلب را زیاد و اعصاب را تقویت می‌کند.

در طب سنتی حتی برای بیماری‌ها هم طبع در نظر گرفته‌اند به عنوان مثال در بهار که طبع گرم‌تر دارد افزایش جوش‌های پوستی و دمل شیوع بیشتری دارد. از این‌رو شاهد هستیم در فصل پاییز نیز بیماری‌های سرد مثل سرماخوردگی، بیماری‌های مفصل، بیماری‌های عصبی، استرس و افسردگی بیشتر می‌شود.

از آنجایی که تغییر فصل‌ها با تغییراتی در تمام حیات از جمله انسان همراه است تدابیر خاص مناسب هر فصل ضروری است.

با توجه به این که طبع پاییز سرد و خشک است مصرف موادی که باعث سردی یا خشکی بدن می‌شوند باید محدود شود چون تأثیر منفی این فصل را افزایش می‌دهند. موادی مانند سیر و غذاهای حاوی ادویه‌جات مثل سوسیس و کالباس و غذاهای حاوی نمک زیاد مثل انواع شورها و غذاهای حاوی آب‌غوره و سرکه و آب‌لیمو مثل ترشیجات باعث کاهش رطوبت بدن و افزایش خشکی و سودا می‌شوند؛ از این‌رو در مصرف آن‌ها باید دقت نمود.

[caption id="attachment_3347" align="alignnone" width="300"] تغذیه فصل پاییز[/caption]

مهر، آبان، آذر

در ماه مهر که ابتدای فصل پاییز است بهتر است استحمام کمتر شود، خربزه و خیار کمتر میل شود، گوشت‌های معتدل مثل بره و بزغاله مصرف شود و گوشت گاو نباید خورده شود. خوردن انواع مسهل برای سبک شدن مزاج توصیه می‌شود. در ابتدای این ماه انجام حجامت توصیه شده است.

در مراحل اولیه احساس بروز سرماخوردگی قرقره کردن آب ولرم همراه نمک یا جوش شیرین، نوشیدن فراوان مایعات گرم و شیرین، استفاده از هوای آزاد در محیط بیرون

و تنفس عمیق و استفاده از بخورهای گیاهی مثل بخور اکالیپتوس توصیه می‌شود

در ماه آبان که سردی هوا محسوس‌تر است حتماً باید از قرار گرفتن در مکان‌های سرد به خصوص اوایل و اواخر روز اجتناب نمود (به مدت طولانی). مواد مسهل نباید مصرف شود و مصرف انار و میوه فصلی توصیه می‌شود تا مزاج به خشکی نرود. بهتر است آب کمتر میل شود. مصرف مواد غذایی با طبع گرم همچنان مفید است. در این ماه ورزش‌ها و حرکت‌های سنگین مناسب است.

در ماه آذر که سردی هوا غالب شده است استحمام کمتر شود. نوشیدن آب در شب مفید نیست و در اول صبح آب گرم بسیار مناسب است. در پوشاندن بدن از باد و سرما باید دقت کامل شود.

[caption id="attachment_3348" align="alignnone" width="300"] بخور اکالیپتوس[/caption]

افسردگی فصلی

روان‌پزشکان سال‌هاست به تأثیر نور در تشدید برخی بیماری‌ها پی برده‌اند و معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصول پاییز و زمستان به علت کاهش نور دریافتی بدن و در پی آن کاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می‌دهد. امروزه با گسترش شهرنشینی و کمبود نور آفتاب در آپارتمان‌ها، تنش‌ها در فصول سرد افزایش می‌یابد از این‌رو رعایت یکسری نکات به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. مثلاً پیاده‌روی سبک حدود 10 دقیقه در نزدیک‌ترین پارک، کنار زدن پرده‌ها و استفاده از همان نور اندک، استفاده از مواد غذایی با طبع گرم (گوشت بوقلمون گرم بوده و ماده آرام‌بخش تولید می‌کند) و استفاده از غذای سبک هنگام شب. با رعایت این نکات کوچک تغییرات مهمی در زندگی شما رخ می‌دهد.

[caption id="attachment_3349" align="alignnone" width="300"]طبع بوقلمون درمان افسردکی فصلی[/caption]

 

سرماخوردگی در پاییز

از شایع‌ترین بیماری‌های این فصل سرماخوردگی است. در طب سنتی ترشحاتی که از بینی خارج می‌شود زکام و ترشحات پشت حلق را نزله می‌نامند. این ترشحات باید از سر و بینی پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج این مواد  شد. متأسفانه امروزه با بروز اولین نشانه‌های سرماخوردگی مصرف آنتی‌هیستامین و قرص سرماخوردگی مانع خروج این مواد شده و مدتی بعد سرماخوردگی به صورت حادتر و همراه با عفونت برگشت می‌کند که به دلیل سرکوب اولیه که نامناسب بوده است، اتفاق می‌افتد.

در روزهای اول زکام حمام رفتن و تعریق در حمام مضر است ولی در روزهای آخر مفید است. پس از استحمام هم حتماً سر را باید پوشاند.

[caption id="attachment_3350" align="alignnone" width="300"]درمان سرماخوردگی پاییزی سرما خوردگی در پاییز[/caption]

 

مصرف حریره‌ای که با نشاسته، شکر و روغن بادام شیرین تهیه شده باشد بسیار مفید است. همچنین آش حاوی اسفناج و ماش پوست کنده و نیز آش جو با عناب یا حریره حاوی سبوس گندم، مغز بادام و عسل همگی مناسب هستند.

بخور با ترکیبی از شوید، بومادران، بابونه و آویشن بسیار مفید است و باعث خروج سریع‌تر مواد دفعی و سبکی سر می‌شود.

در مراحل اولیه احساس بروز سرماخوردگی قرقره کردن آب ولرم همراه نمک یا جوش شیرین، نوشیدن فراوان مایعات گرم و شیرین، استفاده از هوای آزاد در محیط بیرون و تنفس عمیق و استفاده از بخورهای گیاهی مثل بخور اکالیپتوس توصیه می‌شود.

[caption id="attachment_3351" align="alignnone" width="200"] درمان سرماخوردگی پاییزی با طب سنتی[/caption]

 

مصرف این مواد در پاییز مفید است و توصیه می‌شود

گوشت بره، شتر، بلدرچین، گندم (نان، جوانه، در آش و سوپ)، نخود و لوبیا (با خیساندن نفخ آن گرفته شود)، سیب، مواد غذایی آب‌پز و یا کبابی (سرخ کردنی بسیار کم)، میوه‌های شیرین و آبدار (انار شیرین و انگور شیرین)، کشمش، مویز، بادام، زرده تخم‌مرغ (آب پز یا عسلی)، شیره خرما و انگور، مربای بالنگ، به، سبزیجات، چغندر، ترب، هل و دارچین، انجیر، شیر با عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد.

[caption id="attachment_3352" align="alignnone" width="300"] خوراکی مفید در طب سنتی[/caption]

مصرف این مواد در پاییز باید به حداقل برسد

غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریز شده و مانده، سرخ کردنی‌های مانده، انواع سس، انواع کنسرو، پنیر پیتزا، انواع تنقلات بسته‌بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پر رنگ، مواد حاوی افزودنی و نگه‌دارنده، بادمجان، گوشت گاو و گوساله، ماهی شور و دودی، آب لیمو، آب‌غوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، نان باگت یا خمیر، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش (لیموترش، گریپ‌فروت، انار ترش و پرتقال)، عدس، لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی، ترشیجات.

[caption id="attachment_3353" align="alignnone" width="300"] ممنوعیات فصل پاییز در طب سنتی[/caption]

 

افسردگی فصل پاییز٬ افسردگی فصلی٬ تغذیه پاییز٬ تغذیه پاییز در طب سنتی٬ تغذیه پاییز طب سنتی٬ تغذیه در فصل پاییز٬ تغذیه فصل پاییز طب سنتی٬ تغذیه مناسب فصل پاییز٬ تغذیه ی مناسب فصل پاییز در طب سنتی٬ درمان افسردگی فصل پاییز در طب سنتی٬ درمان سرماخوردگی در پاییز٬ درمان سرماخوردگی در پاییز با طب سنتی٬ سرماخوردگی در پاییز


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
خواص شلغم در طب سنتی

خواص شلغم در طب سنتی

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در فصل سرما برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، حداقل چند نوبت در هفته شلغم بخورید.

گیاه شلغم از خانواده کلم است. بر حسب سن، ریشه این گیاه می‌تواند کاملاً گرد و یا کمی کشیده و رنگ آن نیز از سفید تا سبز، زرد و یا ارغوانی متفاوت باشد. طعم انواع سفید و زرد آن شیرین و کمی تیز است.

شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می‌کند و شاید وجود همین علت است که موجب می‌شود این سبزی برای درمان بیماری‌هایی که در فصل سرما زیاد است.

شلغم گیاهی بسیار مقوی و مغذی است که به دلیل دارا بودن قند گیاهی و املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم، جزو مواد غذایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.

شلغم همچنین منبع غنی از فولیکاسید، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌های ث، ب و آ و همچنین املاح معدنی ضروری شامل فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیم و ید، مس است.

سایت تخصصی تغذیه تحت عنوان «اوری نوترینت» در مقاله جدیدی در این باره آورده است: شلغم یکی از پاک کننده‌ها و مواد خون‌ساز مفید است و کلسیم و منیزیم موجود در آن نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان دارد.

اگر به ناراحتی معده مبتلا نیستید به یاد داشته باشید که خواص آب شلغم خام بیشتر از شلغم پخته است؛ به طور کلی آب شلغم، بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌سازد.

شلغم سرشار از ویتامین C است و بهتر است که شلغم بخارپز شود به دلیل این که ویتامین C بر اثر اکسیداسیون خیلی سریع از بین می‌رود.

[caption id="attachment_3357" align="alignnone" width="300"] خواص شلغم در طب سنتی[/caption]

مروری بر خواص شلغم

* شلغم مهم‌ترین گیاه ضد سرطان محسوب می‌شود تا جایی که حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند.

* این ماده غذایی سودمند حاوی نشاسته، پروتئین و سلولز است و به همین سبب به عنوان یکی ماده غذایی نیروزا شناخته می‌شود.

* یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب شلغم در طب سنتی درمان جوش صورت است.

* مصرف شلغم، برطرف کننده سرفه، نرم کننده سینه، معده و روده است.

* شلغم به علت داشتن ویتامین‌های A   و C قدرت بینایی را افزایش می‌دهد.

* شلغم ادرار را زیاد می‌کند؛ از این رو موجب دفع سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود و می‌تواند بلورهای اسیداوریک را حل کند و از دردهای مفاصل و نقرس جلوگیری کند. این خاصیت در برگ‌های نازک آن بسیار زیاد است ولی برگ شلغم دیر هضم می‌شود و تولید نفخ می‌نماید.

* شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود.

* مصرف شلغم به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تیوسیاناد برای کسانی که مشکل تیروئید دارند ضرر دارد.

* شلغم سرشار از پتاسیم و کلسیم است که برای فشارخونی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

* شلغم دارای فسفر است و اعصاب را تسکین می‌دهد و تقویت می‌نماید و کبد را اصلاح کرده و بیماری آن را شفا می‌بخشد.

* شلغم اشتهاآور است و نیروی شهوانی را تقویت کرده و منی را زیاد می‌نماید.

* آن‌هایی که حافظه ضعیف دارند حتماً باید شلغم بخورند، زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می‌کند.

* شلغم شب کوری را درمان می‌کند.

* یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند. علاوه بر اثرات فوق، فیبر سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید و مانع رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود و در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در روده اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشاء انرژی برای سلول‌های روده است و به حفظ سلامت سلول‌های روده کمک می‌کند.

* شلغم باعث درمان تشنج می‌شود اما برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن، ممکن است که باعث نفخ شود.

* این گیاه پرخاصیت همچنین برای رشد و نمو استخوان‌ها سودمند است و به همین خاطر مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

* همچنین مصرف آن برای مبتلایان به بیماری قند مفید و خام آن می‌تواند به عنوان انسولین گیاهی مصرف شود.

* برای درمان دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی یا چرکی، ضماد شلغم را روی موضع بگذارید.

[caption id="attachment_3358" align="alignnone" width="300"] خواص شلغم در طب سنتی[/caption]

 

شلغم؛ آنتی‌بیوتیک گیاهی

هر سال با آمدن فصل سرما، سرماخوردگی به بیماری رایج و فراگیری تبدیل می‌شود که تعداد قابل توجهی از مردم را مبتلا می‌کند. در این بین بیماران به 3 دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که سرماخوردگی را بیماری محسوب نکرده و در منزل به درمان خودسرانه آن با انواع داروها می‌پردازند، گروهی که به پزشک مراجعه می‌کنند و گروهی که از درمان‌های گیاهی برای سرماخوردگی استفاده می‌کنند. این در حالی است که تقریباً هر 3 گروه نمی‌توانند به فواید شلغم در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی بی‌توجه باشند. شلغم گیاهی است که از دیرباز در درمان سرماخوردگی کارایی داشته است.

علاوه بر اینکه می‌توان شکل پخته یا خام شلغم را در انواع سوپ‌ها و سالادها مصرف کرد یا اینکه آن را پخته و به طور جداگانه مصرف کرد، روش دیگری هم وجود دارد که در واقع با آن عصاره شلغم به دست می‌آید که در درمان سرفه و گلو درد و سرماخوردگی مؤثر است.

برای گرفتن عصاره شلغم می‌توان قسمت بالایی آن را برش داده و داخل آن را خالی کرد. سپس به داخل شلغم مقداری عسل یا شکر بمالید و بگذارید برای 12 ساعت در یخچال بماند.

با این روش داخل شلغم از مایعی پر می‌شود که سرماخوردگی را درمان می‌کند و باید چند بار در طول روز مصرف شود.

[caption id="attachment_3359" align="alignnone" width="300"]شلغم آنتی بیوتیک خواص شلغم[/caption]

 

روش‌های دیگر تهیه‌ی عصاره و شربت شلغم

* برای تهیه‌ی عصاره‌ی آن، شلغم را با وزن مساوی شکر سرخ در کمی آب ریخته و به ملایمت حرارت می‌دهند.

طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده، شکر سرخ را در آن ریخته، پر می‌کنند و می‌پزند.

شکل سوم، آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل در بیاورند. سپس در ظرف گودی، طبقات شلغم و پیاز را بر روی حرارت بگذارند. وقتی گرم شد، به تدریج شربت آن جدا می‌شود.

این عصاره برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است و از آن می‌توان به عنوان غرغره در هنگام گلودرد استفاده کرد.

* اگر به خوردن شلغم خام تمایلی ندارید می‌توانید شلغم را به شکل شربت شلغم درست کنید. روش تهیه شربت شلغم به این ترتیب است که ابتدا وسط یک شلغم را خالی می‌کنند و در آن کمی شکر می‌ریزند. پس از مدتی آب در آن جمع می‌شود. آب آن را با قاشق برداشته و مصرف می‌نمایند.

[caption id="attachment_3360" align="alignnone" width="300"]شربت شلغم خواص شلغم در طب سنتی[/caption]

 

خرید شلغم

شلغم خوب، باید سفت و تازه باشد. بنابراین اگر وسط آن شل بوده و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود، در روده‌ها تولید نفخ می‌کند.

حتماً پوست خارجی آن باید براق و شفاف باشد.

شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدید، درونش را روشن و شفاف ببینند.

[caption id="attachment_3361" align="alignnone" width="300"]خواص شلغم خرید شلغم[/caption]

 

خواص آب شلغم٬ خواص شلغم٬ خواص شلغم پخته٬ خواص شلغم خام٬ خواص شلغم در بارداری٬ خواص شلغم در طب سنتی٬ خواص شلغم و عسل٬ شلغم٬ شلغم پخته٬ شلغم در شیر٬ شلغم و عسل٬ طرز تهیه شربت شلغم٬ طرز گرفتن آب شلغم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 25 دی 1397
نام انواع عطر- اصطلاحات رایج عطر فرانسوی و ایتالیایی

نام انواع عطر و ادکلن – اصطلاحات رایج روی جعبه و شیشه عطر به چه معناست؟

شناخت انواع عطر و دانستن نام انواع عطر و ادکلن و پرفیوم اصطلاحات مربوط به عطر هنگام خرید عطر و خرید ادکلن از فروشگاهها مانند یک کتابچه راهنماست. 

شما هم هنگام خرید عطر یا جستجوی آنلاین در اینترنت با کلماتی در اسامی عطرها مواجه شده باشید که به نظر در اسم چند عطر دیگر قبلا آن را مشاهده کرده اید. و هم برای دانستن علت کاربرد آن کنجکاو شده باشید و هم دوست داشته باشید معنای آن ها را بدانید.

هر زمان که قصد خرید انواع عطر و ادکلن داریم، بعد از تعریف بوی مورد نظرمان به فروشنده، از او می‌خواهیم عطری را پیشنهاد کند که ماندگاری بالایی داشته باشد و حداقل به میزان هزینه‌ای که برای آن در نظر می‌گیریم، بتوانیم از رایحه خوشش لذت ببریم. خرید عطر می‌تواند با اصول و ترفندهایی همراه باشد که در انتخاب یک عطر مناسب تأثیرگذار است. با وجود اینکه شرط اول انتخاب عطر برای هر فردی بوی آن است، ولی مسائل دیگری از قبیل قیمت عطر و ماندگاری آن هم به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید و با آگاهی به مغازه و فروشگاه فروش عطر روانه شوید، لازم است اطلاعاتی در زمینه انواع عطر  به دست آورید

گاهی اوقات هم این کلمات و تشابهات اسمی که در انواع عطر و ادکلن بر روی جعبه و شیشه دیده میشود  شما را سر در گم  میکند مخصوصا وقتی که می بینید ظاهر برخی عطرها خیلی به هم شبیه هستند. اینجاست که دوست دارید تا بفهمید چه منطقی پشت اسم گذاری عطرها و برخی اصطلاحات عطر  بین کمپانی های تولید عطر رایج است.

واقعیت امر این است که این اسامی با منطق استفاده می شود. و معانی به خصوصی دارد که دانستن آن شما را در انتخاب عطر دلخواهتان کمک می کند. همینطور وقتی که روی جعبه یا شیشه ی عطرها کلماتی را مشاهده می کنید که هم زیاد تکرار می شوند و هم برای شما نا مانوس هستند.

حتی وقتی که میخواهید اسم عطر خود را به سایرین بگویید با این مشکل مواجه هستید که ذکر این کلمات ضروری است یا خیر. در ضمن خیلی بیشتر دلتان می خواهد که وقتی آن را برای دیگران بازگو می کنید استرس غلط تلفظ کردن آن را نداشته باشید.

ما در نوشته پیش رو دانستن نام انواع عطر به زبان فرانسه و ایتالیایی و انگلیسی را برای شما تا حدودی حل کرده ایم. شما با خواندن این مقاله دیگر به سادگی می توانید عطرهای گوناگون را با تلفظ صحیح بخوانید، با اصطلاحات عطر ها آشنا شوید و به طور کامل اسم آن را با معانی درست این اصطلاحات درک کرده و تلفظ کنید. و متوجه تفاوت دقیق عطرهای گوناگون با اسم های مشابه شده و آن ها به راحتی تلفظ هم بکنید.

عطر ادکلن ورساچه پورهوم-Versace Pour Hommeعطر ادکلن ورساچه پورهوم-Versace Pour Homme

به تصویر بالا با دقت توجه کنید. روی جعبه و شیشه عطر معمولا نام و اطلاعات کلی عطر ذکر میشود در حالی که در پشت جعبه معمولا اطلاعات مربوط به محتویات و شرکت سازنده و بارکد آورده میشود. زیر جعبه معمولا جای مختص بچ کد و بارکد محصول است و اطلاعات دقیقی از سال ساخت به شما میدهد.

نام انواع عطر و ادکلن – اصطلاحات رایج روی جعبه و شیشه عطر

Pour (تلفظ فرانسوی: پووغ)
به زبان فرانسوی حرف اضافه به معنای ” برای” می باشد.

Homme (تلفظ فرانسوی: اوم)
به زبان فرانسوی به معنای ” مرد” می باشد. بر این اساس ترکیب Pour Homme که روی عطرهای مردانه زیاد دیده می شود به معنی ” برای مرد” می باشد. مثال: azzaro pour homme

Femme (تلفظ: فم)
به زبان فرانسوی به معنای ” زن” می باشد. بر این اساس ترکیب Pour femme که روی عطرهای زنانه زیاد دیده می شود، به معنی ” برای زن” می باشد.

Uomo (تلفظ ایتالیایی: اوومّو)
به زبان ایتالیایی به معنای ” مرد” می باشد.

Donna (تلفظ ایتالیایی: دُنّا)
به زبان ایتالیایی  به معنای ” زن” می باشد. مثال: valentino uomo ,valentino donna

Eau (تلفظ:  O)
به زبان فرانوسوی به معنای ” آب” می باشد. وقتی در اسم یک عطر این کلمه به صورت تنها استفاده شود، به معنی ملایم تر بودن آن عطر به نسبت سری های قبلی آن است. توجه به این نکته مهم است که چنانچه بدین صورت ذکر شود ” Eau de Toilette”  یا ” Eau de Parfum” معنی متفاوتی دارد. و نشان دهنده استانداردی از غلظت روغن عصاره ی عطر یا همان Essential oil می باشد.

L’Eau (تلفظ: لُ)
وقتی کلمه ی Eau همراه با پیشوند L همراه باشد.معرفه می شود. در حقیقت کارکرد “L ” قبل کلمه در زبان فرانسه مانند کاربرد “The” در زبان انگلیسی است. اما علت اصلی استفاده از این پیشوند در اسم برخی از عطرها تاکید روی آن است.

Cologne
اسم شهری در آلمان است. و جایی که اولین عطر به صورت صنعتی و مدرن امروزی در آن تولید شده. که به مرور زمان به مترادفی برای کلمه ی عطر به معنای امروزی تبدیل شده است.(در امریکا به عطر مردانه گفته میشود) اگر روی شیشه ی عطر خود این کلمه را به صورت تنها دیدید، به معنی عطر می باشد.

برخی سازنده ها نسخه کلون یا به صورت عامیانه کلوژن محصول خود را تولید میکنند که معمولا بهترین رایحه در نسخه کلون وجود دارد به طور مثال گرلن ایده ال مردانه کلون.

Eau de Cologne
وقتی روی شیشه ی عطر این عبارت را دیدید به معنای غلظت کمتر روغن عطر کمتر از Eau de Toilette می باشد. و حدودا بین ۲ تا ۴ درصد است.

Fraiche (تلفظ به فرانسوی: ف غِیش)
به زبان فرانسوی به معنای تازه می باشد. عطرهایی که این کلمه در اسم آن ها هست دارای رایحه ای خنک می باشند و حس تازگی و طراوت ایجاد می کنند.

Eau Fraiche (تلفظ به فرانسوی: اُ ف غِیش)
به زبان فرانسوی به معنای آب تازه است. هنگامی که این ترکیب را در اسم عطر مشاهده کردید، به این معناست که غلظت روغن عطر در آن از حالت Eau de Toilette کمتر است.

Toilette (تلفظ: تویلت)
به فرانسوی به معنای توالت (دستشویی) یا هر آنچه به تمیزی برگردد می باشد. البته ترکیب این کلمه با Eau de معنی کاملا متفاوتی را ایجاد می کند. و آن عطر است. عطری که غلظت روغن عطر یا Essential oil  در آن بین ۴ تا ۸ درصد می باشد.

EDT
مخفف کلمه ی Eau de Toilette می باشد.

Parfum  (تلفظ: پاغفوم)
این کلمه معادل فرانسوی Perfume و به معنای عطر است. وقتی روی شیشه ی یا جعبه ی عطر به تنهایی این کلمه را مشاهده کردید به این معناست که غلظت ماده ی عطری یا Essential oil در آن عطر بیشترین میزان ممکن یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد می باشد.

Eau de Parfum (اُ دُ پاغفوم)
هنگامی که روی شیشه با ترکیب Eau de parfum مواجه شدید. یعنی غلظت ماده عطری یا همان Essential Oil  در عطر بین ۸ تا ۱۵ درصد است.

EDP
مخفف کلمه ی Eau de Parfum می باشد.

Le Parfum (تلفظ به فرانسوی: لِ پاغفوم)
به همان معنای Eue de Parfume  می باشد. این ترکیب در اسم عطر استفاده می شود. Le  که در ابتدا آماده نقش The را در انگلیسی دارد. و کلمه را معرفه می کند. تاکید در اینگونه عطرها بروی Eau de Parfum  بودن آن ها به نسبت مدل های قبلی است.

Elixir (تلفظ فرانسوی: الیکسیغ)
به فرانسوی و انگلیسی به معنای اکسیر است. ولی در اسم عطرها وقتی استفاده می شود به این معنی است که غلظت روغن عطر در آن عطر از مدل های قبلی خود بیشتر است. و از غلظت معمول Eau de Parfum هم کمی بیشتر می باشد.

Intense (تلفظ فرانسوی: آنتُنس- تلفظ انگلیسی: اینتنس)
در هر دو زبان به معنای شدید می باشد. هنگامی که این کلمه در اسم عطر به کار می رود به معنی شدت بیشتر بوی آن عطر نسبت به مدل های قبلی است. و به این معناست که این عطر از مدل های قبلی خود ماندگاری و قدرت بیشتری در پخش بو دارد.

Extreme (تلفظ فرانسوی: اکستغِم – تلفظ انگلیسی: اکستریم)
به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای مفرظ و نهایت یک چیز می باشد. در اسم گذاری یک عطر اشاره به شدت بالای رایحه و غلظت بالاتر روغن عطر به علاوه استفاده از نت های با بوی سنگین تر در عطر می باشد. Extreme به نسبت Intense درجه ی بالاتری از شدت رایحه ی عطر می باشد.

Supreme (تلفظ انگلیسی: سوپریم. تلفظ فرانسوی: سوپغِم)
به فرانسوی به همان معنای مفرط می باشد. و تقریبا مترادف با  Extremeاست.

Absolute  (تلفظ به انگیسی: ابسُلوت)
به انگلیسی به معنای مطلق می باشد. در عطرهایی  هم که این کلمه در اسم آن ها استفاده شده یعنی، این مدل شدت رایحه ای بسیار بیشتر از مدل های قبلی خود دارد.

نکته ی قابل توجه این است که هنگامی که این کلمات (Intense, Extreme, Supreme, Absolute, Absolu)  در اسم عطر استفاده می شود، رایحه ی عطر نیز به نسبت مدهای قبلی خود تغییر کرده است و از نت های متفاوتی هرچند با اشتراک با مدل قبلی در آن استفاده شده است و بوی یکسانی با مدلهای قبل خود نخواهند داشت. هرچند که رایحه ی شبیه مدل های قبلی است.مثلا عطر لیلیوم ابسولو

Absolu  (تلفظ به فرانسوی: ابسُلو)
مترادف فرانسوی کلمه ی”Absolute  ” می باشد.

Floz  یا  .FL. Oz
واحد قدیمی و سنتی سنجش مایعات یا همان اونس. معادل ۲۹٫۶۶ میلیمتر مکعب. یا تقریبا همان ۳۰ میل است. روی شیشه های عطر این واحد همراه با عدد درج شده است که همان حجم دقیق عطر است.

UAE (تلفظ: یو- اِی- ای)
مخفف شده ی Arabic Emirates  United به معنی امارات متحده ی عربیه می باشد. اگر زیر شیشه ی عطر این اسم را دیدید، به این معنی است که این عطر وارد امارات شده و از آن جا خریداری شده است. لازم به ذکر است که این مطلب دلیلی بر فیک بودن عطر نیست.

Edition
نسخه های اصلاح شده ی عطر با تغییرات مورد نظر. مثلا برخی تغییرات در رایحه یا بسته بندی و…  که در اسم عطر این کلمه استفاده شده و شیشه ی عطرهم تغییراتی به نسبت مدل های قبلی خود در بسته بندی و شیشه ی عطر خواهد داشت.

Limited edition(لیمیتد ادیشن)
محصولاتی که به صورت مقطعی و محدود تولید می شوند. که معمولا هم به زودی ناموجود خواهند شد. علت این امر محدود بودن مواد اولیه ی تولید آن عطر است. و به همین خاطر امکان تولید آن عطر در بلند مدت برای سال های سال وجود ندارد. در اینگونه عطرها در از این کلمه استفاده می شود.

Vol

اصطلاحا به معنای حجم روی شیشه ی عطر می باشد.

Aqua – Acqua – Aqva (تلفظ: آکوآ)
هر سه به معنای آب یا آبی می باشد. عطرهایی که یکی از این کلمات در اسم آنان وجود دارد یعنی نت های آبی یا دریایی در آن غالب است. این عطرها خنک می باشند. مانند Bvlgari Aqva Pour Homme که به معنای عطر بولگاری آبی برای مردان می باشد.

نکته: اختلاف در نوشتار این سه کلمه به این دلایل می باشد:

Aqua: نوشتار زبان انگلیسی این کلمه است.

Acqua: نوشتار زبان اسپانیولی این کلمه است.

Aqva: نوشتار خاص برند بولگاری است.

Oud (تلفظ: اوود)
به معنای چوب عود می باشد. وقتی در اسم عطر این کلمه به کار می رود یعنی ترکیب غالب رایحه ی عطر عود است.

Amber
به معنای کهربا می باشد. صمغی که پس از سالها تبدیل به سنگ شده است و بوی سنگین و خاصی دارد. وقتی در اسم یک عطر این کلمه به کار می رود یعنی بوی غالب آن عطر از کهرباست.

Bois (تلفظ فرانسوی: بوآ)
به فرانسوی به معنای چوب می باشد. عطرهایی که در اسم آن ها از این کلمه استفاده شده. به این معنی است که این عطر بوی چوبی دارد.

Vetiver (تلفظ به فرانسوی: وِتیوِغ)
به فرانسوی اسم گیاه خس خس می باشد. خس خس گیاهی علفی با ریشه های کلفت و زخیم است. بوی چوبی و علفی خنک و خاکی دارد و کمی هم بوی مشک می دهد. در عطرسازی کاربرد فراوان دارد. به خصوص در عطرهای لاکچری. عطرهایی که این کلمه در اسم آن ها وجود دارد، دارای بوی غالب خس خس می باشد.

Musk (تلفظ به انگلیسی: ماسک)
به انگلیسی و فرانسوی (Musc) به معنای مشک می باشد. بوی گرم و شیرین و خاص که از بدن آهوی ختنی گرفته می شود. البته مدل های مصنوعی آن بیشتر در صنعت عطرسازی استفاده می شود. هنگامی که این کلمه در اسم عطر به کار برده شود به این معنی است که این عطر بوی غالب مشک دارد.

Tobacco (تلفظ به انگلیسی: توباکو)
به انگلیسی به معنی تنباکو می باشد. عطرهایی که این کلمه در اسم آن ها دیده می شود به این معنی است که بوی غالب آن ها تنباکو می باشد.

Vanilla (تلفظ به انگلیسی: وِنِلا)
به انگلیسی و فرانسوی به معنای وانیل می باشد. بوی آشنای شیرینی ها. که رایحه ی شیرین و گرم گل وانیل است. عطرهایی که در آن این کلمه استفاده شده دارای بوی غالب وانیل می باشند.

Bouquet (تلفظ به فرانسوی: بوکّه – تلفظ به انگلیسی: بووکِی)
به فرانسوی و انگلیسی به معنای” دسته گل” می باشد. هنگامی که این کلمه در اسم عطر استفاده می شود به این معناست که رایحه ی عطر ترکیبی از بوی گل هاست.

Essence ( تلفظ به انگلیسی: اِسِنس)
به معنای عصاره یا همان اسانس می باشد. کاربرد آن در اسم عطرها به این معنی است که مواد اولیه ی عطر بیشتر طبیعی است.

Pure (تلفظ به انگلیسی: پیور)
به انگلیسی به معنای خالص می باشد. استفاده ی آن در اسم برخی ها بیشتر حالت تجاری دارد. و بیان این مطلب است که عطر از مواد اولیه ی درجه یک و با کیفیت تهیه شده است.

noir (تلفظ فرانسوی: نواغ)
به فرانسوی یعنی سیاه. اما هنگام استفاده در اسم گذاری عطرها، به معنی وجود تلخی در رایحه ی عطر می باشد.

Tendre (تلفظ به فرانسوی: تُندغ)
به فرانسوی به معنای لطیف و حساس می باشد. هنگامی که این کلمه به اسم عطر اضافه می شود، معمولا دو معنی دارد . یا اینکه عطر به نسبت مدل های قبلی خود دارای بویی لطیف تر می باشد . یا این که دارای بویی شیرین تر و دوست داشتنی تر است. این تفاوت در بوی عطر است . نه لزوما در غلظت ماده عطری.

Eau Tendre (تلفظ به فرانسوی: اُ تُندغ)
همان طور که بیان شد. Eau به معنای آب می باشد و وقتی در صنعت عطر با چیزی ترکیب می شود به معنای ملایم تر شدن و کمتر شدن غلظت ماده ی عطری می باشد. با توجه به این نکته، Eau Tender یعنی هم عطر ملایم ترشده است. و هم دارای رایحه ی لطیف تر یا شیرین تر و دوست داشتنی تری نسبت به مدل های قبلی می باشد.

Prive (تلفظ به فرانسوی: پغیوه)
به فرانسوی به معنای خاص و اختصاصی می باشد. استفاده از آن در اسم عطرها کاربرد تجاری دارد. و به ممتاز بودن و خاص بودن عطر اشاره می کند.

Sensual (تلفظ به انگلیسی: سنشوال)
به انگلیسی به معنی برانگیزاننده و تحریک کننده است. استفاده از آن در اسامی عطر ها هم اشاره به هوس انگیز و تحریک کننده بودن بوی عطر دارد.

Nuit (تلفظ فرانسوی: نویی، nooyee)
به فرانسوی به معنای شب می باشد. عطرهای که در اسم آن ها این کلمه استفاده شده است. رایحه ای به نسبت مجلسی دارند و برای استفاده در شب طراحی شده اند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
خرید عطر و ادکلن دیجی کالا و بامیلو و سایر مارکت پلیس ها

ر

آیا خرید عطر و ادکلن از دیجی کالا و بامیلو یا سایر مارکت پلیسها صحیح است؟

آیا عطر دیجی کالا و بامیلو یا سایر مارکت پلیسها همگی اصلیه؟

چرا فلان ادکلن دیجی کالا و بامیلو یا سایر مارکت پلیسها از ادکلن شما خیلی ارزونتره؟

هنگام خرید عطر و ادکلن از مارکت پلیسهایی مانند دیجی کالا و بامیلو مهمترین دغدغه مشتریان اصالت عطر خریداری شده است. سوالاتی که در ابتدای مقاله آمده سوالات برخی از مشتریان است. از آنجا که در ماههای اخیر شکایات زیادی از خرید عطر از برخی مارکت پلسها بگوش ما رسیده و یکی از دوستان عطرباز از بنده خواهش نمود که حتما مقاله ای در این زمینه بنویسم بنابراین تصمیم به نوشتن  مطلبی در این زمینه گرفتم تا ابعاد این قضیه کمی روشن شود.

چرا عطر تقلبی یا فیک در ایران به وفور یافت میشود؟

عطر یک کالای تخصصی است و به علت نقص قوانین در ایران و برخی کشورهای همسایه  من جمله امارات و ترکیه کپی یا فیک عطرهای برند اصلی در ایران بسیار مشاهده میشود زیرا سود دهی بسیار بالایی برای تولیدکنندگان و فروشندگان این کالاها متصور است. از طرف دیگر به علت ارزانی این گونه عطرها سرمایه بسیار اندکی برای ورود به بازار عطر فیک نیاز است بنابراین افراد سودجو از این فرصت نهایت بهره را میبرند.

حتما مقاله زیر رو مطالعه کنید:

در مورد تسترها و عطر و ادکلن استوک (ادکلن های بدون جعبه) بیشتر بدانید.

 

خرید عطر و ادکلن از دیجی کالا و بامیلو درست یا غلط؟خرید عطر و ادکلن از دیجی کالا و بامیلو درست یا غلط؟

مارکت پلیس (Marketpace) چیست و فروشندگان مارکت پلیسهایی مانند دیجی کالا یا بامیلو چه کسانی هستند؟

برخی فروشگاههای اینترنتی خودشان صاحب جنس و کالای ارایه شده در فروشگاه هستند و بلاواسطه اقدام به فروش میکنند و صاحب انبار کالا هستند به این فروشگاهها خرده فروش (retailer) گفته میشود مثل همین فروشگاه خودمان یعنی فروشگاه عطر لیلیوم.

در نقطه مقابل برخی فروشگاههای دیگر هستند که به علت عدم توانایی در تهیه اقلام متفاوت و یا تنوع بسیار زیاد محصولات یا پرهیز از هزینه های بسیار بالای انبارداری کالا قادر به فروش کالا بصورت بی واسطه نیستند بنابراین فضایی مجازی در اختیار افراد میگذارند تا آنها کالای خود را از طریق پنل آماده شده بفروش برسانند به اینها مارکت پلیس (Marketpace) گفته میشود مانند: سایت دیجی کالا یا سایت بامیلو

مهمترین مشکل در مارکت پلیس عدم نظارت دقیق بر اصالت و کیفیت کالاهای ارایه شده توسط فروشندگان موجود در مارکت پلیس است مخصوصا اگر کالای ارایه شده مانند عطر تخصصی بوده و فیک و کپی های آن فراوان باشد. اینجاست که برخی فروشندگان سودجو از فرصت استفاده نموده و با سوء استفاده از نام و اعتبار اینگونه مارکت پلسها کالای تقلبی خود را به جای کالای اصلی به مشتری از همه جا بیخبر میفروشند. این مشکل در برخی موارد مانند کالاهای لوکس مانند عطر و ساعت و عینک بسیار حادتر است زیرا تشخیص اصل از کپی در اینگونه کالاها بسیار سخت است.

آیا عطر و ادکلن دیجی کالا یا بامیلو یا سایر مارکت پلیسها همگی تقلبی است؟

در یک بررسی دقیق از مارکت پلیسها به این نتیجه رسیدیم که هنگام خرید عطر اولین نکته توجه به فروشنگان این فروشگاههاست. به طور مثال اگر فروشنده دیجی کالا خود دیجی کالا نبود بسیار احتیاط کنید و سعی کنید ردپایی از فروشنده در فضای مجازی معتبر بیابید و اگر فروشنده سایت معتبر پربازدید نداشت از خرید امتناع کنید و هنگامی که فقط خود دیجی کالا فروشنده است خرید کنید. در مورد مارکت پلیسهایی که خودشان کالایی برای عرضه ندارند مانند … به هیچ عنوان خرید عطر و ادکلن توصیه نمیشود.

برای مثال بنده با نام خودم از چند فروشنده ی یکی از بزرگترین مارکت پلیسها که حدس میزدم فقط کالای فیک میفروشند اقدام به خرید نمودم. هنگام تحویل کالا درب منزل کالا رو بررسی کردم و متوجه شدم فیک است و در همان موقع اقدام به فیلمبرداری از کالا نمودم. جالب اینجاست که فروشنده ی نامحترم حتی لیبل شرکت وارد کننده که پرستیژ قشم بود رو هم جعل کرده بود. اونوقت بود که متوجه شدم اوضاع چقدر وخیمه. عطر مورد نظر که تق هرمس بود به قدری خوب کپی شده بود که به جرات میتونم بگم بیش از نود درصد خریداران متوجه فیک بودنش نمیشدند.

با یک حساب سرانگشتی اگر فروشنده فقط ۱۰۰ عدد از کالا رو فروخته باشه سودی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان به جیب زده و این همان علت اصلی رو آوردن کلاه برداران و افراد سودجو به این مارکت پلیسهاست تا در مدت کوتاه سود هنگفتی به جیب بزنند.

در خرید بعدی اقدام به خرید بلو شنل ادوپرفیوم کردم و با کمال تعجب هنگام تحویل دیدم که فروشنده بلو شنل پارفوم ۲۰۱۸ که کاملا فرق میکنه و در زمان خرید من ۴۰۰ هزار تومن گرونتر هستش رو برام ارسال کرده. با کمی دقت متوجه شدم که اینبار هم ادکلن فیک ارسال شده. جالب اینجاست که سود به قدری بالاست و تعداد سفارشها به خاطر ارزان بودن به قدری زیاده که فروشنده ی ظالم اصلا توجه نمیکنه که چی داره ازسال میکنه. اینجا بود که برای مردم عادی بسیار متاسف شدم چون یک کالای صد هزار تومانی رو باید یک میلیون و پانصد هزار تومان بخرند و درنهایت سلامتشان هم تهدید شود.

آیا هنگام خرید عطر و ادکلن از دیجی کالا یا بامیلو و سایر مارکت پلیسها با قیمت پایین تر باید به آن شک کرد؟

نکته:درآمد مارکت پلیسها از طریق دریافت پورسانت از فروشندگان است. این پورسانت چیزی حدود ۱۵ درصد است که شامل مالیات هم میشود. بنابراین به صورت منطقی قیمت این فروشندگان باید بالاتر از فروشگاههای تخصصی اینترنتی باشد.

تعارض: هنگامی که قیمتها از قیمتهای سایت لیلیوم که به عنوان مرجع تعیین قیمت و خرید عطر و ادکلن در ایران شناخته میشود پایین تر است حتما با دقت بیشتر به سایز ادکلن و فروشنده آن و پس از استعلام فروشنده نسبت به خرید اقدام کنید زیرا حاشیه سود ما که بلاواسطه اقدام به فروش مینماییم چیزی حدود ده تا بیست درصد است. بنابراین زمانی که قیمت این فروشندگان مارکت پلیس از قیمت ما پایین تر است با احتمال بسیار بالا کالا تقلبی است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
برترین عطر و ادکلن مردانه سال ۲۰۱۸ از نظر مشتریان

بهترین عطر و ادکلن مردانه سال ۲۰۱۸ از نظر مشتریان لیلیوم

عطر و ادکلن مردانه جذاب و شیک یکی از ترفند‌هایی است  که شما را خوشتیپ تر از همیشه نشان می‌دهد و هر جایی از شما ردپایی به جای می‌گذارد. انتخاب عطر‌های جذاب است که شما را شاداب تر، جذاب‎تر، خوش تیپ‌تر و با پرستیژ تر از همیشه در نظر دیگران جلوه می‌دهد. استفاده از عطر‌ها‌ی مرغوب، خوشبو و با کیفت و ماندگاری بالا در محیط ‌های کاری و سایر محیط‌‌های اجتماعی، مثل دورهمی‌‌های دوستانه، خانوادگی، قرار‌های عاشقانه و مهمانی‌‌های مجلل و با شکوه، نشان می‌دهد که شما تا چه میزان به زندگی فردی و نحوه‌ی برخورد دیگران اهمیت می‌دهید.

وفاداری به یک عطر، عادتی است که برخی از افراد گمان می‌کنند نباید از آن دست کشید. اما خوب است بدانیم که تغییر عطر نه تنها اشتباه نیست بلکه می‌تواند جذابیت شما را افزایش دهد. به همین دلیل، در این مطلب به سراغ  عطر‌ها و ادکلن‌‌های برگزیده‌ی مردانه‌ی سال ۲۰۱۸ می‌رویم تا تصمیم شما، در انتخاب رایحه‌ای خوش، آسان‌تر شود.

بهترین عطر‌های مردانه سال ۲۰۱۸ :‌

Dior Sauvage Eau de Toilette Men’s Cologne
Creed ‘Aventus’ Cologne for Men
Chanel ‘Bleu de Chanel’
Tom Ford ‘Oud Wood’
Acqua di Gio ‘Profumo’
HERMÉS Terre D’Hermés Men’s Cologne

Yves Saint Laurent La Nuit de L`Homme
 
عطر مردانه ساواج از برند دیور
ادکلن مردانه کرید اونتوس از برند کرید
ادکلن مردانه بلو دی شانل از برند شانل
عطر مردانه عود وود از برند تام فورد
عطر مردانه کوا دی جیو پروفومو از برند جورجیو آرمانی
ادکلن مردانه تق هرمس از برند هرمس

عطر مردانه ایو سن لورن لا نویت لهوم

 

عطر مردانه ساواژ، از برند دیور
عطر دیور ساواژ مردانه، یکی از پرفروش‌ترین و پر طرفدارترین عطر‌های سال ۲۰۱۸ شناخته شده است. این عطر رایحه‌هایی مانند نامش، وحشی، خنک و تند دارد که بوی خود را از دشتی وسیع با شنزار‌هایی داغ و نرم، کوه‌‌هایی ناهموار، آسمانی آبی و نور خورشیدی که به بیابان می‌تابد، الهام گرفته است. عطر ساواژ دیور، یک عطر مردانه با اصالت برای آقایان شیک پوش و با روحیه‌های بسیار اجتماعی، جسور و باهوش مناسب است و شادی،‌نشاط و انرژی آن‌‌ها را به دیگران منتقل می‌کند. نت اولیه عطر ساواژ دیور، با بوی فلفل و ترنج آغاز می‌شود و در ادامه با بوی اسطوخودوس، فلفل صورتی، نعنای هندی و گل شمعدانی همراه می‌شود و در نهایت با بوی سدر ماندگار می‌شود.

عطر ادکلن دیور ساواج-ساوج-ساواژ-Dior Sauvage 200 mlعطر ادکلن دیور ساواج-ساوج-ساواژ-Dior Sauvage 200 ml

ادکلن مردانه کرید اونتوس از برند کرید
عطر مردانه کرید، عطری لطیف، مدرن، شاداب، با وقار و اصیل است. ادکلن کرید اونتوس، نامش را از داستان زندگی ناپلئون بناپارت، مردی جاه طلب گرفته که یک امپراطوری از دست رفته را زنده می‌کند و رایحه‌ی آن به همان اندازه الهام بخش جسارت و جاه طلبی است. رایحه‌ی اولیه‌ی آن با بوی ترنج، مویز و میوه‌‌هایی مثل سیب و آناناس ترکیب شده و در ادامه بوی گل یاس، نعنای هندی، گل رز، مشک،‌ عنبر و وانیل از آن به مشام می‌رسد.

❶عطر ادکلن کرید اونتوس مردانه-Creed Aventus❶عطر ادکلن کرید اونتوس مردانه-Creed Aventus

عطر مردانه بلو دی شانل از برند شانل
عطر مردانه بلو دو شانل، با رایحه‌ی خنک و تلخ خود یکی از بهترین عطر‌های مردانه است که هم در میان خانم‌‌ها و هم در میان آقایان بسیار محبوب است.

با استشمام رایحه‌ی جادویی عطر مردانه بلو دو شنل، حال و هوایی شرقی و چوبی به شما و اطرافیانتان دست می‌دهد که مناسب تمام فصول و روز‌های گرم و سرد سال است. رایحه‌ی این عطر با بوی مرکباتی مثل گریپ فروت، لیمو و پرتقال آغاز می‌شود و با بوی نعناع، جوز، فلفل قرمز، گل یاس، زنجبیل و سدر ادامه می‌یابد. در نهایت رایحه‌ی چوب صندل از این عطر فوق العاده جذاب، ماندگار خواهد شد.

عطر ادکلن بلو شنل-بلو چنل-ادوتویلت-BLEU DE CHANELعطر ادکلن بلو شنل-بلو چنل-ادوتویلت-BLEU DE CHANEL

عطر مردانه عود وود از برند تام فورد
عطر عود وود از برند تام فورد، عطری است مردانه با بوی تند و گرم و البته خاص. این عطر برای آقایان شیک پوشی که به دنبال رایحه‌‌های معتدل و چوبی می‌گردند، گزینه فوق العاده‌ای است. ترکیب رایحه‌ی چوب رز، عود و کهربا، در این عطر، رایحه‌ای بسیار دلنشین، شیرین و چوبی به وجود آورده است که بسیار جذاب و فریبنده به نظر می‌رسد و برای مهمانی‌‌های رسمی، انتخابی اصیل، کلاسیک و شیک است. رایحه‌ی عطر عود وود تام فورد، همانطور که گفتیم ترکیبی از چوب رز، فلفل سیچوان، چوب صندل، وانیل و کهرباست که با بوی شیرین دارچین و هل ترکیب بی نظیری شده است.

عطر ادکلن تام فورد عود وود-Tom Ford Oud Woodعطر ادکلن تام فورد عود وود-Tom Ford Oud Wood

عطر مردانه آکوا دی جیو پروفومو از برند جورجیو آرمانی
عطر آکوا دی پروفوممو برند جورجیو آرمانی، تقریبا ۲۰ سال پس از موفقیت ادکلن محبوب آکوا دی جیو از برند جورجیو آرمانی متولد و به بازار عرضه شد و باز هم با استقبال زیادی مواجه شد. این عطر فوق العاده رایحه‌ای دریایی، خنک و تند و البته کمی‌دودی دارد که با ترکیبی از مرکبات حس شادابی و انرژی در شما و اطرافیان‌تان به وجود می‌آورد. پراکندگی این عطر در گروه عطر‌های خوب قرار می‌گیرد و ماندگاری نسبتاً خوبی در حدود ۸ ساعت دارد. نت اولیه عطر آکوا دی جیو پروفومو از جورجیو آرمانی از ترکیبات آبی و ترنج است که با بوی مریم گلی، رزماری و گل شمعدانی تکمیل می‌شود و در نهایت با بوی دود و تلخ بخور و نعنای هندی ماندگار می‌شود.

عطر ادکلن جورجیو آرمانی آکوا پروفومو-Giorgio Armani Acqua di Gio Profumo 180 mlعطر ادکلن جورجیو آرمانی آکوا پروفومو-Giorgio Armani Acqua di Gio Profumo 180 ml

عطر مردانه تق هرمس از برند هرمس یک نوستاژی قدرتمند

برند لوکس هرمس، با معرفی عطر تلخ مردانه تق دو هرمس یک بار دیگر قدرت خود را در زمینه طراحی و تولید عطر‌های خاص نشان داد‌ه است. رایحه‌ی ابتدایی این عطر، ترکیبی شیرین و تلخ از پرتقال، گریپ فروت و کمی‌ فلفل تند و ادویه است و با بوی گل شمعدانی و نعنای هندی و سدر کامل می‌شود و به همین دلیل برای فصول سرد سال مناسب است. عطر مردانه تق دو هرمس، بسیار کلاسیک و شیک است و برای مهمانی‌‌های خاص و رسمی‌انتخاب عالی به نظر می‌رسد. این عطر مردانه ماندگاری مطلوبی دارد و از پراکندگی خوبی برخوردار است و شما را در ذهن اطرافیان‌تان ماندگار می‌کند.

عطر ادکلن هرمس تق هرمس-Hermes Terre d'Hermesعطر ادکلن هرمس تق هرمس-Hermes Terre d’Hermes

عطر مردانه ایو سن لورن لا نویت لهوم

Yves Saint Laurent La Nuit de L`Homme، این ادکلن محبوب با رایحه ای خاص انتقال دهنده حس جسارت و جذابیت یک مرد خاص و عاشق تیره پوش است. پیشنهاد استفاده از این عطر در شبهای سرد و برفی زمستانی و یا و مهمانی های رسمی و مهم است . رایحه ی غالب آن گرمی و تندی از زیره سیاه ، خس خس ، هل و ترنج می باشد.

عطر ادکلن ایو سن لورن لا نویت لهوم-YSL La Nuit de L`Hommeعطر ادکلن ایو سن لورن لا نویت لهوم-YSL La Nuit de L`Homme

This entry was posted in عطر و ادکلن and tagged , , , , , , , , , , , , , , .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
مواد غذایی لازم هر سفره ی ایرانی در طب سنتی

مواد غذایی لازم هر سفره ی ایرانی در طب سنتی

اگر می‌خواهید مطمئن باشید مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنید سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند سعی کنید این 9 ماده‌ی غذایی را در برنامه‌ی غذایی هر روزتان بگنجانید.

خوردن مواد غذای مفید، توصیه‌ی هر روز ما برای حفظ سلامت شماست. بعضی از مواد غذایی در بین انبوه غذاهای دیگر خواص مفیدتری دارند و معجزه می‌کنند مثل سیر، تخم کتان، چای، روغن زیتون، دارچین، جودوسر و ....

سیر

سیر ضدباکتری و ضدویروس است. این خواص محافظتی ناشی از ترکیبات سیر است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و برای سیستم قلبی عروقی مفید است.

مصرف 6 حبه سیر در هفته کافی است که احتمال ابتلا به سرطان کولون، سرطان معده و سرطان پروستات را به نصف برسانید.

میزان مصرف: روزانه یک حبه سیر بخورید.

توصیه می‌کنیم سیر را له کنید و قبل از مصرف اجازه دهید که حدود ده دقیقه بماند در این صورت سیر تمام پتانسیل درمانی‌اش را آزاد می‌کند.

[caption id="attachment_3324" align="alignnone" width="300"] سیر[/caption]

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌های موجود است.

این روغن میزان کلسترول بد خون را پایین آورده و کلسترول مفید خون را بالا می‌برد.

روغن زیتون سرشار از فنول و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از رسوب کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها پیشگیری می‌کند.

میزان مصرف: روزانه 1 قاشق غذاخوری(15میلی گرم) مصرف کنید.

[caption id="attachment_3325" align="alignnone" width="300"] روغن زیتون[/caption]

بروکلی              

بروکلی یک ماده‌ی غذایی ضدسرطان درجه یک است به خاطر این که سرشار از ترکیبات گوگردی و به ویژه حاوی سولفورافان است. بوی کلم ناشی از وجود همین ماده است. ترکیبات بروکلی باعث تحریک ترشح آنزیم‌هایی می‌شود که وظیفه‌ی سم زدایی از ترکیبات سرطان‌زا را بر عهده دارد.

در طب سنتی با مصرف زیاد بروکلی شما خطر ابتلا به سرطان، سرطان ریه، معده و کولون را به نصف می‌رسانید.

میزان مصرف: 125 میلی گرم معادل نصف فنجان بروکلی پخته.

توصیه می‌شود برای بهره مندی بیشتر از سولفورافان، بروکلی را به مدت 3 الی 4 دقیقه بخارپز کنید.

[caption id="attachment_3326" align="alignnone" width="300"] بروکلی[/caption]

ماست

ماست منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری است. اما باید بدانید که اصلی‌ترین خاصیت این ماده‌ی غذایی پرطرفدار ناشی از باکتری‌ای به نام پروبیوتیک است که تکثیر باکتری‌های مضر در روده را متوقف می‌کند.

مصرف مرتب ماست برای درمان ناراحتی‌های التهاب شکمی، زخم‌ها، عفونت‌های ادراری و عفونت‌های واژینال مفید است.

میزان مصرف: روزانه سه چهارم فنجان (175میلی گرم) ماست کم چرب میل کنید.

[caption id="attachment_3327" align="alignnone" width="300"] ماست[/caption]

 

جو دوسر

جو دوسر سرشار از نوعی فیبرهای حلال به نام بتا گلوکان است که میزان کلسترول و فشار خون را پایین می‌آورد.

علاوه بر این، مصرف جو دوسر در کاهش حملات قلبی نیز موثر است.

میزان مصرف: سعی کنید روزانه 10 گرم فیبر محلول مصرف کنید. هر وعده جو دوسر حدود 2 تا 3 گرم نیاز شما را برآورده می‌سازد.

[caption id="attachment_3328" align="alignnone" width="300"] جو دوسر[/caption]

 

تخم کتان

اگر روزانه یک قاشق سوپ‌خوری تخم کتان را به ماست یا غلاتی که مصرف می‌کنید افزوده و نوش جان کنید 2.3 گرم نیاز خود به فیبر را تأمین کرده‌اید.

تخم کتان حاوی موادی است که در بدن همانند هورمون استروژن عمل می‌کند. در واقع این مواد گیرنده‌های این هورمون در سلول‌ها را مسدود کرده و به این ترتیب احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها مثل سرطان سینه که بر اثر اختلال هورمونی بروز می‌کند را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این به خاطر وجود همین مواد ضدالتهابی، تخم کتان در درمان بیماری‌هایی مثل آسم و آکنه هم موثر عمل می‌کند.

میزان مصرف: روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 الی 30میلی گرم).

 

دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های مفید برای سلامت بدن است. علاوه بر این شهرت دارچین در کاهش گلیسمی یا همان میزان قند خون زبان زد همه است. این خاصیت دارچین روی دیابت هم تأثیر می‌گذارد. این ادویه‌ی مفید از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند و دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است.

میزان مصرف: روزانه یک چهارم تا نصف قاشق چای‌خوری معادل 1الی 2 میلی گرم کافی است تا میزان تری گلیسیرید و کلسترول خونتان 12 الی 30 درصد کاهش یابد.

توصیه می‌کنیم در چای یا قهوه‌تان دارچین بریزید. این کار ترفند موثری برای بهره‌مند شدن از خواص این ادویه مفید است.

[caption id="attachment_3330" align="alignnone" width="300"] دارچین[/caption]

چای

چای یکی از منابع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها است به طوری که هیچ میوه و سبزی موجود دارای این میزان آنتی‌اکسیدان نیست. آنتی اکسیدان‌های چای از بیماری‌های قلبی و سرطان پیشگیری می‌کنند. اگر دنبال دلیل هستید باید بگوییم که آنتی اکسیدان‌های چای ضرر و آسیب‌های کلسترول بد را کاهش داده و به این ترتیب از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند و عملکرد سیستم قلبی عروقی را بهبود می‌دهد.

افرادی که روزانه یک یا دو فنجان چای می‌نوشند به میزان 46 درصد احتمال انسداد خطرناک رگ‌های‌شان را کاهش می‌دهند.

میزان مصرف: روزانه دو تا پنج فنجان چای بنوشید.

[caption id="attachment_3331" align="alignnone" width="300"] چای[/caption]

لوبیا

لوبیا خواص مفیدی برای حفظ سلامت قلب دارد زیرا سرشار از فیبرهای محلول است.

این مواد کلسترول را جذب خود می‌کنند و به این ترتیب قبل از این که کلسترول بتواند به جداره‌ی رگ‌ها آسیبی بزند از بین می‌رود.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است مواد غذایی که سرشار از فیبرهای محلول هستند می‌توانند میزان کلسترول را به میزان 10 الی 15 درصد کاهش دهد.

میزان مصرف: مصرف سه چهارم فنجان لوبیا( معادل 157 گرم) برابر با مصرف یک وعده گوشت است.

توجه داشته باشید که در میان مواد غذایی دیگر که منشاء گیاهی دارند لوبیا و حبوبات دیگر حاوی بیشترین میزان پروتئین هستند. اما پروتئین موجود در این مواد غذایی از نوع پروتئین غیر کامل می‌باشد و توصیه می‌شود برای تأمین پروتئین کامل بدنتان روزانه یک وعده غذای دانه‌ای مثل برنج نیز مصرف کنید.

[caption id="attachment_3332" align="alignnone" width="300"] لوبیا[/caption]

 

مواد غذایی٬ مواد غذایی چاق کننده٬ مواد غذایی چربی سوز٬ مواد غذایی حاوی آهن٬ مواد غذایی حاوی پروتیین٬ مواد غذایی حاوی روی٬ مواد غذایی حاوی فیبر٬ مواد غذایی حاوی منیزیوم٬ مواد غذایی خون ساز٬ مواد غذایی کلسیم دار٬ مواد غذایی لازم٬ مواد غذایی لازم بدن٬ مواد غذایی مهم٬ مواد غذایی مهم در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
مزاج و خواص کله پاچه در طب سنتی

مزاج و خواص کله پاچه در طب سنتی

هر عضوی از بدن مزاجی دارد و لذا گوشت اعضای مختلف بدن هم مزاج‌‌هایشان با هم فرق می‌‌کند...

مغز گوسفند، تقویت قوای جنسی

مزاج مغز که در کله پاچه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد سرد و تر است. بنابراین مصرف آن برای افراد دارای مزاج سرد و تر توصیه نمی‌شود. برای تقویت قوه جنسی و طراوت چهره خوب است. هضم آن مشکل بوده و زیاده‌روی در آن برای معده مضر است و اشتها را از بین می‌‌برد. خون نسبتا لزج و چربی بر اثر هضم آن در بدن ایجاد می‌‌شود. برای بهبود هضم آن مخصوصا در سرد مزاجان باید از ادویه‌جات گرم مثل خردل یا دارچین همراه با کمی سرکه یا آبلیمو استفاده کرد چیزی که امروزه هم تا حدودی انجام می‌‌شود و پس از آن می‌‌توان کمی عسل یا حلوای عسلی میل کرد. اگر کباب شود هضم آن نسبت به نوع پخته سخت‌تر خواهد شد ولی در عوض عوارض آن برای معده کمتر می‌‌شود.

گوشت سر گوسفند و بناگوش و چشم گوشتی بسیار لطیف با هضم آسان و مفید بوده و مزاج آن گرم و تر است و برای افرادی که قوه‌‌هاضمه قوی‌ای ندارند مصرف آن ها توصیه می‌‌شود.

[caption id="attachment_3337" align="alignnone" width="300"] مزاج مغز گوسفندی[/caption]

 

دل گوسفند، بهترین قسمت بدن گوسفند

دل یا همان قلب، از بهترین قسمت‌‌های بدن گوسفند می‌‌باشد که عمده حجم آن را گوشت خالص تشکیل می‌‌دهد. دارای مزاج گرم و خشک، حرارت نسبتا زیاد و بسیار پرانرژی بوده و برای افرادی که دچار ضعف قوا و سردی مزاج هستند توصیه می‌‌شود. منتها هضم آن مشکل‌تر از هضم گوشت ماهیچه می‌‌باشد همانطور که پاره کردن و جویدن آن هم سخت‌تر است. لذا باید در قطعه‌‌های کوچکتر بریده شده، همراه با چربی دور قلب کباب و خوب پخته شود و اگر همراه با مختصری فلفل و زیره و یا آبلیمو مصرف شود هضم آن راحت‌تر خواهد شد. ممکن است در بدن یبوست ایجاد کند. دل مرغ هم امروزه در دسترس بوده و هضم آن از دل گوسفند راحت‌تر است.

[caption id="attachment_3338" align="alignnone" width="300"] خواص دل گوسفندی[/caption]

 

جگر گوسفند، مقابله با کم‌خونی

جگر دارای مزاج گرم و تر بوده و خون نسبتا زیادی تولید می‌‌کند؛ لذا برای کم‌خونی توصیه می‌‌شود اما هضم آن خیلی آسان نیست و دفع آن از بدن هم سخت است. لذا به صورت معمول برای همه توصیه نمی‌شود، مخصوصاً جگر حیواناتی که در مجاورت شهرهای آلوده و یا صنعتی بوده و با غذاهای صنعتی تغذیه شده و رشد کرده‌اند. چون جگر محل ذخیره سموم و مواد زائد موجود در غذاها می‌‌باشد. اینکه از قدیم طبق رسم جگر، دل و قلوه را به قطعات کوچک می‌‌برند و خوب کباب می‌‌کنند به خاطر همین هضم سخت‌شان می‌‌باشد. بهتر است جگر را همراه با کمی نمک و دارچین یا زیره و سرکه آماده کرده و سپس کباب کنند. اگر در روغن سرخ شود هضم آن بسیار مشکل‌تر خواهد شد.

[caption id="attachment_3339" align="alignnone" width="300"]مزاج حگر گوسفند خواص جگر گوسفند در طب سنتی[/caption]

 

قلوه گوسفند، هضم سختی دارد

قلوه یا همان کلیه حیوان، طبع معتدل و رو به خشکی دارد و محل تولید ادرار است. مصرف آن همچون جگر و ریه به عموم افراد توصیه نمی‌شود. هضم سخت و دیر دارد و خون ناصالحی تولید می‌‌کند.

همانگونه که مصرف گوشت بره و بزغاله خیلی بیشتر از گوشت گوسفند و بز توصیه می‌‌شود اجزای بدن آن ها نیز همین قاعده را دارد. یعنی دل، قلوه، جگر و کله پاچه بزغاله خواص بیشتر و عوارض کمتری دارند.

[caption id="attachment_3340" align="alignnone" width="300"] خواص قلوه گوسفند[/caption]

 

طحال و عوارض زیاد آن بر بدن

طحال عضوی است سیاه رنگ و نزدیک معده که با توجه به حرام بودن آن معمولا دور انداخته شده و مصرف نمی‌شود. حاوی سودای بسیار زیادی بوده عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد و در صورت خورده شدن خون‌آلوده بسیار غلیظ و پر از سودا تولید خواهد کرد و در صورت تکرار احتمال بروز انواع توده‌‌ها، موهای زائد، اختلالات عصبی، لک‌‌های پوستی و سرطان در بدن افزایش پیدا می‌‌کند.

 

پاچه؛ سفت کننده اندام‌ها

پاچه مزاج معتدلی دارد. غذاییت زیادی نداشته و فضولات کمی تولید می‌‌کند حالت لزج داشته و خون را کمی به سمت لزجی پیش می‌‌برد و به خاطر همین لزجی ملین است. برای کسانی که به غذاهای کم نیاز دارند و یا در حال رژیم لاغری هستند، افراد تب‌دار و برای محکم نمودن اندام‌‌های سفت مثل استخوان، تاندون‌‌ها و یا پس از شکستگی خوب است.

[caption id="attachment_3341" align="alignnone" width="300"] خواص پاچه گوسفند در طب سنتی[/caption]

 

جگر سفید؛ چاق کننده نیست

شش (جگر سفید) یا پفی، ریه حیوان بوده که غذاییت خیلی کمی دارد. هضم آن سخت است و بیشتر به عنوان دارو برای برخی از افراد تجویز می‌‌شود. برای رژیم‌‌های لاغری به جای گوشت تجویز می‌‌شود چون شخص را چاق نمی‌کند و فقط او را سیر می‌‌کند. بهتر است قسمت مرکزی یا ناف ریه، بریده شده و دور انداخته شود چون در این قسمت غدد لنفاوی که حاوی سموم می‌‌باشد تجمع پیدا کرده و از قسمت‌‌های محیطی ریه استفاده شود و فقط به صورت کباب شده استفاده شود. در گرم مزاجان، برای رفع تب، بعضی از اگزماهای ناشی از گرمی مزاج مفید است و با همان شرطی که برای جگر گفته شد، باید مصرف شود. یعنی حیوانی که در هواهای سالم چرا کرده باشد چون ریه محل ذخیره سموم و آلودگی هواست.

[caption id="attachment_3342" align="alignnone" width="300"] خواص جگر سفید در طب سنتی[/caption]

سیرابی تولید کننده رطوبت و بلغم در بدن

سیرابی و شیردان مزاج سردی داشته و غذاییت کمی دارد. بنابراین چاق کننده نیست و برای رژیم‌‌های لاغری در آش و سوپ‌‌ها استفاده می‌‌شود به عنوان جایگزین گوشت قرمز. در بدن رطوبت و بلغم ایجاد می‌‌نماید بنابراین کسانی که مزاج سرد یا رطوبتی دارند نباید مصرف کرده و یا درصورت مصرف از گرمی‌جاتی همچون نمک، گردو، زیره و آویشن استفاده کنند. دیر هضم بوده و باید قبل از پخت خوب شسته شوند.

[caption id="attachment_3343" align="alignnone" width="300"] خواص سیرابی در طب سنتی[/caption]

 

خواص پاچه گوسفند٬ خواص جگر سفید٬ خواص جگر سفید گوسفند٬ خواص جگر گوسفند٬ خواص جگر گوسفند برای کودکان٬ خواص جگر گوسفند در طب سنتی٬ خواص سیراب و شیردون٬ خواص سیرابی٬ خواص سیرابی در طب سنتی٬ خواص قلوه گوسفند٬ خواص کله پاچه٬ خواص کله پاچه برای استخوان٬ خواص کله پاچه برای بدنسازی٬ خواص کله پاچه برای جنین٬ خواص کله پاچه برای کودکان٬ خواص کله پاچه برای ورزشکاران٬ خواص کله پاچه چیست٬ خواص کله پاچه در بارداری٬ خواص کله پاچه در طب سنتی٬ خواص کله پاچه طب سنتی٬ کله پاچه٬ کله پاچه در بارداری


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
جایگاه برنج از نظر طب سنتی

جایگاه برنج از نظر طب سنتی

طبیعت برنج در دوم خشک و در حرارت و برودت معتدل است. در کتب آمده اگر برنج را بجوشانند، جرم برنج ایجاد برودت در درجه اول؛ و آب مطبوخ آن ایجاد حرارت در درجه اول می‌نماید. به این دلیل در کیفیات فاعله، برنج را معتدل می‌دانند.

برنج اگر به تنهایی مصرف شود،  قلیل‌الغذا و اگر با شیر و شکر پخته شود و یا همراه آن خورده شود، کثیرالغذا است. با توجه به اینکه برنج غذای مرکب‌القوی است و در هر بدنی کیفیتی موافق کیفیت آن بدن به وجود می‌آورد، طبیب می‌تواند از آن هم در تشخیص افتراقی میان بیماری‌ها، هم در درمان بیماری‌ها بهره جوید؛ بدین صورت که:

الف: هرگاه فرد سالم با خوردن برنج در خود احساس حرارت کند یا طبیب علایم افزایش حرارت را در اموری مثل نبض و غیره در وی دریافت کند، نشانه آن است که فرد دارای مزاج گرم است.

ب: چنانچه فرد سالم با خوردن برنج احساس برودت کند، یا طبیب علایم افزایش برودت را در وی دریافت کند، نشانه آن است که فرد دارای مزاج  سرد و تر است.

به دلیل آن که برنج در هر بدنی موجب پدید آمدن کیفیتی موافق کیفیت آن بدن می‌شود، از این رو فرد سالم از خوردن آن متضرر نمی‌شود؛ اما در مورد بیماران باید نسبت به نوع بیماری و مزاج بیماری نحوه تهیه برنج را برای آنان تجویز کرد. پس اگر قصد طبیب در بیماری مزاجی، تعدیل و اصلاح مزاج باشد، باید به ضد، عمل کند. یعنی اگر بیماری، ناشی از غلبه گرمی است، به بیمار توصیه نماید برنج را به صورت آبکش میل کند؛ زیرا برنج آبکش سردی بخش؛ و برنجی که به صورت کته پخته شده باشد، گرمی بخش است.

[caption id="attachment_3227" align="alignnone" width="300"] فواید برنج در طب سنتی[/caption]

خواص برنج

مسلم شده است که ضمن گرفتن پوست و سفید کردن دانه برنج مقدار قابل ملاحظه‌ای از ویتامین‌ها و خواص ضد التهاب عصبی شلتوک از دست می‌رود، زیرا این مواد در پوست و در غشای قهوه‌ای برنج وجود دارد. به علاوه طبق بررسی‌ها روشن شده است که مقدار ویتامین‌های موجود در دانه سفید شده نیز در طول مدت زمان انبارداری برنج به خصوص اگر مدت درازی باشد کم می‌شود؛ به عبارت دیگر برنج تازه دارای ویتامین بیشتری از برنج کهنه است. دانه برنج دارای مواد غذایی است که تحریکات احشا و درون معده را آرام می‌سازد.

دانه‌های جوانه زده برنج یا مالت برنج به عنوان مقوی معده به کار می‌رود و به طور کلی تونیک و برای تقویت بدن خیلی نافع است.

آب برنج، کننده و مدر است و ترشحات زیاد اسهال و اسهال خونی را تسکین می‌دهد. برای ورم‌های روده‌ای و استفراغ‌های خونی و خونروی از بینی و شست و شوی زخم‌های بد بسیار نافع است.

دم کرده کلش و کاه نوعی از برنج به عنوان داروی ضد اسهال خونی و روماتیسم و نقرس به کار می‌رود.

در کتب طب سنتی آمده است که خیساندن برنج در آب و نمک، زعفران، زیره سیاه و شوید مصلح آن می‌باشد

خاکستر کاه و ساقه‌های برنج چسبناک برای ریختن روی زخم و التیام و اگر در آب مخلوط شود مایع حاصله برای رفع تشنگی و التیام بواسیر مفید است.

جوشانده ریشه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی برنج در موارد کم ترشح شدن ادرار تجویز می‌شود.

از دیگر خواص برنج این است که خواب آور است و خوابی نیکو می‌آورد. تشنگی را رفع می کند و اسهال صفراوی را تسکین می‌دهد.

چاق کننده است و تولید اسپرم را افزایش می‌دهد و برای شکم‌روش و درد روده‌ها و زخم روده‌ها و اسهال خونی و اختناق رحم و امراض کلیه و مثانه نافع است. رنگ صورت را جلا می‌دهد و اگر با شیر و شکر خورده شود خیلی مقوی است.

اگر با دوغ تازه و سماق خورده شود تشنگی را فرو می‌نشاند و آشفتگی و دل به هم خوردگی و اسهال صفراوی را آرام می‌نماید.

[caption id="attachment_3228" align="alignnone" width="300"] خواص برنج[/caption]

موارد استفاده برنج از نظر طب سنتی

* ذرور(گرد) آرد برنج برای ترمیم جراحات تازه مجرب حکماست. کشیدن کرد برنج به بینی برای بند آوردن خون مفید است. استعمال خارجی گرد آرد برنج به همراه نشاسته و پودر تالک برای رفع التهاب پوست مفید است؛ ولی مصرف آن به تنهایی باعث خشکی و از بین رفتن چربی پوست می‌شود. خوردن آرد برنج که بسیار پخته شده باشد با پیه بز برای بیماران مبتلا به اسهال شدید، اسهال دوایی و سحج (خراش) امعا به غایت مجرب حکماست. همچنین از آرد برنج برای تسکین و رفع قرمزی ناحیه دستگاه تناسلی اطفال که به علت آلوده شدن به ادرار تحریک شده باشد استفاده می‌شود.

* خوردن آب جوشانده برنج برای معده و روده بسیار مفید است و اگر با هم وزن آن شیر مخلوط و خورده شود برای افزایش تولید اسپرم نافع است.

* وقتی که در بدن قرحه (شکاف) وجود داشته باشد مثل سل در ریه یا قرحه در امعا پختن برنج باید همراه با مواد مناسب آن باشد؛ به عنوان مثال در قرحه ریه برنج را با شیر و در قرحه امعا برنج را با آب ماهیچه و روغن بادام شیرین باید پخت. در برخی موارد هم می‌توان از برنج بو داده که با پاچه گوسفند پخته شده باشد، استفاده کرد. همه این موارد ضمن تنقیه قرحه به جوش خوردن آن نیز کمک می‌کند.

* خوردن برنج برای اشخاصی که مبتلا به سل هستند خصوصا اگر با شیر الاغ پخته شود در مواردی که تب عفونی نداشته باشند خیلی مفید است؛ زیرا زخم را پاک می‌کند و گوشت نو می‌آورد.

* گویند اگر برنج را بو بدهند و سرخ کنند تا حدی که سرخ تیره شود ولی سیاه نشود و نسوزد و مقدار 60 تا 40 گرم آن را در 60 تا 40 گرم آب بخیسانند و پس از 12 تا 10  ساعت که خیسانده شد بخورند برای دفع کرم معده و دل به هم خوردگی که از رطوبت و حرارت باشد نافع است.

* اگر طبیب در نظر داشته باشد قبض برنج را افزایش دهد، باید به بیمار توصیه کند قبل از پختن برنج، آن را تشویه کند یعنی بو داده و بعد بپزد.

[caption id="attachment_3229" align="alignnone" width="300"] خواص برنج در طب سنتی[/caption]

رشد اطفال با مصرف شیربرنج

شیر برنج غذای خوب و معتدلی است که موجب رشد اطفال می‎شود و قوای جسمی و جنسی افراد را افزایش می‎دهد.

[caption id="attachment_3230" align="alignnone" width="300"] خواص شیر برنج[/caption]

درمان اسهال

افرادی که دچار اسهال می‌شوند بهتر است از کته ماست با کمی سیر و نعناع استفاده کنند و از عرق نعناع و گلاب هر نیم ساعت 30 سی سی به صورت متناوب زیر نظر پزشک بهره ببرند.

[caption id="attachment_3231" align="alignnone" width="300"] خواص برنج برای اسهال[/caption]

آب چلو

آب چلو که هنگام آبکش کردن برنج به دست می‎آید نیز کاربرد دارد و زنان می‎توانند دست‎های خود را به مدت چند دقیقه در آن قرار دهند؛ البته زمانی که ولرم شده است و اثر نرم کننده‎ و ترمیم کننده آن را بر پوست خود مشاهده کنند. اگر برنج سفید را در آب بخیسانند و آب صاف شده آن را بخورند برای بند آوردن اسهال و قطع قاعدگی مفید است.

سبوس برنج نیز بسیار ارزشمند است و افراد با مصرف عصاره جوشانده شده آن یا مصرف در غذاها می‎توانند نیروی جوانی‌شان را بازگردانند

 

لعاب برنج برای ترمیم زخمهای گوارشی 

نوشیدن لعاب برنج نیز برای ترمیم زخم‎های گوارشی مفید است. برای تهیه لعاب برنج 2 قاشق غذاخوری از برنج نیم کوب را با یک لیوان آب به مدت 5 دقیقه بجوشانند سپس صاف کرده مصرف کنند. زنان برای شفافیت و صورت خود می‎توانند لعاب برنج را با کمی آرد باقالی مخلوط کنند تا مایع لزجی تهیه شود سپس بر صورت خود بمالند و 20 تا 30 دقیقه صبر کنند تا اثر آن را بر پوست خود مشاهده کنند.

 

بازگرداندن نیروی جوانی با سبوس برنج

سبوس برنج نیز بسیار ارزشمند است و افراد با مصرف عصاره جوشانده شده آن یا مصرف در غذاها می‎توانند نیروی جوانی‌شان را بازگردانند. البته اشخاصی که به دلایل خاصی بدن آن ها نیاز به کلسیم دارد نباید از سبوس برنج استفاده کنند.

 

[caption id="attachment_3232" align="alignnone" width="300"] خواص سبوس برنج[/caption]

 

برنج٬ برنج زعفرانی٬ برنج قهوه ای٬ خواص برنج٬ خواص برنج ایرانی٬ خواص برنج برای بدن٬ خواص برنج برای بدنسازی٬ خواص برنج برای پوست٬ خواص برنج برای پوست صورت٬ خواص برنج برای کودکان٬ خواص برنج برای مو٬ خواص برنج برای نوزادان٬ خواص برنج در بارداری٬ خواص برنج در بدنسازی٬ خواص برنج در دوران بارداری٬ خواص برنج در طب سنتی٬ خواص برنج در لاغری٬ خواص برنج سفید٬ خواص برنج کته٬ خواص درمانی برنج٬ خواص سبوس برنج٬ خواص سبوس برنج برای پوست و مو٬ خواص سبوس برنج برای چاقی٬ خواص سبوس برنج برای ریزش مو٬ خواص سبوس برنج برای کودکان٬ خواص سبوس برنج برای مو٬ خواص سبوس برنج برای یبوست٬ خواص سبوس برنج در طب سنتی٬ خواص شیر برنج٬ خواص شیر برنج برای پوست٬ خواص شیر برنج برای کودک٬ خواص شیر برنج برای معده٬ خواص شیر برنج برای نوزاد٬ خواص شیر برنج در بدنسازی٬ خواص شیر برنج در طب سنتی٬ فواید برنج در طب سنتی٬ فوایدبرنج


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
سالاد و کاهش وزن در طب سنتی

سالاد و کاهش وزن در طب سنتی

از وقتی یادمان هست به هر کس که می خواست لاغر شود می گفتند که "سالاد بخور تا لاغر بشی" و یا "قبل غذا سالاد بخور تا اشتهایی برای غذای اصلی نداشته باشی" این ها، هم درست است و هم ممکن است در برخی افراد جواب ندهد. چرایی اش را در طب سنتی می توان یافت...

از نظر متخصصان طب سنتی خوردن زیاد و مستمر سالاد کاهو همراه با گوجه و خیار برای لاغر شدن، سبب افزایش رطوبت بدن می شود و زمینه ابتلا به کبد چرب، مشکلات رحمی در زنان، چربی خون و عوارض روحی را برای افراد مذکور فراهم می آورد.

در طب سنتی گفته می شود که بدن انسان و همه موجودات، از 4 خلط تشکیل شده است: خلط صفرا با مزاج گرم و خشک، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشک، و خلط دم با مزاج گرم و تر؛ چربی مرطوب ترین عضو بدن است. هر یک از اعضای بدن نیز مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشک است؛ استخوان، سردترین عضو بدن و چربی مرطوب ترین عضو بدن است.

[caption id="attachment_3258" align="alignnone" width="300"] سالاد در طب سنتی[/caption]

زیاده روی در مصرف سالاد کاهو ممنوع

بسیاری از افراد، برای لاغر شدن از رژیم های کم کالری مانند سالاد گوجه و خیار یا کاهو استفاده می کنند یا مثلاً آب بسیار زیادی می نوشند؛ این افراد، ابتدا وزنشان به سرعت کم می شود مثلاً در هفته اول 2 کیلو کم می کنند ولی خیلی زود به جایی می رسند که وزنشان ثابت می ماند و تغییری نمی کند.

در واقع مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر این ها، موجب افزایش رطوبت بدن می شود که در قالب بافت چربی (با طبیعت سرد و تر)، در بدن ذخیره می شود. در طب سنتی رعایت رژیم های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدی دارد و اقدام به پیروی از رژیم های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج و شرایط پایه ای بدن افراد، می تواند موجب عوارض جدی شود.

از نظر متخصصان طب سنتی خوردن زیاد و مستمر سالاد کاهو همراه با گوجه و خیار برای لاغر شدن، سبب افزایش رطوبت بدن می شود و زمینه ابتلا به کبد چرب، مشکلات رحمی در زنان، چربی خون و عوارض روحی را برای افراد مذکور فراهم می آورد

امروزه با افراد زیادی مواجه می شویم که شاید مثلاً چربی اطراف پهلوهایشان کم شده باشد ولی دچار آسیب هایی در دیگر اعضا هستند: کبد چرب که در بیش تر موارد، حاصل افزایش سردی و تری در این عضو حیاتی است، ریزش مو، مشکلات رحمی، بروز چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و... از عوارض مصرف مواد غذایی سرد به طور مداوم و زیاد در رژیم های لاغری است.  خیلی از این افراد که با رعایت رژیم های کم کالری و بدون توجه به طبیعت بدن و دیگر شرایط جسمی، روحی، سنی، اقلیمی و... اقدام به کاهش وزن می کنند، پس از گذشت مدتی چاقی آن ها برمی گردد و حتی ممکن است چاق تر از گذشته شوند.

بیمارانی که با شکایت از چاقی، نفخ، سنگینی معده، کبد چرب، چربی خون بالا، آکنه های سرد و ... به متخصصان طب سنتی مراجعه می کنند، بهتر است که از مصرف ماست و خیار، سالاد شیرازی و سالادهای مجلسی خودداری کنند زیرا همه آن ها اگرچه کالری کمی دارند اما فرآیند گوارش را از معده تا بافت های محیطی در چنین بیمارانی بدتر می کنند.

[caption id="attachment_3259" align="alignnone" width="300"] سالاد کاهو ممنوع[/caption]

سالاد لاغر کننده

ولی با همه ی این توضیحات، در طب سنتی هم درباره سالاد چربی سوز و لاغرکننده مطالبی گفته شده است که در ادامه توضیح می دهیم. سالادها و پیش غذاهایی که اجزای آن عمدتاً از گیاهان خانواده چتریان (آپیاسه) و نعنائیان (لامیاسه) هستند، در فرمولاسیون این سالاد هستند که هم به عملکردهای اجزای آن در طب سنتی و هم به اکشن های آن ها در فیتوتراپی توجه شده است که برای چنین افرادی که مشکلات گوارشی دارند، بسیار مفید است.

این سالادها نه تنها برای این قبیل بیماران زیان ندارد بلکه برای کاهش وزن، کاهش قند و چربی، بهبود کبد چرب، و پاکسازی کلیه ها و روده نیز بسیار سودمند است.

اجزای سالاد چربی سوز و لاغرکننده

 هویج پوست نگرفته و نرم رنده شده: یک عدد متوسط
 کرفس خردشده: نصف ساقه
 پیاز شیرین خردشده: یک عدد متوسط
 جعفری (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
 شوید (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
 گشنیز (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
 مرزه (برگ و ساقه های نازک): یک نعلبکی کوچک
 روغن زیتون فوق بکر: دو قاشق غذاخوری
 پودر گل محمدی: یک قاشق مرباخوری پر
 سیاه دانه (نیمکوب شده): یک قاشق چایخوری
 پودر آویشن: یک قاشق مرباخوری
 پودر کامل لیموعمانی (با پوست و دانه): یک قاشق مرباخوری
 زرشک: یک قاشق غذاخوری.

وزن این سالاد با همه مخلفاتی که داخلش وجود دارد، حدود 200 گرم خواهد شد. بهتر است این سالاد به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده غذایی مصرف شود. برای آن که این سالاد سیرکننده تر شود می توان کمی مویز هم به آن افزود و کسانی که یبوست دارند، می توانند مقدار بیشتری روغن زیتون و پودر گل محمدی در آن بریزند.

[caption id="attachment_3260" align="alignnone" width="300"]سالاد در طب سنتی سالاد لاغر کننده[/caption]

 

انواع سالاد در طب سنتی٬ خوردن سالاد در طب سنتی٬ سالاد٬ سالاد در طب سنتی٬ سالاد رژیمی لاغری٬ سالاد کاهو در طب سنتی٬ سالاد لاغرکننده٬ سالاد لاغری٬ سالاد لاغری کرفس٬ سس سالاد در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
خواص عناب در طب سنتی

خواص عناب در طب سنتی

در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب به خصوص در فصول سرد سال برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید به عناب، خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی نیز می گویند. در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب به خصوص در فصول سرد سال برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است.
مزاج عناب از نظر طب قدیم معتدل و به اعتقاد ابوعلی سینا کمی سرد است و حرارت بدن را فرو می نشاند و تب بر خوبی است.
عناب به دلیل داشتن لعاب، نرم کننده سینه و ضد سرفه است و چای یا جوشانده آن گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس را برطرف می کند و برای جلوگیری از التهاب و آبریزش بینی توصیه می شود.

همان گونه که در روایات هم آمده است عناب خواب آور و آرام بخش اعصاب است و بی خوابی و خستگی شدید را برطرف می کند، مقوی سیستم ایمنی بدن است و برای تقویت مغز و حافظه مفید و عامل مهار کننده افزایش قند و فشار و اوره خون بوده و به سبب داشتن فیبر محلول، در کاهش چربی خون مؤثر است. عناب یکی از میوه هایی است که در درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب مفید است.
این میوه ملین بوده و تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست به اثبات رسیده است و توصیه شده هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار دهید و میل کنید.
مطالعات بالینی نشان داده عناب مقوی دستگاه گوارش و هضم کننده غذا و ضد نفخ است. این میوه قدرت ماهیچه ها را زیاد می کند و بنیه بدن را افزایش می دهد.

[caption id="attachment_3284" align="alignnone" width="300"] خواص عناب[/caption]

چگونه عناب خشک را جویدنی کنیم؟

به طور معمول فصل برداشت عناب اول شهریور تا اوایل مهر است. اگر باغداران عناب را به صورت تر و تازه به بازار عرضه کنند کمتر از ده روز کپک می زند یا ترش می شود. به همین دلیل باغداران بخش عمده ای از عناب را خشک یا صبر می کنند میوه روی درخت خشک شود و سپس به بازار عرضه می کنند. عناب خشک تا 8 ماه بدون یخچال قابلیت نگهداری دارد.
چون جویدن عناب خشک به دندان آسیب می زند، در نتیجه قبل از مصرف آن را بشویید و به مدت 2 دقیقه و نه بیشتر در آب غوطه ور کنید. سپس 3 تا 4 ساعت صبر کنید تا رطوبت به مغز عناب نفوذ کند و بافت آن برای خوردن نرم و دلچسب شود.
لازم است بدانید عناب تا 40 درصد وزن خود رطوبت جذب می کند و اگر بیش از 2 دقیقه در آب غوطه ور باشد لیچ شده و ویتامین های محلول در آب آن خارج می شود. هرگز عناب را خارج از فصل به شکل تر نخرید، چون رطوبت آن مصنوعی است و شما به جای بخشی از وزن عناب، آب می خرید و مهم تر آن که ماندگاری آن به شدت پایین می آید و در کمتر از یک هفته خراب می شود.

[caption id="attachment_3285" align="alignnone" width="300"]عناب خشک خواص عناب[/caption]

به طور کلی عناب:

دارای مزاج سرد و تر به اعتدال است.
صاف کننده خون و مولد خون صالح و نیکو است.
منضج اخلاط غلیظ است.
نرم کننده ریه و احشا است.
مسهل اخلاط رقیقه است.
برای رفع خشونت سینه و حلق و صدا ناشی از حرارت و سرفه و درد سینه و انواعی از آسم مفید است.
مسکن التهاب مخصوصا التهاب معده و تشنگی و حدت خون و کبد و گرمی است.
اصلاح کننده فساد کبد است.
نیم رس آن بندآورنده شکم بوده و آشامیدن ساییده آن با دانه جهت زخم روده ها به کار می رود.
ساییده با دانه آن با آب سرد جهت رفع اسهال مفید است.
جوشانده برگ آن را صاف کرده هر روز یک استکان با قدری شکر تا پنج روز متوالی بنوشید. این جهت خارش بدن مجرب است.
مصرف روزی یک استکان شربت عناب به ویژه در فصول گرم سال برای افرادی که غلظت خون و امتلای دم (انباشتگی خون در بدن و بیماری های ناشی از آن) دارند بسیار مفید است.

[caption id="attachment_3286" align="alignnone" width="300"]فواید عناب خواص عناب در طب سنتی[/caption]

طرز تهیه شربت عناب

ابتدا 800 گرم عناب خشک را زخمی کرده و 12 ساعت در آب بخیسانید سپس آن ها را در 4 لیتر آب بجوشانید تا بپزد سپس عناب ها را له کرده مایع به دست آمده را صاف کرده و 3 کیلو شکر در آن بریزید و دوباره کمی بجوشانید، شربت عناب به دست می آید. هنگام نیاز نیم استکان از این شربت را در یک لیوان آب خنک حل کرده و بیاشامید تمام خواص دارویی عناب در این شربت موجود می باشد.
در طب سنتی این شربت برای پاکسازی و تصفیه خون بسیار مفید است همچنین افرادی که به دلیل غلبه خلط دم حجامت می کنند بهتر است قبل از حجامت به مدت 15 روز از این شربت میل کنند.
البته مصرف عناب و در برخی موارد شربت آن در افرادی که معده های سرد و بیمار دارند باعث نفخ می شود در این صورت می توان از کمی عسل استفاده کرد.

[caption id="attachment_3288" align="alignnone" width="300"] خواص شربت عناب[/caption]

جوشانده عناب

برای تهیه جوشانده عناب ۵۰ گرم آن را در یک لیتر آب بجوشانید تا حجم آن دوسوم شود.

مقدار مصرف


مقدار مصرف عناب در روز حداکثر پنجاه عدد (که معمولاً بین 10- 20 عدد کافی است) می باشد.
مضر معده سرد و تر و نفاخ (مخصوصا زیاد خوردن آن) است. مصلح آن شکر و مویز و گلاب است.
مصرف زیاد و طولانی مدت عناب باعث کم شدن قدرت و غرایز جنسی می شود، اما مصرف متعادل آن به رفع اختلالات جنسی و نازایی کمک می کند. مصلح آن در این حالت عسل می باشد.

[caption id="attachment_3289" align="alignnone" width="300"] خواص جوشانه عناب[/caption]

 

خواص شربت عناب٬ خواص عناب٬ خواص عناب برای پوست٬ خواص عناب برای جنین٬ خواص عناب برای دیابت٬ خواص عناب برای زنان شیرده٬ خواص عناب برای فشار خون٬ خواص عناب برای کبد٬ خواص عناب برای کمر درد٬ خواص عناب برای نازایی٬ خواص عناب چیست٬ خواص عناب خشک٬ خواص عناب در بارداری٬ خواص عناب در زن باردار٬ خواص عناب در طب سنتی٬ خواص عناب در کودک٬ عناب٬ عناب در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
زوج های غذایی مقوی در طب سنتی

زوج های غذایی مقوی در طب سنتی

این ترکیبات هوشمندانه را امتحان کنید تا بهره غذایی شما چند برابر شود.

اینکه شیر استخوان‌های شما را تقویت می‌کند و هویج دید و بینایی شما را بهبود می‌بخشد خبر خیلی تازه‌ای نیست، اما آنچه که شاید خبر جدیدی برای شما باشد این است که خوردن برخی مواد غذایی با هم می‌تواند تأثیر هر یک از آن‌ها را در درمان بیماری‌ها چند برابر کند. در این مقاله 7 زوج بسیار مقوی غذایی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

کلسیم+ اینولین= معده سالم، استخوان‌های قوی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گاه دچار درد معده می‌شوند، بدانید که اینولین (نوعی فیبر)، باعث تعادل میزان «باکتری‌های خوب» در سیستم گوارش بدن شما می‌شود. اینولین همچنین از طریق افزایش توانایی جذب کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها می‌گردد. معمولاً این نوع فیبر در مکمل‌های غذایی یافت می‌شود، اما منابع طبیعی این فیبر نیز بسیارند.

منابع خوب کلسیم: شیر، ماست، پنیر (از هر نوع)، بروکلی، کلم پیچ، ماهی سالمون و ساردین، سویای غنی شده با کلسیم، بادام، آب پرتقال غنی شده، سبوس غنی شده و مارچوبه.

منابع خوب اینولین: کنگر، پیاز، سیر، تره فرنگی، کاسنی، موز، آرد گندم کامل و مارچوبه.

ایده‌های ترکیبی

* موز و غلات صبحانه با شیر

* مارچوبه پخته شده و پنیر پارمزان رنده شده

[caption id="attachment_3264" align="alignnone" width="300"] معده سالم با شیر و موز[/caption]

 

 کلسیم+ ویتامین D = استخوان‌هایی قوی

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا شیر را با ویتامین D غنی می‌کنند؟ بدن شما برای جذب کلسیم و برای تقویت استخوان‌ها، به ویتامین D نیاز دارد.

منابع خوب کلسیم: کلم پیچ، کلم بروکلی، شیر، ماست، پنیر، آب پرتقال غنی شده، سویای غنی شده، شیر برنج و بادام.

منابع خوب ویتامین D : ماهی سالمون، ساردین، ماهی تن، ماهی شیر، زرده تخم‌مرغ، سویای غنی شده و شیر گاو.

ایده‌های ترکیبی

* سالمون کبابی با کلم پیچ خرد شده

* املت کلم بروکلی و پنیر

* ماهی تن با پنیر کم چرب و نان گندم کامل

[caption id="attachment_3265" align="alignnone" width="300"] منبع کلسیم[/caption]

ویتامین E + ویتامین C = بینایی قوی 

آیا می‌خواهید قوه بینایی شما تقویت شود؟ ویتامین E را با ویتامین C مصرف کنید. ویتامین E جلوی تخریب قرنیه چشم (یکی از شایع‌ترین علل نابینایی) را می‌گیرد. ویتامین C نیز ویتامین E را برای مبارزه با عوامل بیماری آماده و تجهیز می‌کند.

منابع خوب ویتامین E: بادام (و روغن بادام)، بادام زمینی (و کره بادام زمینی)، گندم، تخمه آفتابگردان و دانه‌های سویا.

منابع خوب ویتامین C: مرکبات، کیوی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه فرنگی، توت فرنگی و سیب زمینی

ایده‌های ترکیبی

* کره بادام زمینی و توت فرنگی (در نان ساندویچی یا نان تست)

* سالاد با نارنگی و بادام

[caption id="attachment_3266" align="alignnone" width="225"] منبع ویتامین E[/caption]

آهن+ ویتامین C = انرژی بیشتر

با دریافت مقدار کافی آهن، احساس خستگی را از خود دور کنید. آهن به انتقال اکسیژن به ماهیچه‌ها، مغز و به کل بدن بسیار کمک می‌کند. در عین حال ویتامین C علاوه بر اینکه در مبارزه با انواع بیماری‌ها موثر است، باعث می‌شود لثه‌ها، قلب و پوست شما نیز سالم بمانند و همچنین سلول‌های شما آهن را بهتر جذب کنند. آهن در انواع غذاهای گیاهی (مانند میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات) و غذاهای گوشتی (مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ) یافت می‌شود، اما بدن آهن دریافت شده از منابع گیاهی را سخت‌تر جذب می‌کند. به همین دلیل افرادی که آهن بدن خود را با مصرف گیاهان تأمین می‌کنند، بهتر است از ویتامین C نیز برای جذب آهن کمک بگیرند.

منابع گیاهی آهن: غلات، سویا، گندم و حبوبات (از جمله دانه سویا، نخود و لوبیا چیتی).

منابع خوب ویتامین C: مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، کلم بروکسل و سیب‌زمینی.

ایده‌های ترکیبی

* سالاد اسفناج با تکه‌های پرتقال

* غلات با توت فرنگی

[caption id="attachment_3267" align="alignnone" width="300"] منبع ویتامین c[/caption]

ویتامین K + چربی = قلب و استخوان‌هایی سالم

چربی خوب است یا حداقل می‌تواند خوب باشد، به شرط آنکه شما نوع مناسب آن را مصرف کنید. چربی‌های «خوب» (چربی‌های اشباع نشده، از جمله امگا 3) خواص متعددی برای سلامتی، از جمله کاهش کلسترول خون، دارد. همچنین بدن شما برخی از انواع ویتامین‌ها، مانند ویتامین K که در تقویت استخوان‌ها و انعقاد خون بسیار مهم است را نمی‌تواند بدون چربی جذب کند.

منابع خوب ویتامین K: کلم پیچ، اسفناج، شلغم، کلم بروکلی، کلم سبز و کلم بروکسل.

منابع خوب چربی: مغزها (از هر نوع از جمله گردو، فندق، بادام و بادام زمینی)، انواع روغن‌ها (از جمله روغن زیتون و کانولا)، بذر کتان، کنجد و آووکادو.

ایده‌های ترکیبی

* سالاد اسفناج و کلم بروکلی با روغن زیتون

* کلم بروکسل پخته با بادام

[caption id="attachment_3268" align="alignnone" width="300"] منبع ویتامین k[/caption]

روی + ترکیبات سولفور = سیستم ایمنی قوی

قابل توجه طرفداران سیر و پیاز! این دو گیاه تند و تیز، علاوه بر طعم دادن به غذا، کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند. ترکیبات سولفوری موجود در آن‌ها به جذب روی موجود در برخی غذاها مانند غلات کامل (مهم برای سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها)، کمک می‌کند.

منابع خوب روی: غلات کامل (از جمله برنج قهوه‌ای و نان گندم کامل) و بقولات.

منابع خوب ترکیبات سولفور: سیر و پیاز.

ایده‌های ترکیبی

* برنج قهوه‌ای با پیاز

* نان گندم کامل با پنیر کم‌چرب و پیاز

[caption id="attachment_3269" align="alignnone" width="300"] منبع روی و سولفور[/caption]

بتا کاروتن / ویتامین A + چربی = پوستی درخشان

از کرم‌های ضد چروک و ضد پیری صرف‌نظر کنید. بتا کاروتن که برای جذب شدن نیاز به چربی داشته و تبدیل به ویتامین A در بدن شما می‌شود، به درخشندگی پوست شما کمک می‌کند. ویتامین A همچنین سیستم ایمنی و ساخت سلولی بدن را نیز تقویت می‌کند. اما این نوع ویتامین برای جذب شدن احتیاج به چربی دارد.

منابع خوب بتاکاروتن: هویج، زردآلو، طالبی، سیب‌زمینی شیرین، کلم پیچ و اسفناج.

منابع خوب چربی: مغزها (از هر نوع از جمله گردو، بادام و بادام زمینی)، روغن‌ها (از جمله روغن زیتون، بادام و کانولا)، بذر کتان، کنجد و آووکادو.

ایده‌های ترکیبی

* سیب زمینی شیرین پخته با روغن زیتون یا کانولا

* ترکیب زردآلوی خشک، بادام و گردو

[caption id="attachment_3270" align="alignnone" width="300"] منبع بتاکارتون[/caption]

 

استخوان‌های قوی٬ استخوان‌هایی قوی٬ انرژی بیشتر٬ بینایی قوی٬ پوستی درخشان٬ زوج های غذایی مقوی٬ سیستم ایمنی قوی٬ غذای مقوی٬ غذای مقوی در طب سنتی٬ قلب و استخوان‌هایی سالم٬ معده سالم،٬ منابع خوب اینولین٬ منابع خوب بتاکاروتن٬ منابع خوب ترکیبات سولفور٬ منابع خوب چربی٬ منابع خوب روی٬ منابع خوب کلسیم:٬ منابع خوب ویتامین C٬ منابع خوب ویتامین D٬ منابع خوب ویتامین E٬ منابع خوب ویتامین K٬ منابع گیاهی آهن


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
سلامت و طول عمر در طب سنتی با 14 ماده غذایی

سلامت و طول عمر در طب سنتی با 14 ماده غذایی

اگر می‌خواهید سرحال و قبراق باشید، صد سال عمر کنید و سالم باشید این مواد غذایی را به طور منظم مصرف کنید.

[caption id="attachment_3293" align="alignnone" width="300"] سلامتی و طول عمر[/caption]

سیر

سیر خواص ضدباکتریایی دارد که ناشی از ماده‌ای به نام آلیسین است. بوی سیر نیز از وجود این ماده ناشی می‌شود. سیر همچنین خواص چربی سوزی داشته و ضد فشارخون بالا است.

فلاوونوئیدهای موجود در این ماده‌ی غذایی نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های قلبی عروقی دارد و کلسترول خون را پایین می‌آورد.

[caption id="attachment_3294" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

پیاز

پیاز دارای خواص آنتی باکتریایی و همچنین ضدعفونی کننده است. این ماده‌ی غذایی پرطرفدار باکتری‌های به وجود آورده‌ی جرم‌های دندانی، ورم لثه و آنژین‌ها را از بین می‌برد.

پیاز برخی از عوامل التهاب‌زا که باعث ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم می‌شود را نیز از بین می‌برد.

[caption id="attachment_3295" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

سبزیجات معطر

سبزیجات معطری مثل آویشن، رزماری، گلپر، ریحان و نعنا سرشار از عصاره‌های گیاهی خانواده ترپن‌ها terpene هستند. عطر و بوی این سبزیجات به دلیل وجود همین مواد است. ترپن‌ها قادرند با تومورها مقابله کنند و رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند.

[caption id="attachment_3296" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه حاوی مواد آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضدسرطانی قوی است که باید هر روز در غذاهایتان استفاده کنید. زمانی که زردچوبه با فلفل سیاه مصرف شود باعث می‌شود که خواص زردچوبه چند برابر شود.

[caption id="attachment_3297" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

زنجبیل

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های مربوط به پیری پیشگیری می‌کند. این گیاه ریشه‌ای، خواص ضدالتهابی دارد که در درمان روماتیسم و آرتریت موثر عمل می‌کند. در نهایت باید بگوییم زنجبیل هضم غذا را تسهیل کرده و با حالت تهوع مقابله می‌کند.

چای سبز یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده است که همچنین می‌تواند با کاهش جرم رگ‌ها از بیماری‌ها قلبی عروقی پیشگیری کند. این چای، توکسین‌های بدن را دفع کرده و با پیری مقابله می‌کند

[caption id="attachment_3298" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

غلات کامل

غلات کامل سرشار از فیبرها است که شایستگی قرار گرفتن روی میزهایتان را دارند. توصیه می‌کنیم برای صبحانه نان‌های سبوس دار و غلات کامل مصرف کنید و از پاستاها غافل نشوید.

[caption id="attachment_3299" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

سویا

سویا حاوی ایزوفلاون است. این آنتی اکسیدان‌های قوی خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، در طب سنتی سوبا میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و همچنین برخی از علائم یائسگی را تسکین می‌دهد.

[caption id="attachment_3300" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

قارچ

قارچ‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این خاصیت قارچ‌ها مدیون «بتاگلوکان‌ها» و «لانتینین‌ها» است. وقتی سیستم ایمنی بدن قوی باشد بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها از انسان دور می‌شود.

[caption id="attachment_3301" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

میوه‌های قرمز رنگ

توت فرنگی، تمشک، مورد صحرایی قرمز، بلوبری، انگور قرمز و غیره جزو میوه‌هایی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، پُلی‌فنول‌ها و فلاوونوئیدها هستند.

به عنوان مثال، تمشک دو برابر بیشتر از گریپ‌فروت و 9 برابر بیشتر از کیوی خاصیت ضدآنتی اکسیدانی دارد. برای همین است که میوه های قرمز رنگ از بیماری‌هایی مانند آلزایمر پیشگیری می‌کند، فشارخون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد، از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند.

[caption id="attachment_3302" align="alignnone" width="300"] راز سلامتس و طول عمر[/caption]

 

شکلات سیاه

شکلات سیاه با خستگی مقابله می‌کند و همچنین از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری به عمل می‌آورد. شکلات سیاه جریان خون را روان می‌سازد و خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی دارد. شکلات سیاه همچنین نشاط آور است و برای همین یک ماده‌ی غذایی ضدافسردگی طبیعی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که نباید در مصرف شکلات سیاه نیز زیاده‌روی کرد به خاطر این که کاکائو پرکالری است.

سبزیجات معطری مثل آویشن، رزماری، گلپر، ریحان و نعنا سرشار از عصاره‌های گیاهی خانواده ترپن‌ها terpene هستند. عطر و بوی این سبزیجات به دلیل وجود همین مواد است. ترپن‌ها قادرند با تومورها مقابله کنند و رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند

[caption id="attachment_3303" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

ماهی

ماهی‌ها سرشار از امگا 3 ها هستند که برای سیستم قلبی عروقی مفید است. جذب میزان کافی امگا 3 از ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌هایی از قبیل افسردگی پیشگیری می‌کند. متخصصان به زنان باردار توصیه می‌کنند که امگا 3 بیشتری مصرف کنند به خاطر این که این اسیدهای چرب برای رشد مغزی جنین مفید است. توصیه می‌کنیم هر هفته 2 تا 3 مرتبه ماهی میل کنید.

[caption id="attachment_3304" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده است که همچنین می‌تواند با کاهش جرم رگ‌ها از بیماری‌ها قلبی عروقی پیشگیری کند. این چای، توکسین‌های بدن را دفع کرده و با پیری مقابله می‌کند. در نهایت باید بگوییم که چای سبز از بیماری‌هایی مانند آلزایمر نیز پیشگیری می‌کند.

[caption id="attachment_3305" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

روغن زیتون

روغن زیتون به میزان یکسانی امگا 3 و امگا 6 دارد. این روغن دارای خواصی است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم روغن زیتون را به همراه روغن کلزا مصرف کنید که سرشار از امگا 3 است.

[caption id="attachment_3306" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

بروکلی و سبزیجات دیگر

بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و همچنین گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، چغندر قند و کدوتنبل جزو سبزیجاتی هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی حفظ سلامت انسان دارند. این مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبرها، ویتامین و مواد معدنی می‌باشند. توصیه می‌کنیم هر روز از این مواد غذایی برای ناهار و شامتان استفاده کنید.

[caption id="attachment_3307" align="alignnone" width="300"] راز سلامتی و طول عمر[/caption]

 

راز سلامتی٬ راز سلامتی با طب سنتی٬ راز سلامتی بدن٬ راز سلامتی در طب سنتی٬ راز سلامتی و طول عمر٬ راز سلامتی و طول عمر با تغذیه٬ راز سلامتی و طول عمر با داروهای گیاهی٬ راز سلامتی و طول عمر با طب سنتی٬ راز سلامتی و طول عمر با گیاهان دارویی٬ راز سلامتی و طول عمر با گیاهیان شفابخش٬ راز سلامتی و طول عمر در طب سنتی٬ سلامتی٬ طول عمر٬ طول عمر با طب سنتی٬ طول عمر در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
خواب آورهای طبیعی در طب سنتی

خواب آورهای طبیعی در طب سنتی

اساساً رطوبت و تری بدن موجب افزایش خواب می‌شود و افرادی که دارای طبیعتی سرد و تر همچنین گرم و تر هستند، بیشتر از سایر افراد می‌خوابند به دلیل اینکه بدن این افراد دارای رطوبت است و علت خواب، تری و رطوبت است.

خواب یکی از مهم‌ترین مسائل در طب سنتی ایران است البته باید دانست که در مزاج سرد و تر افراد نیاز بیشتری به خواب دارند و همچنین در مزاج گرم و تر نیز به دلیل اینکه رطوبت مغز بیشتر است، افراد به خواب بیشتری نیاز دارند.

خواب انواع خستگی را از بین می‌برد و موادی که بیش از حد میل به تخلیه دارند را در بدن ذخیره می‌کند البته خوابیدن می‌تواند موجب دفع مواد زائد شود.

دفع عرق بدن در زمان خواب فعال‌تر از زمان بیداری است و اگر کسی هنگام خواب بدون علت خارجی بسیار عرق می‌کند، نشانه آن است که بیش از حد غذا مصرف کرده و گرمی بدن او افزایش پیدا کرده است.

خواب سنگین خوابی است که پس از مصرف غذا و آرامش بعد از آن انجام شود که خوابیدن قبل از چنین آرامشی خوابی خوش و پیوسته نیست البته خوابیدن در هنگام روز می‌تواند موجب افزایش سردی و رطوبت بدن شود. به همین دلیل موجب تنبلی و کسل شدن افراد می‌شود.

بهتر است افراد با طبیعت سرد و تر و سردمزاج روزانه ۸ ساعت خواب داشته باشند همچنین افرادی که دارای طبیعت گرم و تر هستند روزانه به ۷ ساعت خواب نیاز دارند و افرادی که دارای طبیعت سرد و خشک هستند روزانه به ۶ ساعت خواب نیاز دارند و افرادی که گرم‌مزاج هستند نیز روزانه به ۶ ساعت خواب نیاز دارند.

مصرف برخی دم‌نوش‌ها مثل گل‌گاوزبان، جوشانده عناب و سنبل‌الطیب آرام‌بخش بوده و برای داشتن خوابی آسوده توصیه می‌شوند همچنین مصرف عرق بیدمشک، دم‌نوش به‌لیمو و نبات نیز موثر است

هنگام خواب حرارت به درون بدن پیش می‌رود، درون بدن فرد گرم است ولی خارج از بدن سرد است به همین دلیل در گرمای تابستان نیز افراد نیازمند پوشاندن بدن خود به هنگام خواب هستند.

هضم یکی از فعالیت‌هایی است که در هنگام خواب صورت می‌گیرد، به همین دلیل حرارت بدن داخل سیستم گوارشی جمع می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند و اگر فرد شب گرسنه بخوابد چون معده او خالی است و حرارت به داخل معده می‌رود، موجب لاغری و ضعف بدن فرد می‌شود.

خواب خوب خوابی است که وقتی فرد بیدار شود احساس آرامش و سبکی کند.
خواب زیاد موجب چاق شدن بدن می‌شود و سردی و رطوبت بدن را افزایش می‌دهد؛ افرادی که دارای طبیعت سرد و تر و گرم و تر هستند به خواب بیشتر احتیاج دارند چرا که بدنشان رطوبت زیادی دارد. افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک و سرد و خشک هستند، چون بدنشان خشک است به خواب کمتری نیاز دارند.

خواب بعدازظهر یکی از مضرترین خواب‌هاست چرا که موجب ضعف حافظه، رخوت، کسلی و افزایش رطوبت بدن می‌شود.

[caption id="attachment_3248" align="alignnone" width="300"] خواب آور طبیعی در طب سنتی[/caption]

دم‌نوش‌هایی برای داشتن خواب راحت

* اصلاح برنامه غذایی و نخوردن غذاهای نفاخ در شب راهی برای رفع اختلالات خواب است.
* مصرف سبزیجاتی مثل کاهو یا خوراکی‌هایی که رطوبت زیادی دارند مثل جو و بادام خام قبل از خواب به دلیل حفظ آب و رطوبت بدن توصیه می‌شوند.

[caption id="attachment_3249" align="alignnone" width="300"] بادام خام در طب سنتی[/caption]

* به جای خوردن چای و قهوه قبل از خواب بهتر است چای بابونه و بیدمشک خورده شود.
*در طب سنتی ماساژ درمانی، رعایت درجه دما و نور اتاق که خیلی سرد یا گرم نباشد یا روشن نباشد و حمام کردن برای رفع اختلالات خواب توصیه می‌شوند.
* مصرف یک لیوان آب یا شیر قبل از خواب نیز برای داشتن خوابی راحت توصیه می‌شود.

[caption id="attachment_3250" align="alignnone" width="300"] دمنوش بابونه در طب سنتی[/caption]

* مصرف عسل و خرما نیز موثر است.

* دم‌کرده بادرنجبویه و آویشن نیز توصیه شده است.
* از مصرف ترشی قبل از خواب پرهیز شود و در مقابل ترکیب روغن‌زیتون، عسل و سرکه مصرف شود.
* برای رفع بی‌خوابی مصرف گشنیز بسیار موثر است.
* همچنین کدوتنبل نیز سرشار از ویتامین A است و شیره تخم کدو همراه با شیر یک مسکن محسوب می‌شود.
* کاهو نیز سرشار از ویتامین A، B،C است و به دلیل داشتن مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، ید، روی و مس در رفع بی‌خوابی موثر است.

[caption id="attachment_3251" align="alignnone" width="300"] کاهو خواب آور طبیعی[/caption]

* همچنین بهتر است فرد بی‌خواب در مکانی تاریک و کم‌نور بخوابد و کمی گلاب در آن محل پاشیده شود.
* مصرف غذاهایی مثل آش جو، آش کدو و کاهو و هویج مناسب است. همچنین می‌توان زعفران و دارچین را بر پیشانی گذاشت.
* دم‌کرده گل بیدمشک نیز روزانه دو تا سه فنجان مصرف شود چرا که اعصاب را آرام و خواب را زیاد می‌کند.

* گیاه ترخون نیز از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند. این گیاه همانند یک آرام‌بخش عمل می‌کند

[caption id="attachment_3252" align="alignnone" width="300"] گیاه نرخون خواب آور[/caption]

* دم‌کرده گیاه خرفه نیز برای رفع بی‌خوابی و راحتی اعصاب موثر است.
* همچنین جوشانده برگ گشنیز، کاهو، زعفران و برگ شقایق، به‌صورت ماساژ سر توصیه می‌شود.

* بوئیدن گل نیلوفر و مالیدن جوشانده گل بنفشه بر سر و بر شقیقه‌ها مفید است. همچنین می‌توان از گیاه بابونه استفاده کرد چون به آرام‌بخشی شهرت دارد. این گیاه حتی برای کودکان مفید و بی‌ضرر است.

[caption id="attachment_3253" align="alignnone" width="300"] بابونه خواب آور[/caption]

خواب آور٬ خواب آور طبیعی٬ خواب افراد بلغمی٬ خواب افراد دموی٬ خواب افراد سوداوی٬ خواب افراد صفراوی٬ خواب در طب سنتی٬ خواب راحت٬ خوابی راحت٬ خوابیدن راحت٬ خوابیدن راحت شب٬ خوابیدن سریع٬ خوابیدن سریع در شب


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
فواید نخود در طب سنتی

فواید نخود در طب سنتی

نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است و آن‌چنان که در طب سنتی بر مصرف آن تاکید شده است درباره هیچ یک از حبوبات تاکید نشده است اما متأسفانه امروزه بسیار کمتر از گذشته در سفره ایرانیان دیده می‌شود.

متأسفانه امروز نخود که یک ماده غذایی بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است و شاهد استفاده کمتر آن در رژیم غذایی ایرانیان هستیم. با افزایش مصرف غذاهای خارجی و فست‌فود در سفره‌های ایرانی مصرف این ماده غذایی در طول روز و حتی در سال بسیار کمتر از گذشته شده است. نخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می‌شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B1, B2  است.

بنابراین نخود دارای اسیدآمینه‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است که می‌توانیم بگوییم نخود نه فقط یک غذا بلکه به عنوان یک دارو محسوب می‌شود. نخود از زمان‌های بسیار دور مصرف خوراکی و درمانی داشته است. رازی و ابن بیطار کاملا آنچه را که دیسکورید درباره Erebinthos (نخود به یونانی) شرح داده به نقل‌قول از وی تحت عنوان حمص آورده‌اند و طبق نوشته ابوریحان، اربیوتوس، حمص است که به پارسی نخود می‌نامند.

[caption id="attachment_3237" align="alignnone" width="300"] خواص نخود در طب سنتی[/caption]

در کتب قدیم سه نوع از آن را شرح داده‌اند که عبارت‌اند از:

  1. حمص یا حمص ابیض یا حمص بستانی یا نخود سفید که نوع کشت شده است.
  2. حمص بری که نوع وحشی است.
  3. حمص الاسود یا نخود سیاه

 

خواص در طب سنتی ایران

نوع بری آن (کمتر مورد استفاده است):

پاک‌کننده و بازکننده انسداد جگر، طحال و کلیه، پاک‌کننده زخم‌های چرکی و قوبا(بیماری پوستی که از اگزما شروع و به پسوریازیس می‌رسد)، نرم‌کننده ورم‌های بناگوش و غدد جنسی، خارج کننده چرک از زخم‌های چرکی و جراحت سرطان (ضماد آن با عسل) است.

خوردن آب خیس کرده نخود برای کاهش ورم لثه‌ها و تسکین درد دندان مفید است

نوع بستانی (که امروز مورد استفاده است):

ملین طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون صالح، قابلیت تغذیه زیاد، اشتهاآور، تغذیه‌کننده ریه و معده، اثر غذایی آن در ریه بیشتر از سایر حبوبات می‌باشد. در گرفتگی صدا اگر همراه با تب نباشد، خوردن آن با شیر و در صورت وجود تب با آب مفید می‌باشد. خیسانده آن در سرکه به مدت یک شب جهت کشتن کرم معده بسیار مفید است. آشامیدن آب پخته آن با نمک (نخودآب)، تکه کننده اخلاط لزج و بازکننده انسدادها است. ادرارآور، برطرف‌کننده درد سینه و عفونت ریه می‌باشد. خیسانده آن در آب مقوی قوه جنسی، و خارج کننده کرم شکم و مقعد است. خوردن گرماگرم برشته آن جهت بواسیر خونی تأیید شده است، آب خیسانده آن در تحلیل ورم لثه و درد آن موثر است.

[caption id="attachment_3238" align="alignnone" width="300"] خواص نخود در طب سنتی[/caption]

نخود سیاه

باعث سقط‌جنین شده، شکننده سنگ‌ها و مدر فضولات است و قوی‌تر از نخود سفید می‌باشد، قوت تریاقی داشته، جهت استسقا، یرقان انسدادی، انسداد کبد و جذام نافع است.

ریختن آب آن جهت رفع سردرد، زردی رخسار، خارش و بی‌حسی اندام‌ها، مفاصل و تقویت مو مۆثر است.

[caption id="attachment_3244" align="alignnone" width="300"]خواص نخود سیاه نخود سیاه[/caption]

ترکیبات شیمیایی

دانه نخود دارای لیسین Lycine، سیستین Cystine، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و لولز، ماده روغنی، ویتامین‌های A، B1، B2، C، D، E، کاروتنوئیدها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بر، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسیداگزالیک، اسیدمالیک و اسیداستیک است.

[caption id="attachment_3239" align="alignnone" width="300"] فواید نخود[/caption]

خواص دارویی نخود

* نخود تقویت‌کننده قلب بوده و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مۆثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می‌کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود.

* نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس هستند نیز توصیه می‌شود.

* نخود از بین برنده انگل‌های روده، برطرف‌کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت‌کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.

* نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم‌ها مفید خواهد بود.

[caption id="attachment_3240" align="alignnone" width="300"] خواص دارویی نخود[/caption]

خواص آب نخود

* خوردن آب نخود پخته با قدری نمک، بازکننده‌ی گرفتگی‌ها، مُدر و برای درد سینه و زخم‌های ریه مفید است.

* خوردن آب خیس کرده نخود برای کاهش ورم لثه‌ها و تسکین درد دندان مفید است.

نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است.

[caption id="attachment_3241" align="alignnone" width="300"]آب نخود خواص آب نخود[/caption]

ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری

طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که نخود اثر دفع اسید اوریک و کلرورها را داشته و ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری می‌باشد.

 

محلول مدر حاصل از نخود طبق فرمول Dr. H. Lecierc:

نخود 100 گرم

جو عاری از پوسته 150 گرم

جعفری تازه 50 گرم

آب یک لیتر

مخلوط نخود و جو را در آب به مدت نیم ساعت جوشانده سپس مقدار 50 گرم جعفری تازه به آن افزوده و مجموع را به مدت 10 دقیقه دم کرده، مقدار مصرف آن عنوان مدر، 3 لیوان در روز برای اشخاص بالغ می‌باشد.

 

خواص روغن نخود

* روغن نخود در درجه سوم گرم و خشک است، تند و با قدرت نفوذ بالاست. حالت روان و رنگ قهوه‌ای تیره داشته و در دمای 15- درجه منجمد می‌شود.

* روغن نخود مقوی مو است.

* روغن نخود درد دندان و لثه را تسکین می‌دهد.

* روغن نخود موثر در دردهای سرد است، آشامیدن آن باعث رفع لک‌های صورت می‌شود.

* مالیدن آن به زیر شکم باعث تقویت نیروی جنسی می‌گردد.

* اگر روغن نخود به کف سر مالیده شود برخی از انواع سر درد را درمان می‌کند.

 

مضرات نخود

نخود برای مثانه و زخم مثانه مضر است از این‌رو باید با خشخاش خورده شود. خوردن نخود سبب ایجاد نفخ و گاز می‌کند و دیرهضم است.

آشامیدن آب پس از خوردن نخود مضر است.

[caption id="attachment_3243" align="alignnone" width="300"] مضرات نخود[/caption]

مصلحات نخود

زیره، جوارش کمونی، شوید، گلقند و در افراد گرم مزاج خشخاش و سکنجبین ساده.

 

بدل نخود:

از جهت قوه‌ی باه، لوبیا و از سایر جهات ترمس(باقلای مصری)

[caption id="attachment_3242" align="alignnone" width="300"]باقالای مصری جایگزین نخود[/caption]

 

خواص نخود٬ خواص نخود آب٬ خواص نخود آب برای اسپرم٬ خواص نخود آب برای پوست٬ خواص نخود آب برای زنان٬ خواص نخود آب برای مردان٬ خواص نخود آب برای مو٬ خواص نخود آب در طب سنتی٬ خواص نخود آبگوشتی٬ خواص نخود در بارداری٬ خواص نخود در باروری مردان٬ خواص نخود در بدنسازی٬ خواص نخود در طب سنتی٬ خواص نخود سیاه٬ خواص نخود سیاه طب سنتی٬ خواص و مضرات نخود سیاه٬ فواید نخود پخته شده٬ فواید نخود خام٬ نخود٬ نخود آب٬ نخوداب

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
وعده ناهار در طب سنتی

وعده ناهار در طب سنتی

آن چه در متون و  گفته های طب سنتی اسلامی بیان شده است مصرف تنها 2 وعده غذایی؛ یکی در وعده صبحانه و دیگری در عصر می باشد.
هضم غذا در طب سنتی به عهده قوه هاضمه و حرارت غریزی است به همین دلیل نخوردن غذا در شب باعث هجوم حرارت به رطوبت بدن  و باعث از بین بردن رطوبت و سوخت بدن به سمت خشکی و چربی می شوند و به همین خاطر توصیه می شود در اوایل ساعات شب یا حتی عصرگاه شام مصرف شود.
و ناهار در طب سنتی جایگاهی ندارد و در صورتی که میل به صرف ناهار دارید از غذاهای زودهضم از جمله میوه ها و سبزیجات فصل و انواع سالاد در ظهر می توانید استفاده کنید.

وعده های غذایی در قرآن

درجه حرارت در ساعات ظهر به بالاترین میزان ممکن می رسد. خون برای اینکه به خنک کردن بدن کمک کند، به سطح بدن می آید و رگ های سطحی برای جذب خون بیشتر، بازتر می شوند. به همین دلیل خون کمتری به دستگاه گوارش می رسد و نباید ظهرها غذای مفصل یا سنگین میل کنید

در آیه ٦٢ سوره مریم از کتاب خدا می خوانیم: وَلَهُم رِزقُهُم فیها بُکرَهٌ وَ عشّیا؛ و روزیشان در آن هر صبح و شب مهیاست. از این آیه می توان چنین برداشت کرد که مهمترین وعده  غذایی، صبحانه و شام است. اتفاقاً در روایتی از امام صادق (ع) خطاب به فردی که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت فرمودند: ((فقط اول روز و ابتدای شب به تغذیه بپرداز. میان صبحانه و شام چیزی نخور که مایه فساد بدن است. مگر گفته خدا را نشنیده ای که می فرماید: روزی آنان بامدادان و شامگاهان است؟))
بنابراین برخلاف عادت بسیاری از افراد که غذای اصلی آنان در شبانه روز ناهار بوده و صبحانه و شام را کم خورده و یا نمی خورند، در طب اسلامی بر خوردن صبحانه و شام تأکید شده است.

[caption id="attachment_3219" align="alignnone" width="300"] وعده غذایی در قران[/caption]

ظهرها چه بخوریم؟

به دلیل تابش خورشید، گرم ترین ساعت روز، ظهر است. درجه حرارت در ساعات ظهر به بالاترین میزان ممکن می رسد. خون برای اینکه به خنک کردن بدن کمک کند، به سطح بدن می آید و رگ های سطحی برای جذب خون بیشتر، بازتر می شوند. به همین دلیل خون کمتری به دستگاه گوارش می رسد و نباید ظهرها غذای مفصل یا سنگین میل کنید. بهترین انتخاب ها برای غذای ظهر، ساده ترین هایشان هستند. در این وعده می توانید مقداری فرنی بدون مخلفاتی مثل شیره یا شکر میل کنید. خوردن شیرینی ساده با چای هم در وعده ناهار کفایت می کند. کاهو با سکنجبین در گرما هم حالتان را جا می آورد، هم انرژی لازم برای ادامه فعالیت های روزانه را فراهم می کند.

خط قرمز در خوردن نهار: پرخوری و خوردن خوراکی های متعدد و متفاوت در ظهر است.

[caption id="attachment_3220" align="alignnone" width="300"] وعده ناهار در طب سنتی[/caption]

 ظهرها چه بنوشیم؟

نوشیدنی های خنک در فصل های گرم سال بسیار پرطرفدارند اما اگر واقعاً دلتان می خواهد خنک شوید و همزمان ضرری را متوجه سلامتتان نکنید، بد نیست در انتخاب نوع شربت و آبمیوه بیشتر دقت کنید چون ممکن است بعضی مواد با شرایط بدن و فصل، سازگار نباشند و دردسر و ناراحتی برایتان ایجاد کنند. نوشیدن آبمیوه های تازه غیر صنعتی مثل آب شاتوت، آب زغال اخته، آب هندوانه، شربت خاکشی، شربت سکنجبین و شربت آبلیمو در ساعات میانه روز برایتان مفید است. اگر هوا سرد باشد، نوشیدن شربت زعفران هم در ظهر خوب است. در تابستان می توانید سراغ اسموتی های مختلف در وعده ناهار بروید.
گذشته از این اگر برای میان وعده میوه می خورید بدانید که امروزه همه نوع میوه ای در چهار فصل سال در دسترس قرار دارد ولی هر میوه ای در فصل خودش خاصیت دارد؛ مثلاً اناری که در تابستان خورده می شود، با اناری که در پاییز و زمستان خورده می شود، از نظر خواص طبیعی کاملاً متفاوت است. بنابراین سراغ میوه هایی بروید که مناسب فصل هستند.

 

خط قرمز در نوشیدنی ناهار: نوشیدن بیش از حد آب طالبی و حتی در مواردی آب هندوانه که هیستامین بالایی دارند و آلرژی زا هستند.

[caption id="attachment_3221" align="alignnone" width="300"] نوشیدنی در طب سنتی[/caption]

پس انرژی بدن در ظهر چگونه تامین شود؟

از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر است و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می شود. ترک وعده ناهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود. گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده است که انرژی بدن در زمان ظهر با خواب قیلوله تأمین شود.

مراقب چرخه ی معیوب سلامتی باشید

از نظر علمی خوردن غذای کامل در صبح باعث می شود تا احساس گرسنگی در ظهر به حداقل برسد و فرد نیاز چندانی به خوردن ناهار پیدا نکرده یا به خوردن غذای سبک اکتفا کند در نتیجه دچار کسالت و رخوت نشده و احتیاجی به خواب پیدا نمی کند و می تواند یکسره تا عصر کار کند و لذا اول شب با اشتهای کامل شام می خورد و تا موقع خواب نیز غذای او هضم شده، در حالی که افراد غالباً برعکس عمل می کنند و صبحانه مختصری خورده و یا نمی خورند در نتیجه هنگام ظهر کاملاً گرسنه شده، ناچار غذای مفصلی می خورند آنچنان که احساس سنگینی و خواب آلودگی کرده، تا عصر می خوابند و چون اول شب میلی به غذا ندارند، شام را دیرتر خورده و با شکم پر می خوابند و چون تا صبح فاصله کمتری در پیش است، اول روز اشتهایی به صبحانه ندارند و به این ترتیب یک عادت غذایی اشتباه برخلاف تعالیم طب اسلامی سنتی و پژوهش های جدید شکل می گیرد که ثمره آن بیماری های مختلف است.

روزه داری یک الگوی سالم است

خداوند متعال در ایام ماه مبارک رمضان و روزه داری، غذا خوردن در طول روز را نهی و به خوردن غذای اول صبح و اول شب (سحر و افطار) سفارش کرده است و روشن است که ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای ترک این عادت اشتباه است. لازم به تذکر است  که از علل بیماری های قلبی عروقی که در طب اسلامی به آن اشاره شده، غذا خوردن در اواسط شب و خوابیدن با شکم پر است.

نظر جالب زمان وعده غذایی در شبانه روز از دیدگاه طب سنتی ایران

از دیدگاه طب سنتی ایران وعده غذای اصلی باید در زمان اعتدال هوا میل شود. به طور کلی گرما باعث ضعف در هضم می شود و برنامه ریزی وعده های غذایی بر این اساس تنظیم شده است.
به این ترتیب در فصل های سرد سال وعده اصلی در میانه روز و در فصل های گرم سال در صبح و غروب باید مصرف شود. به عبارت دیگر در زمستان وعده غذای اصلی ناهار است و دو وعده دیگر باید بسیار سبک باشد و به همین ترتیب در تابستان هنگام ظهر که شدت دما به اوج می رسد غذای سنگین نباید خورده شود و وعده های اصلی صبحانه و شام است. البته  شاید تأکید طب اسلامی بر حذف وعده ناهار منطبق بر آب و هوای گرم مناطق مسلمان نشین صدر اسلام بوده است.

[caption id="attachment_3222" align="alignnone" width="300"] ناهار در طب سنتی[/caption]

 

با حذف ناهار لاغر میشوم٬ حذف ناهار از رژیم غذایی٬ حذف ناهار از وعده غذایی٬ حذف ناهار در طب سنتی٬ حذف ناهار لاغری٬ حذف ناهار و لاغری٬ حذف وعده ناهار در طب سنتی٬ ناهار٬ ناهار در طب سنتی٬ وعده ناهار٬ وعده ناهار در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : یک شنبه 23 دی 1397
درمان اسهال با گیاهان دارویی

درمان اسهال با گیاهان دارویی

اسهال بیماری خطرناک و یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال می‌باشد که مهم‌ترین علّت مرگ‌ومیر ناشی از آن، از دست دادن آب و املاح بدن است. اسهال همچنین یکی از عوامل مهم تأخیر رشد جسمی در کودکان، سوءتغذیه و مستعد شدن در برابر سایر بیماری‌هاست.

بومادران

اثرات مهم:

بومادران یکی از گیاهان دارویی بسیار باارزش است که دارای خواص نسبتاً زیادی است. ازجمله خواص اصلی آن، اثرات ضداسپاسم، ضدنفخ، ضدورم (ضدالتهاب)، مقوی معده، صفراآور و برطرف کردن بی‌اشتهایی است. مصرف خوراکی آن جهت برطرف کردن مشکلات روده‌ای – معده‌ای ازجمله اسهال و دل‌درد بسیار موثر است. بومادران سالیان دراز در طب عوام به‌عنوان بندآورنده خونریزی ازجمله هموروئید و قاعدگی مصرف می‌شود. اثر بندآورنده خون این گیاه را مربوط به آلکالوئید آکی‌لتین می‌دانند که باعث کاهش زمان انعقاد می‌شود. بومادران در مشکلات پیش‌قاعدگی (PMS) باعث منظم شدن قاعدگی، کاهش خونریزی ماهیانه و کاهش درد می‌گردد. اثر دیگر آن بهتر نمودن جریان گردش خون بوده و به‌عنوان یک داروی ضد ترومبوز مغزی و شریانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین تقویت رگ‌های واریسی از دیگر آثار خوب این گیاه است. اثر ضد میکروب قوی و کاهش پرفشاری خون بومادران نیز مکرراً گزارش شده است. از اثرات دیگر آن می‌توان خاصیت ضد حساسیت آن را ذکر نمود. همچنین می‌توان به‌عنوان یک گیاه معرق آن را در سرماخوردگی مصرف نمود.

[caption id="attachment_3160" align="alignnone" width="300"]بومادران داروی ضد اسهال خواص گیاه دارویی بومادران[/caption]

عوارض جانبی:

با وجودی که بومادران جزء گیاهان با حداقل عوارض جانبی است، لیکن ممکن است به‌طور معدود باعث درماتیت شود، ایجاد این حساسیت به‌احتمال‌قوی مربوط به گواینولیدها ازجمله آلفا – پروکسی آشی فولید می‌باشد. در صورت ایجاد حساسیت، مصرف دارو باید متوقف شود.

برای رفع این بیماری سه گرم یا دو گرم تخم مرزه را در یک استکان آب جوش دم کرده و با کمی شکر مصرف نمایید. در صورت لزوم این کار را پس از چند ساعت تکرار کنید

تداخل دارویی:

مقدار مصرف زیاده از حد ممکن است تداخلاتی با داروهای ضد انعقاد، فشارخون، ادرارآور و مسکن ایجاد نماید.

احتیاط:

بهتر است در زمان حاملگی و شیردهی از این گیاه استفاده نشود.

طریقه و مقدار مصرف:

مقدار 2 تا 4 گرم از سرشاخه‌های گل‌دار را با حدود یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه می‌جوشانیم؛ سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل می‌شود. این مقدار مصرف را می‌توان بین یک تا سه بار در روز (هنگام صبحانه، ناهار، شام) تکرار کرد. جوشانده حاصل بسیار تلخ است و می‌توان آن را با نبات یا عسل تا حدی تغییر مزه داد.

مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده بومادران:

ضد درد، ضد باکتری، ضد تب، ضد ورم، ضد اسپاسم، ضد کرم، ضد آدم، ضدویروس، ضد نفخ، ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار، معرق، ادرارآور، قابض، خلط‌آور، ضد خونریزی، ملین، مسکن، محرک، پشه‌کش، حشره‌کش، کاهنده قندخون، کاهش‌دهنده پرفشاری خون، صفراآور و قاعده‌آور.

دارچین

اثرات مهم:

دارچین مقوی معده، ضد نفخ و ضد اسهال است. همچنین از آن به‌عنوان معطر کننده در ادویه‌جات استفاده می‌شود.

[caption id="attachment_3161" align="alignnone" width="300"]دارچین داروی ضد اسهال خواص دارویی دارچین[/caption]

عوارض جانبی:

دارچین در حد مصرف معمول دارای عارضه نیست؛ ولی مصرف مقادیر زیاد آن ممکن است باعث تاکیکاردی؛ بی‌خوابی و دپرسیون گردد.

 

فرآورده‌های گیاهی:

فرآورده‌های دارچین اکثراً به‌صورت مخلوط با گیاهان دیگر مصرف می‌شود. همچنین از آن به‌صورت تی‌بگ (چای) نیز تهیه شده است که با قرار دادن در یک لیوان آب جوش، برای چند دقیقه، قابل‌مصرف می‌باشد.

طریقه و مقدار مصرف:

روزانه می‌توان 4-2 گرم از پودر دارچین استفاده کرد. استفاده از اسانس آن، روزانه بین 2/0-5 0/0 گرم بلامانع است. دارچین به‌صورت دیگر و به شرح زیر نیز مصرف می‌شود.

دم‌کرده: به 2 تا 4 گرم از پودر دارچین یک لیوان آب جوش اضافه نموده و 20 دقیقه به حال خود می‌گذاریم. بهتر است درب ظرف بسته باشد و یا پارچه‌ای روی آن قرار دهیم. سپس صاف کرده و صاف‌شده را میل می‌کنیم. دم‌کرده برای درمان اسهال، ضعف کلیه و حالات سرماخوردگی مفید است.

احتیاط:

استفاده آن در زمان شیردهی، مطالعه نشده است، لذا بهتر است در زمان شیردهی مصرف نشود.

موارد منع مصرف:

در زمان حاملگی، وجود زخم‌های گوارشی و وجود تب‌های با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود.

مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده دارچین:

ضد درد، آلرژی‌زا، ضد باکتری، بی‌حس‌کننده، ضد اسهال، ضد تهوع، ضدهیستامین، ضد اکسیدان، ضد پروستاگلاندین، ضد لوسمی، ضد تب، ضدعفونی‌کننده، ضد اسپاسم، ضد زخم، ضدویروس، قابض، ضد قارچ کاندیدا، معرق، کاهش‌دهنده، پرفشاری خون، لاروکش، حشره‌کش، کاهش‌دهنده چربی، محرک، آرام‌بخش و مقوی معده.

مصرف پودر پونه در کنترل اسهال موثر است

نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان داد که 95 درصد افراد گروه آزمایش پودر پونه در کنترل اسهال موثر بوده و فقط 5 درصد اعتقاد داشتند که پودر پونه در کنترل اسهال تأثیری ندارد.

آرش خلیلی، کارشناس ارشد پرستاری اظهار کرد: مطالعه‌ای در این حوزه انجام شد که در آن پونه پس از جمع‌آوری در سایه به مدت دو روز خشک شده و سپس در هاون کوبیده شده و پس از انتخاب نمونه‌ها در اختیار گروه قرار می‌گرفت که بیماران گروه شاهد فقط به‌وسیله دارودرمانی توسط پزشک معالجه می‌شدند، ولی بیماران گروه آزمایش علاوه بر دارودرمانی با پودر پونه به مقدار 60 گرم در طول 2 روز مورد معالجه قرار گرفتند.

45 درصد افراد شرکت‌کننده در این طرح زیر 25 سال، 50 درصد بین 25 تا 50 سال و 5 درصد نیز بالای 50 سال سن داشتند. کوتاه‌ترین دوره علائم در افراد مبتلا به اسهال در گروه آزمایش بنا به اظهار شخص 1 روز و بیشترین دوره علائم 6 روز بوده است.

85 درصد افرادی که از پودر پونه به همراه دارو جهت درمان استفاده می‌کردند زیر 10 ساعت بهبودی حاصل نمودند و روند بهبودی 15 درصد بین 24-10 ساعت طول کشید. در گروه آزمایش پس از استفاده پودر پونه کمترین زمان بهبودی 4 ساعت و بیشترین زمان بهبودی 24 ساعت بوده که در مقایسه با گروه شاهد (کمترین زمان بهبودی 10 ساعت و بیشترین زمان 72 ساعت) مدت زمان کمتری بوده که خود موکد موثر بودن پودر در کنترل اسهال غیرالتهابی دارد.

[caption id="attachment_3162" align="alignnone" width="300"]پونه ضد اسهال خواص پودر پونه[/caption]

دیگر گیاهان

جو: در طب سنتی بهترین دارو برای اسهال این است که جو را سه روز در آب خیس کرده و از مایع به‌دست‌آمده نوشید.

گیلاس: دارای خاصیت ضدعفونی علیه تخمیر روده‌هاست و در یبوست‌های شدید و همچنین در اسهال ساده و اسهال خونی نیز مفید واقع می‌شود.

به: اگر سه یا چهار عدد به را قطعه‌قطعه کنند و آن را بیست یا سی دقیقه در یک لیتر آب بجوشانند، عصاره‌ی حاصل برای اسهال‌های طولانی مفید است.

مخلوط پیاز و سیب: پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی در دفع اسهال مفید می‌باشد.

پوست انار: همچنین جوشانده‌ی پوست انار برای درمان اسهال موثر است.

سماق: پانزده گرم (یک قاشق غذاخوری پر) پودر سماق همراه با آب سرد خورده شود تا این بیماری رفع شود. اگر بعد چند ساعت چنانچه حالت اسهال ادامه داشت نصف قاشق دیگر مصرف شود.

ازگیل: خوردن ازگیل نارس یا ازگیل رسیده (ازگیل نارس بهتر است) این بیماری را برطرف می‌سازد.

مرزه: برای رفع این بیماری سه گرم یا دو گرم تخم مرزه را در یک استکان آب جوش دم کرده و با کمی شکر مصرف نمایید. در صورت لزوم این کار را پس از چند ساعت تکرار کنید.

خاکشیر: یکی دیگر از راه‌های درمان اسهال استفاده از خاکشیر است. برای درمان یک قاشق خاکشیر را از قبل بو داده و سپس با کمی آب و شکر مصرف نمایید.

[caption id="attachment_3163" align="alignnone" width="300"] درمان اسهال در طب سنتی[/caption]

 

اسهال٬ اسهال آبکی٬ اسهال خونی٬ اسهال در بارداری٬ اسهال شدید٬ اسهال کودکان٬ اسهال مزمن٬ اسهال نوزاد٬ درمان اسهال٬ درمان اسهال با پونه٬ درمان اسهال با خاکشیر٬ درمان اسهال با دارچین٬ درمان اسهال با داروهای گیاهی٬ درمان اسهال با سیب٬ درمان اسهال با طب سنتی٬ درمان اسهال با عسل٬ درمان اسهال با گیاهان دارویی٬ درمان اسهال با ماست٬ درمان اسهال با موز٬ درمان اسهال با نوشابه٬ درمان اسهال خونی٬ درمان اسهال در بارداری٬ درمان اسهال در طب سنتی٬ درمان اسهال شدید٬ درمان اسهال کودکان٬ درمان اسهال نوزاد٬ درمان اسهال ویروسی٬ گیاه دارویی ضد اسهال


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : جمعه 21 دی 1397
فواید تخم مرغ در طب سنتی

فواید تخم مرغ در طب سنتی

زرده تخم مرغ گرم و تر، موافق مزاج سوداوى مزاج ها، کثیرالغذا، قلیل الفضول، مقوى دل و بدن، مفید خراشیدگى و جراحت اندک معده و روده و مثانه و خونریزى داخلى، مانع ریزش رطوبت گرم زکام به سینه، مصلح سینه و تقویت کننده کسی است که خون از او دفع شده و ضعفی که از خون گرفتن ایجاد شده را رافع است.

* در صورت پختن تخم مرغ با سرکه بندآورنده طبع (یبوست آور) و مانع ریختن مواد فاسد و لیزابه به معده است.

* خوردن تخم مرغ با سماق و مازو و هسته مویز و انگور و امثال آن جهت اسهال مراری، با مصطکی و مانند آن جهت درد شکم و با تره تیزک و نمک و پنیرمایه شتر مقوى باه (قوای جنسی) و محرک شهوت می باشد.

* خوردن زرده تخم مرغ خام زهر مار را خنثى می سازد.

[caption id="attachment_3198" align="alignnone" width="300"] فواید تخم مرغ در طب سنتی[/caption]

* خوردن زرده تخم مرغ خام سوزش مثانه را برطرف و صداى گرفته را باز می کند.

* تخم مرغ نیم بند داراى غذائیت کامل و جهت اطفال قائم مقام شیر مادر می باشد.

* خوردن تخم مرغ نیم بند با مقدارى نخودى کندر مفید سرفه، با تخم کتان مفید تنگ نفس و با کمی نمک و کندر و انزروت چاق کننده ای بی نظیر است.

* ضماد تخم مرغ نیم بند با روغن گل سرخ یا بادام و سائیده بابونه ورم چشم و ورم نشیمنگاه و فرج را فرو می نشاند.

* ضماد تخم مرغ نیم بند با موم روغن (موم را که با روغن روى آتش حل کرده باشند) ورم اعضاء را نرم و تمام می سازد.

* ضماد پخته تخم مرغ که چندان سفت نشده باشد با زعفران و روغن کنجد یا بادام که بر مقعد اندازند ورم و درد و ضربان بواسیر را سودمند می باشد.

* انداختن همین ضماد بر پشت چشم ضربان چشم را رفع می کند.

[caption id="attachment_3199" align="alignnone" width="300"] فواید تخم مرغ[/caption]

* انداختن تخم مرغ نرم پخته بر مقعد شقاق را فایده کرده ترک آن را به هم می آورد.

* خوردن تخم مرغ نیم بند و آرد جو خونریزى بالا و پائین یعنى بینى و سینه و شکم و حیض را قطع می کند.

* ضماد تخم مرغ نیم بند بر پشت چشم، درد چشم را نافع و جهت جراحت مقعد نافع و جراحات بد، امثال سودا و سفلیس، سوختگى از آب و آتش و آفتاب را سودمند و نافع تاول زدن آن می شود. زدن زرده و سفیده آن به هم و مالیدنش به محل سوختگى نیز داراى همین خاصیت می باشد.

* چکاندن زرده و سفیده زده تخم مرغ با سائیده کندر یا عدس با پوست سائیده تخم مرغ در بینى جلوگیرى از خونى که از پرده هاى بینى آید می کند.

* اماله زده زرده و سفیده تخم مرغ با سائیده ى (ناخنک) جهت زخم معده و روده و درد آن پرفایده و شیاف آن با روغن بادام که پنبه طبیعى به آن آغشته بردارند ضربان و درد مقعد و فرج را رفع می کند.

[caption id="attachment_3200" align="alignnone" width="300"] فواید تخم مرغ[/caption]

زرده تخم مرغ عسلی نزدیک به سفتی با قوام مشابه عسل که به اندازه کافی در معرض حرارت قرار گرفته و امکان انتقال بیماری هایی نظیر سالمونلا در آن از بین رفته است در طب سنتی از جمله غذاهای پر انرژی و زود هضم شمرده می شود که استفاده از آن خصوصا جهت کودکان در حال رشد توصیه می شود

* مالیدن زرده و سفیده آن با کافور بر پیشانى درد سر گرم را که از حرارت باشد فرو می نشاند.

* پوست تخم مرغ جلادهنده و جمع کننده و قاطع خون بینى و جرب و حکه (خارش) و مالیدن پوست سائیده آن با مایع او بر صورت پوست صورت را به جلا آورده لک هاى بدرنگ آن را رفع می کند.

* دمیدن پوست سوزانده سائیده او که مثل غبار شده، (که در سوزاندن زیاد نسوخته و سیاه نشده باشد) داخل بینى حتى خون دماغ هولناک را بند می آورد و تجربه شده ى نگارنده می باشد.

[caption id="attachment_3201" align="alignnone" width="300"] فواید پوست تخم مرغ[/caption]

* سائیده پوست سوخته او که مثل آهک سفید و از نرمى در حد غبار شده باشد و چکاندن آن با عسل در چشم جهت پاک کردن سفیدى چشم به غایت سریع الاثر می باشد.

* خوردن پوست سائیده او به وزن نخودى با آب، مهیج باه می باشد.

* مالیدن سائیده پوست او با عسل و سرکه بر ورم باعث تحلیل و فرو رفتن ورم می شود.

* پاشیدن سائیده ى پوست تخم مرغ بر زخم، خون زخم را بند و جراحت را هر چند کهنه و بد شده باشد به هم می آورد.

* پرده الصاق بر سفیده آن را اگر خشک کرده بسایند و با خون کبوتر بچه به رحم برسانند بازگرداننده بکارت می باشد، یعنى تا حد بکر جمع می کند!

* روغن تخم مرغ که زرده آن را در تابه آهنى بر روى آتش تاب داده گرفته باشند جهت درد مقعد و بواسیر و درد دندان و رویائیدن مو بغایت موثر می باشد.

* سفیدى تخم مرغ، مغرّى و خوردن آن مولد خلط خام و لزج و دیرهضم و خوردن زرده با سفیده، موافق گرم مزاج ها است.

* خوردن زیاد تخم مرغ اشتها را ساقط و هضم را معطل می سازد، همچنین تولید سنگ کلیه، بهق و کلف (لکه های پوستی) می کند.

* تخم مرغ کامل سفت شده دیرهضم است و ایجاد قولنج می کند و مصلح آن ادویه گرم و آبکامه است.

[caption id="attachment_3202" align="alignnone" width="300"] فواید پوست تخم مرغ[/caption]

نیم بند کردن تخم مرغ

قاعده نیم بند کردن تخم مرغ سه دقیقه پس از بجوش آمدن آب می باشد.

«جالینوس»، حدى به جهت نیم پخت کردن تخم مرغ قرار داده که: هر گاه در آبِ جوشیده بگذارند و تا صد، شماره کنند و یا در آب سرد کرده به آتش گذارند و تا سیصد شماره نمایند، نیم پخت مى‏شود.

[caption id="attachment_3203" align="alignnone" width="300"] تخم مرغ نیم بند[/caption]

پزشک طب سنتی از تخم مرغ چه می گوید؟

تخم مرغ در طب سنتی از جمله غذاهای پرانرژی و زود هضم شمرده می شود که استفاده از آن خصوصا جهت کودکان در حال رشد توصیه می گردد.

در خصوص جایگاه تخم مرغ در طب سنتی باید گفت که در طب سنتی ایران برای ارزش غذایی تخم مرغ جایگاهی ویژه در نظر گرفته شده و غذائیت آن شبیه گوشت دانسته شده است. طبیعت زرده آن مایل به گرمی و سفیده آن سردتر قلمداد شده است. در مجموع با طبیعت معتدل، در حالی که آن را با زرده و سفیده میل نمایند.

زرده تخم مرغ عسلی نزدیک به سفتی با قوام مشابه عسل که به اندازه کافی در معرض حرارت قرار گرفته و امکان انتقال بیماری هایی نظیر سالمونلا در آن از بین رفته است در طب سنتی از جمله غذاهای پر انرژی و زود هضم شمرده می شود که استفاده از آن خصوصا جهت کودکان در حال رشد توصیه می شود. اما تخم اردک و مرغابی غلیظ و دیر هضم بوده و استفاده طولانی مدت از آن توصیه نمی گردد و ارزش غذایی آن نیز کمتر از تخم مرغ است.

در پایان باید متذکر شد که در مصرف تخم مرغ نیز مانند هر غذای مفید دیگر باید جانب اعتدال نگاه داشته شود.

[caption id="attachment_3204" align="alignnone" width="300"] فواید تخم مرغ در طب سنتی[/caption]

 

تخم مرغ٬ تخم مرغ آبپز٬ تخم مرغ برای مو٬ تخم مرغ در طب سنتی٬ تخم مرغ عسلی٬ تخم مرغ محلی٬ خواص پوست تخم مرغ٬ خواص تخم مرغ٬ خواص تخم مرغ آب پز٬ خواص تخم مرغ برای پوست٬ خواص تخم مرغ برای کودکان٬ خواص تخم مرغ برای مو٬ خواص تخم مرغ عسلی٬ خواص تخم مرغ محلی٬ خواص زرده تخم مرغ٬ خواص زرده تخم مرغ برای پوست٬ خواص زرده تخم مرغ برای رحم٬ خواص زرده تخم مرغ برای مو٬ خواص زرده تخم مرغ خام٬ خواص زرده تخم مرغ در طب سنتی٬ فئاید تخم مرغ در طب سنتی٬ فواید پوست تخم مرغ برای مو٬ فواید تخم مرغ


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : جمعه 21 دی 1397
لاغری با 6 ترکیب گیاهی در طب سنتی

لاغری با 6 ترکیب گیاهی در طب سنتی

اگر در گرمای تابستان تا توانسته‌اید بستنی و آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین خنک کننده خورده‌اید احتمالاً چند کیلو چاق شده‌اید و دلتان می‌خواهد که تا شروع خانه نشینی زمستانه از شرشان خلاص شوید. واقعیت حفظ تناسب اندام در تعادل غذایی و سالم خواری است. برخی مواد غذایی در کنار هم ویتامین بیشتری پیدا کرده و در عین حال کمک بیشتری به لاغری و حفظ تناسب اندام می‌کنند. در این مطلب قصد داریم این ترکیبات معجزه‌گر که در عین حال مخزن مواد مغذی نیز هستند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

اسفناج به اضافه سیب و زنجبیل

اسفناج این سبزی فوق‌العاده میزان اندکی کربوهیدرات دارد و در عین حال سرشار از فیبر است. علاوه بر این میزان زیادی کاروتنوئید، ویتامین C، ویتامین K، اسیدفولیک، آهن و کلسیم دارد. اسفناج منبع خوب نیترات‌ها است که به تنظیم فشارخون کمک زیادی می‌کنند.
در خصوص سیب حرف زیاد گفته‌ایم. این میوه بهشتی از 85 درصد آب تشکیل شده و انرژی‌زا و کمک کالری است. تمام این موارد شما را در کاهش وزن یاری می‌کند. سیب سرشار از فیبر است که به کاهش اشتها و کنترل وزن کمک می‌کنند.
می‌رسیم به ترکیب آخر که زنجبیل است. این ریشه سفت و محکم حاوی ماده‌ای مغذی به نام «ژینژول» است که خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. زنجبیل همچنین به خالی شدن معده کمک می‌کند که این خاصیت برای افرادی که از سوءهاضمه و ناراحتی‌های گوارشی مشابه رنج می‌برند مفید است. از این ترکیبات در تهیه سالاد و هر آنچه به ذهنتان می‌رسد غافل نشوید.

زیتون منبع سالم فیبرها است که نزدیک به 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. میزان بالای فیبرهای موجود در این ماده غذایی باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. مواد غذایی غنی از فیبر باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند در نتیجه هورمون اشتها یا همان گرلین آزاد نشده و این وضعیت به کاهش وزن منجر می‌شود

[caption id="attachment_3177" align="alignnone" width="300"]مواد غذایی لاغر کننده خواص سیب و زنجبیل و اسفناج[/caption]

آرد جوی دوسر به اضافه کره بادام زمینی

جوی دوسر یکی از سالم‌ترین غلات روی کره خاکی است که نه تنها فاقد گلوتن است بلکه منبع خوب ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. جوی دوسر همچنین سرشار از بتاگلوکان است. این ترکیب به کاهش میزان کلسترول و قند خون کمک کرده و احساس سیری ایجاد می‌کند.
کره بادام زمینی نیز از 25 درصد پروتئین تشکیل شده است. در نتیجه منبع فوق‌العاده پروتئین گیاهی است. علاوه بر این کره بادام زمینی میزان اندکی کربوهیدرات داشته و در عوض منبع خوب چربی‌های سالم است. در نتیجه برای افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند و یا برای افرادی که رژیم‌های کم کربوهیدرات گرفته‌اند مفید است. بنابراین می‌توانید یک ترکیب فوق العاده برای صبحانه داشته باشید.

[caption id="attachment_3178" align="alignnone" width="200"] خواص آرد جو و کره بادام زمینی[/caption]

زیتون و گوجه فرنگی

زیتون منبع سالم فیبرها است که نزدیک به 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. میزان بالای فیبرهای موجود در این ماده غذایی باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. مواد غذایی غنی از فیبر باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند در نتیجه هورمون اشتها یا همان گرلین آزاد نشده و این وضعیت به کاهش وزن منجر می‌شود.
ترکیب دوم گوجه فرنگی است که در کنار زیتون غوغا می‌کند. این ماده غذایی قرمز منبع فوق العاده لیکوپن است. لیکوپن آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا را خنثی می‌کند. علاوه بر این حاوی میزان زیادی ویتامین A و پتاسیم و همچنین آهن است. گوجه فرنگی تازه کربوهیدرات زیادی ندارد. بنابراین از ترکیب این دو ماده غافل نباشید.

[caption id="attachment_3179" align="alignnone" width="300"] گوجه فرنگی و زیتون[/caption]

آناناس به اضافه آب لیموترش سبز

آناناس میوه‌ای پرخاصیت و در عین حال کم کالری است. این میوه سرشار از آب است بنابراین یک میان وعده سالم و ایده آل برای کاهش وزن محسوب می‌شود. علاوه براین، آناناس منبع غنی فیبرهایی است که باعث بهبود روند عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش شده و ترشحات گوارشی را تحریک می‌کند که این عمل به حل شدن مواد غذایی کمک زیادی می‌کند.
لیموترش نیز سرشار از مواد مغذی است که به کاهش وزن کمک چشمگیری می‌کند؛ چون حاوی اسیدسیتریک است که به چربی سوزی هر چه بیشتر و سریع‌تر کمک کرده و مؤثرتر از مواد غذایی دیگر عمل می‌کند.

[caption id="attachment_3180" align="alignnone" width="183"] آناناس و آب لیموترش سبز برای لاغری[/caption]

هویج به اضافه سس تاهینی

هویج یک ماده فوق العاده سالم است که حدود 10 درصد کربوهیدرات و همچنین نشاسته و فیبر دارد. هویج همچنین منبع خوب ویتامین A به شکل بتاکاروتن است و یکی از منابع ویتامین‌هایی مانند B، ویتامین K و پتاسیم محسوب می‌شود. اگر هویج را در چهارچوب غذای اصلی میل کنید به احساس سیری کمک زیادی کرده و دریافت کالری کلی وعده اصلی را کاهش می‌دهد.
سس تاهینی که به سس یا کره کنجد نیز معروف است منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع محسوب می‌شود. این سس سرشار از پروتئین گیاهی بوده و در نتیجه یک انتخاب مناسب برای گیاهخواران است. فیبرهای تاهینی همچنین به کاهش دریافت کالری کمک می‌کنند که در نتیجه به کاهش وزن منجر می‌شود.

[caption id="attachment_3181" align="alignnone" width="200"] هویج و سس تاهینی برای لاغری[/caption]

عسل و لیموترش

آب لیموترش حاوی میزان زیادی اسیدسیتریک است که به عنوان ماده تمیزکننده عمل می‌کند و قدرت ضدباکتریایی و ضدعفونی کنندگی قوی دارد.
عسل نیز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ریبوفلاوین ها، آهن، زینک، ویتامین B6 و فیبر است. با وجود اینکه عسل یک ماده غذایی شیرین است اما بدانید که در مقایسه با قند کم کالری است.

[caption id="attachment_3182" align="alignnone" width="300"]مواد غذایی لاغر کننده عسل و لیموترش[/caption]

 

لاغر٬ لاغر شدن٬ لاغری٬ لاغری با 6 ترکیب گیاهی در طب سنتی٬ لاغری با ترکیب گیاهی٬ لاغری با زیتون٬ لاغری با سیب و زنجفیل و اسفناج٬ لاغری با طب سنتی٬ لاغری با عسل و لیموترش٬ لاغری با گوجه فرنگی٬ لاغری با هویج و سس تاهینی٬ لاغری در طب سنتی٬ لاغری در یک هفته٬ لاغری سریع٬ لاغری شکم و پهلو٬ لاغری صورت


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : جمعه 21 دی 1397
زیباتر شدن با طب سنتی

زیباتر شدن با طب سنتی

یکی از مقوله های مهم زیبایی ظاهری، سلامت پوست، مو و دندان هاست. در این مطلب به توصیه های طب سنتی برای رفع تیرگی پوست، جوش ها، زردی دندان ها و شوره ی سر می پردازیم؛ با ما همراه باشید...

نسخه ی طب سنتی برای زیبایی پوست

در درمان همه بیماری ها باید به سیستم داخلی بدن توجه کرد، تقویت اعضایی مثل مغز، کبد و معده، خود از راه های درمان بیماری ها از جمله بیماری های پوست است، متخصصان طب سنتی برای درمان بیماری های پوست به طور مستقیم سراغ پوست نمی روند و ابتدا اختلال اندام های درونی بدن را بررسی کرده و منشأ بیماری های پوستی را پیدا می کنند.

تیرگی رنگ پوست

تیرگی رنگ پوست از غلبه سودا ایجاد می شود مصرف داروهای ضد سودا به روشن شدن پوست کمک می کند و اگر فرد یبوست داشته باشد باید یبوستش را برطرف کند تا صورتش روشن شود.
* شیر افتیمون: ترکیب یک لیوان شیر داغ به همراه یک قاشق افتیمون و کمی نبات به رفع سودای خون کمک می کند. بدین منظور بهتر است ۱۰ دقیقه افتیمون داخل شیر بماند و سپس صاف شود. مخلوط به دست آمده که شیر افتیمون نام دارد برای رفع ناراحتی های اعصاب مانند بی خوابی، افسردگی و ... بسیار مفید است.

[caption id="attachment_3187" align="alignnone" width="300"]افتیمون درمان تیرگی پوست[/caption]

* روغن بنفشه: مالیدن روغن بنفشه به صورت تیرگی های پوست را از بین می رود.

[caption id="attachment_3188" align="alignnone" width="300"]روغن بنفشه رفع تیرگی پوست[/caption]

* گیاهانی مانند بسفایج، سنای مکی، گلسرخ، صبر زرد خاصیت مسهلی داشته و خون را صاف می کند چرا که تجمع مواد زائد عامل تیرگی پوست است.

[caption id="attachment_3189" align="alignnone" width="300"]سنای مکی و گل سرخ رفع تیرگی پوست[/caption]

 

سفیدی لب ها

سفیدی لب ها نشانه کم خونی است و باید چنین افرادی داروها و غذاهای خونساز مصرف کنند.
* مواد غذایی که صاف کننده خون هستند به خون سازی بهتر کمک می کنند مانند برگ چغندر، کاسنی، عناب، شاتره، ترنجبین که خون را تصفیه کرده و صورت را صاف و شفاف می کنند.

[caption id="attachment_3190" align="alignnone" width="300"]ترنجبین درمان سفیدی لبها[/caption]

خال های گوشتی


موثرترین راه برای درمان خال های گوشتی و لکه های صورت استفاده از ماسک نوره یا واجبی با هم وزنش حنا است؛ بهتر است که نوره را خود افراد با ترکیب کردن زرنیخ و آهک تهیه کنند. این پودر را با آب مخلوط کنند، بر روی خال ها و لکه های صورت به صورت ماسک قرار دهند و با کیسه روی آن را بپوشانند تا خشک نشود، سپس بعد از گذشت ۷ الی ۸ ساعت بشویند، اگر به این کار مداومت کنند، بهبود پیدا خواهند کرد.

[caption id="attachment_3191" align="alignnone" width="300"]ماسک نوره و حنا درمان خال گوشتی[/caption]

جوش ها پوستی

افرادی که پُرخور هستند بیشتر دچار جوش های صورت می شوند بنابراین غذا درمانی خود از راه های حفظ سلامت پوست است. رعایت اصول غذا خوردن بسیار اهمیت دارد و بهتر است که افراد از مصرف آب و سالاد با غذای خودشان پرهیز کنند و سالاد را نیم تا یک ساعت قبل از غذای اصلی خود مصرف کنند. افرادی که پرخور هستند بیشتر دچار جوش های صورت می شوند و به این افراد توصیه می کنیم که هفته ای یک بار آشی از سبزی هایی مانند گشنیز تهیه کنند از صبح تا شب هر زمان که احساس گرسنگی کردند از این آش مصرف کند و اگر همین منوال را تا مدتی رعایت کنند، کم کم جوش های صورتشان از بین می رود. در واقع این آش گشنیز به سمزدایی از بدن بسیار کمک می کند.

پوست دارای منافذ ریزی است که از آن ها به نام «مثام» یاد می شود و این منافذ مسیر خروج مواد زائد از پوست هستند و عرق از این منافذ خارج می شود و پوست یک اندام دفعی محسوب می شود.
آشنایی با مراحل هضم چهارگانه نشان می دهد که دلیل ایجاد جوش های پوستی چیست؟ هضم اول در معده است و ماده دفعی آن مدفوع بوده و هضم دوم در کبد است که ماده دفعی آن ادرار است و هضم سوم و چهارم ماده دفعی آن از پوست خارج می شود و اگر ماده غلظتش مناسب باشد مواد زائد به صورت ناخن، مو، عرق، چرک و... خارج می شود. برخی از مواد زائد به سمت پوست می آید ولی قابلیت خارج شدن از منافذ را نداشته باشد چرا که غلظت ماده زائد زیاد است و ممکن است بیماری هایی مانند پسوریازیس را ایجاد کند.

[caption id="attachment_3192" align="alignnone" width="300"]گشنیز درمان جوش های پوستی[/caption]

رفع زردی دندان ها با طب سنتی

مصرف برخی نوشیدنی ها و غذاهای رنگی باعث تغییر رنگ دندان و زرد شدن آن می شود. مثلاً خوردن چای و قهوه از این نوع است.
* طب سنتی یکی از راه هایی که توصیه می کند استفاده از جوش شیرین است که می توان آن را روی دندان ها مالید.
* نمک، توت فرنگی، پرتقال، آبلیمو و سرکه برای پاکسازی و سفید کردن دندان مؤثر است البته به صورت مکرر بهتر است انجام نشود چون ممکن است به مینای دندان آسیب وارد شود.

* استفاده از پودر صمغ تباشیر نیز مفید است میوه و سبزی هایی مثل سیب و هویج نیز کاربرد دارد.
* همچنین جویدن برگ های مریم گلی یکی از بهترین روش های طبیعی برای از بین بردن رنگ زرد دندان ها است.
* کرفس نیز دندان ها را تمیز و سفید می کند. استفاده از پوست پرتقال و برگ های درخت برگ بو مانند سفید کننده طبیعی دندان عمل می کنند.

[caption id="attachment_3193" align="alignnone" width="300"]کرفس از بین بردن زردی دندان[/caption]

درمان شوره سر با نسخه طب سنتی

بهترین راه حل درمان شوره سر بهبود عملکرد کبد است. مسائلی مثل تغذیه نامناسب، استرس و آلرژی ها روی کبد اثر می گذارند و این امر در پیدایش شوره سر مؤثر است.
* برای درمان شوره موی سر بهتر است از گل ختمی و دانه اسفرزه استفاده شود به این شکل که با آب گرم آن را به شکل مایع خمیری درآورده و بر سر مالیده شود.
* همچنین می توان قبل از حمام کردن از روغن های گل سرخ، گل بنفشه و روغن زیتون با حنا استفاده کرد.

* بهترین راه حل بهبود عملکرد کبد است چون مسائلی مثل تغذیه نامناسب، استرس و آلرژی ها روی کبد اثر می گذارند و این امر در پیدایش شوره سر موثرند، بنابراین توصیه می شود که ابتدا یبوست بدن رفع شود.
* مصرف بالای انواع فست فود و غذای آماده، سرخ کردنی و غذاهای چرب، غذاهای تند و پرادویه، آجیل های بوداده، انواع نوشابه، شیرینی و شکلات های مصنوعی، قند و شکر و سس ها در عملکرد کبد اختلال ایجاد کرده و باعث افزایش شوره سر می شوند.
* مصرف خاکشیر، عرق کاسنی و شاه تره نیز به رفع شوره سر کمک می کند.
* همچنین ورزش کردن باعث بهبود عملکرد کبد و خون رسانی به پوست سر و کاهش شوره سر می شود.
* مصرف جوانه گندم نیز به این افراد توصیه می شود. انواع مواد اسیدی طبیعی مثل سرکه و آبغوره می توانند شوره سر را از بین ببرند که قبل از حمام توصیه می شود که سر با آن ها ماساژ داده شود.

[caption id="attachment_3194" align="alignnone" width="300"]روغن گل سرخ درمان شوره سر[/caption]

 

جوش ها پوستی٬ خال های گوشتی٬ درمان جوش ها پوستی٬ درمان جوش ها پوستی با طب سنتی٬ درمان جوش ها پوستی در طب سنتی٬ درمان خال های گوشتی٬ درمان خال های گوشتی در طب سنتی٬ درمان سفیدی لب ها در طب سنتی٬ درمان شوره سر٬ درمان شوره سر با نسخه طب سنتی٬ رفع تیرگی پوست٬ رفع تیرگی پوست در طب سنتی٬ رفع زردی دندان ها٬ رفع زردی دندان ها با طب سنتی٬ روشهای زیبایی در طب سنتی٬ زردی دندان٬ زیباتر شدن با طب سنتی٬ زیبایی٬ زیبایی در طب سنتی٬ سفیدی لب ها٬ شوره سر٬ نسخه ی طب سنتی برای زیبایی پوست


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : جمعه 21 دی 1397
راه های درمان یبوست با طب سنتی

راه های درمان یبوست با طب سنتی

یبوست از دیدگاه طب سنتی «ام الامراض» یا «مادر بیماری‌ها» است. به همین دلیل است که در مراجعه به مطب‌های متخصصان طب سنتی، یکی از اولین پرسش‌ها این است که «آیا شکمتان خوب کار می‌کند یا نه؟»

حتی گفته می‌شود بسیاری از بیماری‌های روانی، کج‌خلقی‌ها، عصبانیت‌ها و... نیز ریشه در یبوست دارند، بنابراین برای داشتن زندگی سالم، لازم است حتماً به درمان و پیشگیری از این بیماری بپردازیم، اما گاهی یبوست نسبت به درمان‌های معمول مقاوم است و حتی با مصرف ملین هم برطرف نمی‌شود. در این صورت چاره کار چیست؟ دراین مطلب پاسخ این پرسش را خواهید گرفت.

 

ورزش

با پیاده‌روی به جنگ یبوست بروید! یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست، کم‌تحرکی و ورزش نکردن است. به گفته بوعلی سینا، اگر مداوم ورزش کنید، هیچ‌گاه دچار یبوست نخواهید شد. البته منظور ورزش‌های سنگین نیست چراکه برخی از ورزش‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند. بهترین فعالیت‌های فیزیکی برای رفع یبوست، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حرکت‌های تقویت‌کننده عضلات شکم هستند. درواقع ورزش کردن و قرار گرفتن در هوای آزاد، نوعی ملین طبیعی محسوب می‌شود.

[caption id="attachment_3167" align="alignnone" width="300"] راههای درمان یبوست[/caption]

 توجه به مصلحات

هر غذایی را به جایش بخورید! تغذیه نامناسب، مصرف غذاهای خشک و خوراکی‌های ناسازگار با مزاج از دیگر دلایل بروز یبوست هستند. علاوه بر این‌ها باید به مصلحات و تدابیر تعیین‌شده برای مصرف خوراکی‌ها در هر منطقه از کشور توجه کرد. مثلاً اگر مازندرانی‌ها برنج مصرف نکنند، دچار یبوست می‌شوند درحالی‌که ساکنان تهران ممکن است با خوردن برنج یبوست بگیرند یا اگر ماهی در مازندران خورده شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر در یزد مصرف شود، ممکن است یبوست و نفخ را به دنبال داشته باشد.

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود

[caption id="attachment_3168" align="alignnone" width="300"] راههای درمان یبوست[/caption]

اصلاح عادت‌های غذایی

هر لقمه را 30 بار بجوید! تند غذا خوردن باعث ایجاد تشنگی و یبوست می‌شود و آهسته جویدن و صرف غذا با آرامش خاطر به پیشگیری از یبوست، چاقی و کبد چرب کمک می‌کند، بنابراین بهتر است هر لقمه غذا را 30 تا 40 بار بجوید و بعد قورت دهید. این کار باعث سیری زودرس، کم شدن حجم غذای مصرفی و هضم بهتر مواد غذایی نیز می‌شود. علاوه بر این‌ها، توصیه می‌شود تا وقتی گرسنه نشده‌اید، غذا نخورید. روی هم خوردن مواد غذایی مختلف نیز باعث سوءهاضمه می‌شود.

[caption id="attachment_3169" align="alignnone" width="300"] آهسته غذا خوردن[/caption]

دفع منظم و نوشیدن آب کافی

اجابت مزاج را به تعویق نیندازید! برای جلوگیری از بروز یبوست باید عمل تخلیه را در ساعت‌های معینی انجام دهید. خیلی از افراد این توصیه را برای کودکانشان به کار می‌برند و به آن‌ها می‌گویند صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و شب‌ها قبل از خوابیدن دستشویی بروند اما خودشان به آن عمل نمی‌کنند درحالی‌که به تعویق انداختن عمل دفع و نگه‌داشتن فضولات در بدن می‌تواند باعث یبوست و مشکل‌های متعدد شود. نوشیدن مایعات به‌اندازه کافی نیز می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. در فصل‌های سرد هم که بلغم در بدن رسوب می‌کند، توصیه می‌شود صبح‌ها ناشتا یک استکان آب جوش بنوشید. این عمل باعث لینت مزاج می‌شود.

[caption id="attachment_3170" align="alignnone" width="300"] دفع منظم و نوشیدن آب در طب سنتی[/caption]

اصلاح تغذیه

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و...) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. در واقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن‌زیتون هم ملین است و دل‌درد را برطرف می‌کند البته به‌شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به‌خوبی جا بیفتد.

[caption id="attachment_3172" align="alignnone" width="300"]اصلاح تغذیه در طب سنتی خواص تخم کرفس[/caption]

درمان یبوست با نسخه طب سنتی

* در طب سنتی خوردن یک لیوان خاکشیر هنگام صبح، مصرف یک لیوان آب کرفس با آب هویج و همچنین مصرف عرق کاسنی با عسل برای رفع یبوست توصیه می‌شود.
* همچنین مخلوطی از پودر گل سرخ با ماست بدون چربی، مصرف زیتون همراه با غذا و خوردن روزانه سبزی شوید و جعفری مفید است.
* مصرف صبحانه و شام سبک نیز به رفع یبوست کمک می‌کند.
* همچنین خوردن گیاه آلوئه ورا توصیه می‌شود چون این گیاه تقویت‌کننده معده و روده و سرشار از ویتامین A، B1، B2، B6، است. آلوئه ورا تنظیم‌کننده هضم غذا است و دفع مواد زائد از روده را آسان می‌کند.
* گشنیز نیز در رفع یبوست موثر است. این سبزی تقویت‌کننده معده و ضد باکتری معده و روده است.
* بادرنجبویه نیز از خانواده نعناع است و ویتامین‌های A، B و C دارد و تقویت‌کننده معده و روده بوده و صفرا را از بین می‌برد.
* مصرف کاهو نیز به دلیل داشتن مواد معدنی، ید و کلسیم برای رفع یبوست مفید است.
* مصرف روزانه زیتون و انجیر خشک هم توصیه می‌شود.

چرا به یبوست دچار می‌شویم؟
طب سنتی معتقد است بعد از خوردن هر وعده غذایی، باید فضولات حاصل از آن دفع شود. البته در این زمینه استثناء هم وجود دارد؛ افراد سالخورده به‌طور طبیعی فضولات دفعی‌شان کمتر است. علاوه بر دفعات اجابت مزاج، قوام مدفوع هم اهمیت دارد. مثلاً ممکن است فرد روزی 4 بار دفع داشته باشد اما اجابت مزاجش همراه با یبوست باشد و با اتمام دفع احساس سبکی نکند.
یبوست علل بسیار متعددی دارد؛ مثلاً حرارت و خشکی روده‌ها می‌تواند باعث سفت شدن مدفوع شود. بعضی افراد هم به دنبال اسهال مزمن دچار یبوست می‌شوند. مصرف داروهای مخدر، شقاق و بواسیر، انسداد در روده‌ها یا مسیر ریزش صفرا به روده، تنگی‌ها و چسبندگی‌ها، کرم‌ها و انگل‌های روده، بیماری‌های عصبی، عضلانی و روانی، تندخویی و عصبانیت، بی‌خوابی، تغذیه نامناسب و سرطان‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند. توجه داشته باشید که اگر یبوست به روش‌های ساده درمان نشود، حتماً باید اقدام‌های تشخیصی انجام بگیرد.

[caption id="attachment_3173" align="alignnone" width="300"] درمان یبوست با طب سنتی[/caption]

 

درمان یبوست٬ درمان یبوست با انجیر٬ درمان یبوست با بارهنگ٬ درمان یبوست با خاکشیر٬ درمان یبوست با داروهای گیاهی٬ درمان یبوست با سیاه دانه٬ درمان یبوست با گل سرخ٬ درمان یبوست با گل محمدی٬ درمان یبوست با گیاهان دارویی٬ درمان یبوست چیست٬ درمان یبوست در بارداری٬ درمان یبوست در طب سنتی٬ درمان یبوست شدید کودکان٬ درمان یبوست طب سنتی٬ درمان یبوست کودک٬ درمان یبوست نوزاد٬ یبوست٬ یبوست در بارداری٬ یبوست در کودکان٬ یبوست در نوزادان٬ یبوست شدید٬ یبوست نوزاد


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : جمعه 21 دی 1397
خواص انار در طب سنتی

خواص انار در طب سنتی

درخت انار از جمله درختانی است که تمامی بخش های آن از ریشه، پوست تنه، گل و میوه، مصرف درمانی دارد؛ به عنوان مثال پوست ریشه آن در تهیه داروی ضد کرم مصرف بسیار دارد. همچنین از عصاره انار در تهیه شربت اشتها آور جهت تقویت اشتهای بیماران استفاده می شود.
این میوه هم از نظر محل رویش (برّی و بستانی) و هم از نظر مزه (شیرین، ترش و میخوش) دارای انواعی است و بهترین نوع آن بستانی شیرین رسیده دارای دانه های بزرگ و شاداب است. همه انواع و اجزای آن (از جمله آب انار) دارای قوت قبض می باشند ولی شدت آن بر حسب مزاج انار متفاوت است.

[caption id="attachment_3149" align="alignnone" width="300"] خواص انار[/caption]

انار شیرین

در طب سنتی انار شیرین دارای طبیعت سرد مایل به اعتدال و در اول تر و با قوت قبض است. با آن که دارای غذائیت اندکی است اما تولید کننده خون صالح در بدن می باشد. همچنین نفاخ است و در افراد گرم مزاج موجب تقویت قوای جنسی می گردد. باعث تفتیح و گشایش سده ها (گرفتگی ها) ی بدن و ادرارآور است. جهت پاکسازی خون، تقویت کبد، رفع سرفه های گرم، رفع خارش بدن و نیکویی رنگ رخسار مفید است. موجب تلیین و تقویت اعضای تنفس است. مصرف به اعتدال آن، موافق معده و زیاده روی در مصرف آن موجب فساد غذا و ایجاد سستی در معده می شود. رب انار شیرین در تمامی افعال بالا قوی تر از آب آن عمل می کند.

انار این میوه ی پاییزی سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها مؤثر است. این میوه را می توانیم به عنوان یک ضد سرطان به خصوص در سرطان های پروستات و سینه معرفی کنیم

[caption id="attachment_3150" align="alignnone" width="300"] خواص انار شیرین[/caption]

انار میخوش

انار میخوش طبیعت آن در سردی و تری نزدیک به اعتدال است و در کتب، از آن با نام «رمان مز» نیز یاد شده است. در کاهش حرارت و حدّت صفرا و غلیان و جوشش خون، قوی تر از انار شیرین عمل می کند.

انار ترش

انار ترش نسبت به نوع شیرین، دارای سردی بیشتر بوده و خالی از یبوست نیست و در کامل الصناعه عنوان شده که قوی البرد و معتدل در رطوبت به همراه یبوست لطیف است، در حالی که مخزن الادویه مزاج آن را در درجه دوم سردی و خشکی آورده است. در کاهش حرارت معده و کبد و غلیان خون و صفرا مؤثر است و خوردن آن به ویژه پس از غذا، موجب تقویت دهانه ورودی معده و مانع صعود بخارات معدی به سمت مغز می شود و همچنین از بقراط نقل شده مصرف آب انار ترش به همراه آرد جو در درد و سوزش دهانه معده مؤثر است.  رب انار ترش در کاهش تهوع حین بارداری و تمایل زنان باردار به خوردن مواد غیرطبیعی مفید می باشد.
اما زیاده روی در مصرف انار ترش به ویژه خوردن ناشتای آن، موجب ایجاد زخم و خراش در جدار داخلی روده ها می گردد.

[caption id="attachment_3151" align="alignnone" width="300"] خواص انار ترش[/caption]

مصلح انار

در کتب طبی، مصلح انار شیرین را انار ترش و مصلح انار ترش را انار شیرین عنوان کرده اند.

انار در طب سنتی دیگر کشورها

بیشترین موارد استفاده از انار در طب چینی، در درمان اسهال و به ویژه اسهال های مزمن و خونی، پرولاپس رکتوم و همچنین دفع کرم از بدن و در طب هندی، در تهوع و استفراغ و دردهای چشمی و برخی انواع اسهال می باشد.

خواص انار به طور کلی

* انار این میوه ی پاییزی سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها مؤثر است. این میوه را می توانیم به عنوان یک ضد سرطان به خصوص در سرطان های پروستات و سینه معرفی کنیم.
* همچنین این میوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود چرا که به کاهش کلسترول خون کمک می کند.
* افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مصرف انار را در برنامه خود قرار دهند چرا که مصرف انار به حفظ وزن مناسب و کاهش وزن کمک می کند.

در کتب طبی، مصلح انار شیرین را انار ترش و مصلح انار ترش را انار شیرین عنوان کرده اند

* انار سرشار از ویتامین C و پتاسیم است و مصرف آن به سلامت و تحکیم دندان ها و لثه ها کمک می کند و برای افرادی که به اسهال دچار شده اند مفید است.
* مصرف روزانه آب انار به کاهش بیماری فشار خون کمک می کند و جریان خون رسانی را به قلب بهبود می بخشد همچنین آنتی اکسیدان ها موجود در آن از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
* انار به عنوان یک میوه شست و شو دهنده معده و پاک کننده آن مطرح است و بدبویی دهان و زرد شدن دندان ها را از بین می برد.
* از انار ترش نیز می توان در کاهش قند خون و قطع سکسکه استفاده کرد و از انار شیرین در درمان سرماخوردگی، تقویت معده و ریه، رفع حساسیت و مسمومیت، بهبودی درد گوش و گرفتگی صدا و برطرف کردن آبریزش چشم، خارش پوست، خونریزی رحم و کم خونی استفاده کرد.

[caption id="attachment_3152" align="alignnone" width="300"]خواص انار خواص آب انار در طب سنتی[/caption]

مراقب باشید

به ندرت میوه ای را مانند انار می توان یافت که خواص بسیاری داشته باشد؛ با وجود تمام این خواص، خوردن انار برای کسانی که به زخم معده و روده دچار شده اند مضر است و زیاده روی در خوردن آن باعث ایجاد یبوست، ناراحتی های معده و گلودرد می شود بنابراین افرادی که به ناراحتی های ریوی دچارند در مصرف آن باید احتیاط کنند.

[caption id="attachment_3153" align="alignnone" width="300"] مضرات انار[/caption]

 

انار٬ خواص انار٬ خواص انار برای پوست٬ خواص انار برای پوست صورت٬ خواص انار برای جنین٬ خواص انار برای دیابت٬ خواص انار برای سرماخوردگی٬ خواص انار برای قلب٬ خواص انار برای کبد چرب٬ خواص انار برای کودکان٬ خواص انار برای لاغری٬ خواص انار برای معده٬ خواص انار برای مو٬ خواص انار ترش٬ خواص انار دانه سفید٬ خواص انار در طب سنتی٬ خواص انار سفید٬ خواص انار شیرین٬ خواص انار میخوش


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : پنج شنبه 20 دی 1397
میوه های لاغر کننده در طب سنتی

میوه های لاغر کننده در طب سنتی

درست است که کالری زیاد و عدم تحرک به مرور زمان باعث چاقی و اضافه وزن می شود. اما توجه داشته باشید که هر ماده غذایی حاوی قند الزاما ضد لاغری نیست و حتی می توان از آن ها در جهت لاغری استفاده کرد. با ما باشید تا با این مواد غذایی شیرین و همیار لاغری بیشتر آشنا شوید.

[caption id="attachment_3137" align="alignnone" width="300"] میوه های لاغر کننده[/caption]

آناناس تازه

در هر 100 گرم آناناس تازه 52 کیلوکالری انرژی وجود دارد. این میوه ی خوشمزه سرشار از فیبرهای غذایی به خصوص فیبرهای غیرمحلول در آب می باشد که باعث تسهیل عبور مواد غذایی از روده ها شده و به این ترتیب اجازه نمی دهند که پدیده ی ذخیره سازی صورت بگیرد.

بهتر است بدانید که ساقه ی این میوه حاوی آنزیم معروفی به نام «بروملین» است که به کاهش وزن و رفع سلولیت کمک زیادی می کند. این ترکیب باعث دفع چربی هایی می شود که از قبل در بدن انبار شده اند.

اگر از چاقی و یا سلولیت رنج می برید می توانید آناناس را در چهارچوب یک رژیم لاغری سالم بگنجانید.

[caption id="attachment_3138" align="alignnone" width="300"] میوه لاغر کننده[/caption]

سیب

هر یک عدد سیب حاوی حدود 90 کیلوکالری انرژی است. این میوه ی پرخاصیت حاوی فیبری به نام پکتین است که جزو فیبرهای محلول در آب محسوب می شود. به عقیده ی متخصصان این فیبر در معده حجیم شده و احساس سیری ایجاد می کند. توجه داشته باشید که این فیبرها همچنین مانند تله ای برای به دام انداختن چربی ها عمل می کنند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه لوا در ایالات متحده ی آمریکا انجام شده است نشان می دهد اسید ارزولیک موجود در پوست سیب باعث سوزاندن کالری ها شده و از تحلیل عضلات جلوگیری می کند.

[caption id="attachment_3139" align="alignnone" width="300"] سیب میوه لاغر کننده[/caption]

ماست با مربا

تا حالا شده است که داخل ماستتان یک قاشق مربای گل سرخ بریزید و میل کنید؟ یک بار امتحان کنید طعم فوق العاده ای خواهید چشید. یک پیاله ماست با مقدار کمی مربا حاوی حدود 80 کیلوکالری انرژی است. نتایج بررسی های متعدد نشان می‌دهند مصرف کم کلسیم باعث می شود که به راحتی چربی ذخیره کنیم. اما جذب کلسیم زیاد به لاغری کمک می کند. توجه داشته باشید که حتی اضافه کردن یک قاشق مربا به ماست باز هم یک ماده ی غذایی لاغر کننده خواهید داشت و خودتان را از طعم شیرین محروم نخواهید کرد. توجه داشته باشید که تخمیرهای لاکتیک به هضم غذا کمک کرده و باعث حفظ تعادل فلور روده می شوند. از این گذشته پروتئین موجود در لبنیات به ایجاد احساس سیری طولانی مدت کمک زیادی می کند.

[caption id="attachment_3140" align="alignnone" width="300"] ماست با مربا لاغر کننده[/caption]

میوه های صدفی

یعنی فندق، گردو، بادام، پسته و غیره. 100 گرم از این آجیل ها حاوی 600 کیلوکالری انرژی است. باید بدانید که آجیل ها حاوی فیبرهای زیادی هستند که به تثبیت قند خون و جلوگیری از میل ریزه خواری کمک زیادی می کنند. اکثر رژیم های لاغری، بدن را در معرض کمبود ویتامین، خستگی و مشکلات دیگر قرار می دهند. اما میزان بالای مواد معدنی موجود در آجیل ها علاوه بر کمک به لاغری با این مشکلات نیز مقابله می کنند. البته زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی توصیه نمی شود. مصرف روزانه یک یا دو مشت آجیل آن هم در چهارچوب یک رژیم غذایی مناسب، کافیست.

[caption id="attachment_3141" align="alignnone" width="300"] میوه لاغر کننده[/caption]

نوشیدنی لیموترش

آب یک عدد لیموترش حاوی حدود 20 کیلوکالری است. نوشیدن یک لیوان آب حاوی آب لیموترش قبل از غذا باعث کند شدن سرعت جذب قند شده و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند که تا 4 ساعت نیز به طول می انجامد. لیموترش همچنین باعث تولید اسیدهای گوارشی می شود و به این ترتیب به تجزیه ی مواد غذایی و محدود شدن ذخیره ی چربی ها کمک زیادی می کند.

[caption id="attachment_3142" align="alignnone" width="300"] لیموترش لاغر کننده[/caption]

دارچین

یک قاشق چایخوری دارچین حدود 7 کیلوکالری انرژی دارد. نتایج دو پژوهش انگلیسی که در سال‌های 2000 و 2004 به چاپ رسیده است نشان می دهد که مولکول های موجود در دارچین شباهت زیادی به انسولین دارند. در طب سنتی مصرف منظم دارچین می تواند به کاهش میزان قند خون کمک کرده و حساسیت و عملکرد انسولین را بهبود ببخشد که این کار باعث محدود شدن پدیده ی ذخیره سازی چربی ها می شود. اگر بتوانید به جای قند از دارچین استفاده کنید کمک زیادی به لاغری خود کرده اید. می توانید شیر را به جای قند با کمی دارچین مصرف کنید. به چای تان دارچین بزنید و بدون قند نوش جان کنید. با همین کارهای ساده سرعت لاغری تان را دوبل می کنید.

[caption id="attachment_3143" align="alignnone" width="300"] دارچین لاغر کننده[/caption]

آب زغال اخته

100 گرم از این نوشیدنی، حاوی 49 کیلوکالری انرژی می باشد. زغال اخته باعث کنترل انسولین شده و به این ترتیب تاثیر زیادی در جلوگیری از ذخیره سازی چربی ها دارد. این میوه ی ریز به دفع توکسین ها یا همان سموم بدن و همچنین رفع چربی های داخل بافت‌ها بخصوص چربی هایی که باعث بروز سلولیت می شوند کمک زیادی می کند.

[caption id="attachment_3144" align="alignnone" width="300"] آب زغال اخته لاغر کننده[/caption]

انار

اگر قصد لاغری دارید می توانید به انار اعتماد کنید چون هر کدام از این دانه های خوشرنگ سرشار از مواد مغذی هستند. انار به کاهش میزان کلسترول خون کمک کرده و به لاغری شکم کمک زیادی می کند. به خاطر اینکه این میوه قبل از اینکه چربی ها مجال نفوذ به عمق بافت‌ها را پیدا کنند آن‎‌ها را تار و مار می کند. در واقع انار حاوی اسید لینولنیک، آنتی اکسیدان ها و پولیفنول هایی است که باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن شده و چربی ها را می سوزاند. این میوه همچنین خواص ضدپیری قوی دارد و سرعت پیری سلول‌ها را می گیرد. برای مصرف بیشتر انار می توانید این میوه را به سالادهایتان نیز اضافه کنید.

[caption id="attachment_3145" align="alignnone" width="300"] انار لاغر کننده[/caption]

چند توصیه ی کوچک برای بهره مندی هر چه بیشتر از خواص لاغری میوه ها

*‌ برای اینکه از خواص لاغری میوه های اشاره شده بیشترین استفاده را ببرید بهتر است آن‌ها را نیم تا یک ساعت قبل از غذا میل کنید نه به عنوان دسر

* در کنار این میوه ها کمی آب نیز بنوشید. به خاطر اینکه نوشیدن آن به همراه میوه باعث می شود قدرت سیرکنندگی آن ها بیشتر شده و شما اشتهای کمی برای غذا داشته باشید.

* توجه داشته باشید اگر می خواهید زودتر به هدفتان برسید بهتر است از میوه های رسیده استفاده کنید چون خواص بیشتری دارند و به هضم غذا کمک بیشتری می کنند.

 

لاغری٬ لاغری با طب سنتی٬ لاغری در طب سنتی٬ میوه های لاغر کنند٬ میوه های لاغر کننده٬ میوه های لاغر کننده تابستانی٬ میوه های لاغر کننده در طب سنتی٬ میوه های لاغر کننده شکم٬ میوه های لاغر کننده شکم و پهلو٬ میوه های لاغر کننده و چربی سوز


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : پنج شنبه 20 دی 1397
درمان مشکلات پوست و مو با طب سنتی

درمان مشکلات پوست و مو با طب سنتی

پوست انسان به صورت یک لایه محافظ بدن در مقابل عوامل آسیب‌رسان محیطی می‌باشد و مانند لباسی سرتاسر بدن انسان را پوشانده است.

پوست و ناخن انسان از جنس عصب می‌باشند و سلامت ناخن در راستای سلامتی پوست می‌باشد. پس هر بیماری پوستی می‌تواند ناخن را نیز درگیر کند و در نتیجه به دنبال درمان بیماری پوستی، سلامتی ناخن نیز حاصل می‌شود.

[caption id="attachment_3120" align="alignnone" width="300"] بیماریهای پوست[/caption]

اصول کلی در مورد پوست و مو و بیماری‌های آن

بر اساس مکاتب طب سنتی ایرانی، درمان بیماری پوستی به سبب جنس عصبی پوست (سخت و متراکم بودن آن) باید به آرامی صورت بگیرد. زیرا دفع ماده بیماری‌زا از پوست به زمان نیاز دارد و نباید توقع درمان برق‌آسای اختلالات پوستی را از طریق طبیعت درمانی و طب سنتی داشت. از طرف دیگر پوست از دیدگاه حکما یک اندام دفعی به حساب می‌آید و در نتیجه بدن می‌تواند مقداری از مواد دفعی خود را از این طریق دفع نماید. این مطلب نکته مهمی است، چرا که در بسیاری از بیماری‌های داخلی مثل بیماری‌های دستگاه گوارش، کبد، کلیه و مجاری ادراری و تناسلی، طبیعت هوشمند بدن وارد عمل می‌شود و مواد زائد حاصل از آن‌ها را به پوست منتقل می‌کند. بدین ترتیب از بیمار شدن آن عضو داخلی که نقش مهم‌تری (نسبت به پوست) در حیات فرد دارد، جلوگیری می‌نماید. پس در درمان اختلالات پوستی باید ابتدا بیماری‌های اعضاء داخلی را درمان نموده سپس سراغ درمان پوست برویم.

در طب سنتی برای درمان ریزش موی سر و رشد مجدد آن توصیه شده ابتدا کمبود ویتامینB، رفع و سپس سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر مصرف شود

قدم بعدی در درمان اختلالات پوستی و تغییرات رنگدانه‌ای آن (بعد از درمان بیماری‌های داخلی) تقویت عضو رئیسه و اصلی بدن یعنی کبد می‌باشد که نقش اساسی در تولید اخلاط اربعه سالم در بدن را دارا است. یکی از میوه‌های موثر در تقویت کبد (به ویژه در شرایطی که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، میوه انار است. انار شیرین با طبع سرد و تر مایل به اعتدال همراه با قوت قابضه می‌باشد، که نقش بسیار مهمی در تصفیه کبد و تقویت آن داشته و نیز در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. این میوه الهی مقوی طحال بوده و موجب نیکو نمودن رنگ رخسار می‌شود (ایجاد خوش‌رنگی و شادابی پوست می‌کند). پس به نظر می‌رسد که یکی از اقدامات اولیه جهت داشتن پوستی زیبا، خوش‌رنگ و با طراوت می‌تواند استفاده از انار به صورت مرتب (در زمانی که در فصل خود، این میوه در بازار وجود دارد) باشد. الان هم که هنوز فصل این میوه است خوب است مصرف آن را در سبد تغذیه‌ای خوراک‌های روزانه خود قرار دهید.

ذکر این نکته لازم است که آب انار تازه را با آب مخلوط ننمایید و در ضمن جهت جلوگیری از ترشی آن می‌توانید به آب انار کمی شکر اضافه نمایید. البته مصرف انار برای افرادی که معده و کبد سرد دارند و یا زخم معده و روده دارند توصیه نمی‌شود.

درمان خشکی پوست به روش طب سنتی

مصرف برخی میوه‌ها و سبزی‌ها در درمان خشکی پوست موثر هستند و در مقابل مصرف نوشابه، چیپس، شکلات و تنقلات بی‌ارزش به خشکی پوست دامن می‌زنند.

برای درمان خشکی پوست می‌توان از انواع سبزی‌ها، میوه، غلات، دانه‌های خوراکی و آجیل استفاده کرد. سبزی‌ها و میوه‌های زردرنگ و نارنجی در طراوت پوست موثر هستند. سبزی‌هایی مانند هویج، کدو حلوایی یا میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال، طالبی، زردآلو و لیمو از این دسته است که به دلیل داشتن بتاکاروتن که به نوعی یک آنتی‌بیوتیک محسوب می‌شود باعث شادابی پوست خواهد شد. مصرف متعادل انواع گوشت باید در برنامه غذایی گنجانده شود. روغن زیتون، سیر، پیاز و تخم‌مرغ بهتر است بیشتر مصرف شود چرا که گوگرد موجود در آن‌ها باعث حفظ لطافت و جوانی پوست می‌شود. مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز باعث دریافت ویتامین B1 و جلوگیری از خشکی پوست می‌شود. میوه‌هایی که مملو از ویتامین‌های A و C هستند برای شادابی پوست موثرند و مصرف آب میوه‌های طبیعی و شیر باعث حفظ لطافت پوست می‌شود.

یکی از اقدامات اولیه جهت داشتن پوستی زیبا، خوش‌رنگ و با طراوت می‌تواند استفاده از انار به صورت مرتب (در زمانی که در فصل خود، این میوه در بازار وجود دارد) باشد

حتی مصرف آب نیز به حفظ پوست می‌انجامد که به این منظور مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود. مصرف زیاد فست‌فودها و غذاهای سرخ‌شده برای پوست مناسب نیست و خوردن نوشابه، چیپس، شکلات و تنقلات بی‌ارزش سودی برای پوست ندارد. بخور کردن در منزل، خواب کافی و ورزش کردن از عواملی است که باعث بازسازی و ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود و جریان خون را در رگ‌ها افزایش می‌دهد. البته خوب است بدانید که برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، دیابت و مصرف برخی از داروها مانند ضدحساسیت‌ها از عوامل ایجاد خشکی پوست است. در این میان عوامل ارثی، برنامه غذایی نامناسب، قرار گرفتن پوست در معرض هوای سرد یا نور خورشید و شست و شوی زیاد بدن با صابون مخصوصاً از نوع قلیایی از دیگر عوامل است.

[caption id="attachment_3121" align="alignnone" width="300"] درمان خشکی پوست در طب سنتی[/caption]

درمان ریزش مو به روش طب سنتی

در طب سنتی برای درمان ریزش موی سر و رشد مجدد آن توصیه شده ابتدا کمبود ویتامینB، رفع و سپس سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر مصرف شود. همچنین می‌توان برای جلوگیری از ریزش مو، موها را با ماست شست‌وشو داد.

در طب سنتی برای درمان ریزش موی سر و رشد مجدد آن روش‌های متعددی وجود دارد اما همه آن‌ها در جهت تحریک جریان خون در زیر پوست سر استفاده می‌شوند.

عوامل متعددی در ریزش مو دخیل هستند که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین B و ماده معدنی گوگرد در بدن است. برای جبران کمبود این ماده معدنی می‌توان از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر استفاده کرد. همچنین برای تحریک جریان خون در سر، می‌توان موها را با ماست شست‌وشو داد چرا که آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز باعث دریافت ویتامین B1 و جلوگیری از خشکی پوست می‌شود

به افرادی که دچار ریزش مو شده‌اند توصیه می‌شود که یک عدد خیار بزرگ را که کاملاً رسیده و زرد شده است را از وسط به دو نیم کنند و در آن، مقداری جو قرار دهند. پس از چند روز جو از آب خیار استفاده کرده و جوانه می‌زند و پس از مدتی خشک می‌شود. پس از آن، خیار را کوبیده و به همراه حنا یا ماست به سر زده شود. راه دیگری هم وجود دارد که می‌توان مقدار کمی سیر را رنده کرده و بعد به آن مقداری عسل اضافه کرده و با هم مخلوط شوند. این مایع به مدت 2 ساعت بر روی کف سر و موها مالیده شود و سپس شسته شود. همچنین برخی گیاهان در تقویت و رشد مو موثر هستند. گیاه بابونه نمونه‌ای از این گیاهان است. این گیاه، تارهای مو را تقویت می‌کند و آسیب‌های مو را که بر اثر بیماری به وجود می‌آید به حداقل می‌رساند.

[caption id="attachment_3122" align="alignnone" width="300"] درمان ریزش مو در طب سنتی[/caption]

درمان پوست خشک٬ درمان پوست خشک با طب سنتی٬ درمان پوست خشک در طب سنتی٬ درمان پوست خشک دست٬ درمان پوست خشک سر٬ درمان پوست خشک صورت٬ درمان پوست خشک نوزاد٬ درمان ریزش مو٬ درمان ریزش مو با طب سنتی٬ درمان ریزش مو در طب سنتی٬ درمان ریزش مو دکتر خیراندیش٬ درمان مشکلات پوست٬ درمان مشکلات پوست با طب سنتی٬ درمان مشکلات مو٬ درمان مشکلات مو با طب سنتی٬ مشکلات پوست٬ مشکلات پوست و مو٬ مشکلات مو


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : پنج شنبه 20 دی 1397
علل کمر درد و درمان آن در طب سنتی

علل کمر درد و درمان آن در طب سنتی

بی‌شک پس از سرماخوردگی، کمردرد شایع‌ترین عارضه در بین افراد تمام جوامع است. هر چند که گاهی از آلرژی پس از سرماخوردگی به عنوان شایع‌ترین عارضه نام برده می‌شود اما آمارها نشان می‌دهند 85 در صد افراد حداقل یک‌بار در طول زندگی خود کمردرد را تجربه خواهند کرد. در این مقاله سعی بر آن داریم که با قلمی ساده و روان به بررسی کمردرد از جنبه‌های مختلف آن بپردازیم.

 

علل ایجاد کمردرد در جامعه ایران

کمردرد یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در ایران می‌باشد که قریب 95 درصد افراد بالای 50 سال با آن درگیر هستند. آمارهای مربوط به کمردرد، در ایران هشدار یک فاجعه بزرگ در کشور را می‌دهد. فاجعه‌ای که ما خود به آن دامن زده‌ایم. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده کمردرد و یا تشدید دردهای آن ناحیه استفاده از سنگ‌های توالت به صورت سنتی در کشور ما می‌باشد. وضعیت بسیار نامناسب ستون فقرات در هنگام استفاده از این سنگ‌های توالت سنتی اسباب کمردرد را حتی در سنین کم فراهم می‌آورد. از عوامل دیگر، شستشوی رخت و لباس با دست و بدون استفاده از ماشین لباسشویی  می‌باشد. وضعیت غلط خوابیدن و یا نشستن طولانی مدت جوانان در هنگام استفاده از رایانه و اینترنت، حمل بارهایی فراتر از آستانه تحمل ستون فقرات و مهره‌ها، ایجاد روابط با وضعیت‌های بد در بین زوجین، کاربرد مکرر از راه‌پله به جای آسانسور و.... از دیگر عوامل شیوع این عارضه در کشور ما می‌باشند.

[caption id="attachment_3108" align="alignnone" width="300"] علل کمر درد در طب سنتی[/caption]

انواع کمردرد

اولین گام یک درمانگر جهت مداوای کمردرد تشخیص نوع درد کمر می‌باشد. کمردردها دارای علل مختلفی می‌باشند و دارای تقسیم‌بندی‌های مختلفی می‌باشند اما از منظری می‌توان آن‌ها به دو دسته ساده تقسیم کرد، دسته اول شامل کمردردهایی که معمولاً هنگام ایستادن زیاد یا حرکات زیاد ستون مهره‌ها و یا فشارهای وارد بر ستون مهره‌ها شدت می‌یابند و هنگام استراحت در رختخواب با تکیه زدن بر جسمی و یا در حالت سکون بدن کم می‌شود و دسته دوم کمردردهایی که مربوط به دررفتگی دیسک بین مهره‌ها یا مربوط به عارضه‌های کلیوی یا روده‌ای و یا مربوط به ناراحتی‌های روانی مانند هیجان و اضطراب یا روماتیسمی می‌باشد.

در هنگام مواجهه با کمردرد غذاهایی با مزاج گرم نسبت به غذاهایی با مزاج سرد در تسکین این عارضه نقش بیشتری دارند

درد ناشی از این دسته از کمردردها در حال استراحت نیز کاهش نمی‌یابد و ادامه خواهد داشت. درمان کمردردهای نوع اول بیشتر به صورت خانگی و پرهیز از عوامل ایجادکننده و تشدیدکننده آن‌ها می‌باشد اما جهت درمان و مداوای کمردردهای نوع دوم نیاز به بررسی‌های دقیق می‌باشد لذا به بیمارانی که از دردهای کمری دسته دوم رنج می‌برند توصیه می‌شود جهت تشخیص و درمان خود به متخصصین مرتبط مراجعه کنند.

[caption id="attachment_3109" align="alignnone" width="300"] انواع کمر درد[/caption]

پیشگیری از کمردرد

جلوگیری از هر شرایطی که ستون مهره‌ها و فقرات را در وضعیت نامناسب قرار دهد. مانند استفاده از توالت‌های سنتی، شستشوی رخت به صورت نشسته و.....  انجام حرکات تخصصی ورزشی و درمانی.  استفاده از تشک‌های طبی و با انعطاف و نرمی مناسب.  عدم حمل بارهای سنگین و به صورت نامناسب.  عدم استفاده مکرر از پله.  استراحت کافی پس از یک دوره فعالیت جسمانی طولانی.

 

غذاهای موثر درمانگر

خوراکی‌هایی که می‌بایست در هنگام کمردرد بیشتر مصرف گردند عبارت‌اند از: زرده تخم‌مرغ (ترجیحاً جهت درمان از سفیده استفاده نگردد)، عسل که هم به صورت استعمال موضعی در نواحی دارای درد و هم به صورت خوراکی در هنگام درد مصرف می‌شود، خورش فسنجان به همراه گردوی فراوان، خورش کرفس، مصرف پلو به همراه زیره، چای زنجبیل، خرما (هم به صورت مصرف خوراکی و هم جهت گرم کردن موضع از آن استفاده می‌گردد)، انجیر، سیر، برگ تازه اسفناج، جوجه آب‌پز، آب تره و.....

[caption id="attachment_3110" align="alignnone" width="300"] درمان کمر درد با خوراکیهای گرم[/caption]

از اسامی غذاها و مواد خوراکی که در بالا نام برده شد می‌توان این نتیجه را گرفت که در طب سنتی هنگام مواجهه با کمردرد غذاهایی با مزاج گرم نسبت به غذاهایی با مزاج سرد در تسکین این عارضه نقش بیشتری دارند. البته نوع خاصی از کمردرد به نام کمردرد سوء مزاجی وجود دارد که ناشی از تداخل اخلاط می‌باشد که در این حالت می‌بایست به اصلاح وضعیت مزاج فرد پرداخت تا از عارضه کمردرد رها گردد.

[caption id="attachment_3111" align="alignnone" width="300"] درمان کمر درد با چای زنجبیل[/caption]

درمان‌های گیاهی

در بحث درمان‌های گیاهی این نکته قابل ذکر است که از آنجایی که معمولاً کمردردهای با شدت زیاد طاقت‌فرسا می‌باشند که به اسبابی جهت سوء استفاده بعضی از درمانگرنماها تبدیل شده‌اند. بعضاً تبلیغاتی بسیار اغراق‌آمیز در معرفی محصولات درمانی مرتبط با کمردرد دیده می‌شود که صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند و خارج از آستانه واقعیت می‌باشند. طبیبان در گذشته بر این باور بودند که کمردرد عارضه‌ای است که به کندی به انسان تحمیل می‌گردد لذا درمان آن نیز در درازمدت صورت می‌گیرد. این موضوع امروزه هم در طب مدرن و هم در طب سنتی به اثبات رسیده است. درمان کمردرد یک روند طولانی مدت است و بیمار می‌بایست در طول روند درمان برای اینکه بهترین نتیجه حاصل شود شکیبا باشد.

واقعیت دیگر در مورد درمان کمردرد این است که بیماران دارای کمردرد به مثابه یک کوه آتش‌فشان فوران کرده می‌باشند تمام روش‌های درمانی فقط قادرند این کوه آتش‌فشان فوران کرده را به آتش‌فشانی خاموش تبدیل کنند و تا کنون هیچ روش درمانی نتوانسته است این آتش‌فشان را به کلی از بین ببرد. لذا بیماران می‌بایست توجه کامل را مبذول فرمایند که بعد از کاهش میزان درد و یا فرو نشستن درد در ناحیه کمر با رعایت تمام نکات در پیش گوشزد شده از بازگشت مجدد درد کمر جلوگیری کنند.

* یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های درمانی کمردرد گرم کردن موضع به وسیله روغن‌های مختلف و یا کمپرس آب گرم می‌باشد. در این روش می‌بایست توجه کرد که گرم کردن به صورت متناوب باشد. به طور مثال 3 دقیقه کمپرس آب گرم (آب با گرمای بسیار ملایم) بر روی موضع قرار گیرد. بعد از این مدت کمپرس را برداشته و پس از چند دقیقه مجدداً موضع با کمپرس گرم شود.

از بین عرقیات حکما بیشتر توصیه به استفاده از عرق سیر، عرق کرفس و عرق تره می‌کنند و از بین آب میوه‌ها انجیر، آب آلوها، آب توت و آب مرکبات به خصوص لیموشیرین توصیه می‌گردد

* یک روش درمانی بسیار کارا در طب سنتی فصد عرق‌النسا است (عرق النسا نام یکی از رگ‌های بدن است که در پشت قوزک پا قرار دارد). گاها دیده می‌شود که عرق‌النسا را به غلط معادل عارضه سیاتیک دانسته‌اند که این دیدگاه اشتباه است. بیماری که قصد دارد از طریق فصد عرق‌النسا به درمان کمردرد خود بپردازد می‌بایست قبل از انجام فصد به این مراتب عمل کند: 1- بیمار می‌بایست از سه روز پیش از فصد روزی دو عدد کپسول اجابت بخورد (این کپسول در داروخانه‌های گیاهی موجود می‌باشد) 2-  بیمار می‌بایست از سه روز پیش از فصد بعد از هر وعده غذا یک عدد کپسول سورنجان بخورد.3- مالش موضع درد از 48 ساعت قبل از فصد با یکی از پمادهای تسکین‌دهنده درد که منشأ گیاهی داشته باشد. 4- گذاشتن ضماد کمری بر روی موضع از 48 ساعت قبل از فصد ( ضماد کمری شامل دمبه گوسفند به طول یک کف دست و ضخامت یک انگشت می‌باشد که روی آن را مقداری خرما، عسل و زنجفیل ریخته و بر روی موضع قرار می‌دهند). این ضماد کمری می‌بایست هر 12 ساعت یک‌بار عوض شود. بیمار پس از طی کردن این مراتب می‌تواند فصد عرق‌النسا را انجام دهد. در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری است که انجام فصد می‌بایست حتماً زیر نظر پزشک متخصص این امر صورت گیرد زیرا در صورت عدم علم و تخصص کافی درمانگر در انجام عمل فصد می‌تواند عواقب بسیار خطرناک و بدی را به دنبال داشته باشد.

[caption id="attachment_3112" align="alignnone" width="300"] درمان کمر درد با طب سنتی[/caption]

نقش عرقیات گیاهی و آب میوه‌های طبیعی

از آنجایی که عرقیات بسیار رقیق و با درصد خلوص بسیار پایین می‌باشند لذا در درمان کمردرد کارا نمی‌باشند و معمولاً به عنوان درمان‌های مکمل تجویز می‌گردند اما به عنوان روش درمان اصلی روی آن‌ها نمی‌توان حساب کرد. از بین عرقیات حکما بیشتر توصیه به استفاده از عرق سیر، عرق کرفس و عرق تره می‌کنند و از بین آب میوه‌ها انجیر، آب آلوها، آب توت و آب مرکبات به خصوص لیموشیرین توصیه می‌گردد.

[caption id="attachment_3113" align="alignnone" width="300"] عرقیات گیاهی برای کمر درد[/caption]

پرهیز غذایی

همان‌گونه که پیش از این نیز ذکر شد معمولاً در زمان بروز کمردرد حکما بیشتر به استفاده از غذاهایی با مزاج گرم توصیه داشته‌اند و پرهیزات غذایی آن‌ها غذاها و مواد غذایی با مزاج سرد بوده است. حکما مصرف نکردن گوشت قرمز، بادمجان، بامیه، خیار، هویج، گوجه‌فرنگی و غذاهایی با زمینه مایع مانند انواع سوپ‌ها و آبگوشت‌ها و... در زمان مواجهه با کمردرد را توصیه کرده‌اند.

[caption id="attachment_3114" align="alignnone" width="300"] پرهیز غذایی برای کمر درد[/caption]

توصیه‌های کلی

فردی که دچار کمردرد شده است می‌بایست در یک جای سفت مثلاً روی یک پتو استراحت نماید. اگر کمردرد شدید باشد بهتر است که سر کمی بالاتر از بدن قرار گیرد و با قرار دادن بالشی نرم در زیر کاسه زانو، وضعیت پاها  به صورت نیمه خمیده در آیند. اگر بیمار قصد خوابیدن به پهلوها راداشته باشد بهتراست که تنها کمی به طرف جلوخم شود و زانوها نیز خم باشند تا بیمار احساس آرامش کند اما خوابیدن به طور دمر به هیچ وجه توصیه نمی‌گردد و چنانچه فرد دارای کمردرد ناچار باشد که دمر بخوابد حتماً می‌بایست یک بالش نرم در زیرشکم و یک بالش هم در زیرساق پاها قرار دهد. فرد دارای کمردرد می‌تواند با قرار دادن کمپرس آب گرم و یا گرمکن‌های الکتریکی اسباب تسکین درد را با افزایش خون رسانی به موضع فراهم کند. اگر در بیماری گرفتگی عضلات مشاهده شود می‌توانند از داروهای گیاهی شل کننده عضلات که به صورت ضمادی یا خوراکی هستند استفاده کنند. امروزه اکثر پزشکان طب نوین نیز برای گرفتگی عضلات از پمادهای رایج گیاهی که جهت بر طرف کردن گرفتگی عضلات در داروخانه‌ها وجود دارند استفاده می‌کنند زیرا این پمادهای موضعی گیاهی بسیار کارا و با اثرات قوی می‌باشند.اگر آثار هیجان و ناراحتی‌های عصبی و روانی مشاهده شود می‌توان ضمن تقویت روحی بیمار از داروهای آرام‌بخش گیاهی مانند دمنوش‌های اسطوخودوس و یا دمنوش‌های به‌لیمو استفاده نمود.

[caption id="attachment_3115" align="alignnone" width="300"] توصیه های کلی برای کمر درد در طب سنتی[/caption]

 

انواع فصد٬ انواع کمر درد٬ انواع کمر درد خطرناک٬ انواع کمر درد در طب سنتی٬ انواع کمر درد و درمان٬ انواع کمر درد و علت٬ درمان کمر درد٬ درمان کمر درد با بادکش٬ درمان کمر درد با روغن های گیاهی٬ درمان کمر درد با روغنمالی٬ درمان کمر درد با سیر٬ درمان کمر درد با ضماد٬ درمان کمر درد با طب سنتی٬ درمان کمر درد با طب سنتی دکتر خیراندیش٬ درمان کمر درد با فصد٬ درمان کمر درد با ماساژ٬ درمان کمر درد در طب سنتی٬ علل کمر درد٬ علل کمر درد در طب ستی٬ فصد٬ فصد برای کمر درد٬ فصد عرق‌النسا٬ کمر درد٬ کمر درد شدید٬ کمر درد صبحگاهی٬ کمر درد عصبی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : پنج شنبه 20 دی 1397
افزایش وزن افراد لاغر با طب سنتی

افزایش وزن افراد لاغر با طب سنتی

ممکن است در اطراف شما افراد لاغری باشند که در آرزوی افزایش وزن هستند و با وجود تجربه کردن رژیم‌های غذایی گوناگون به همراه مکمل‌های رنگارنگ، افزایش وزن قابل‌توجهی را شاهد نبوده‌اند و در نهایت ناامید از افزایش وزن، به رژیم غذایی معمول خود برگشته‌اند. به احتمال زیاد متخصصین تغذیه در طول تجربه کاری خود به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش وزن مشکل‌تر از کاهش وزن است. گاهی با تمامی مراقبت‌های غذایی و استفاده از داروهای گوناگون، فرد ممکن است افزایش وزن کمی داشته باشد و با یک استرس و تغییر پیش آمده در وضعیت زندگی خود، همان وزن به دست آورده را از دست بدهد. اما به راستی چرا رژیم‌های غذایی طب نوین برای تمامی افراد لاغر، افزایش وزن موفقیت‌آمیز و پایداری را به ثمر نمی‌آورند؟ یکی از علل شکست در درمان لاغری، پیروی از رژیم غذایی افزایش وزن بدون در نظر گرفتن مزاج است. هر فردی بسته به عوامل ژنتیکی و محیطی دارای مزاج‌های مختلفی است. مزاج‌ها با توجه به سن، فصل، رژیم غذایی، بروز بیماری‌ها و ... می‌توانند تغییر کنند.

[caption id="attachment_3099" align="alignnone" width="187"] درمان لاغری با طب سنتی[/caption]

 

علائم سوء مزاج صفراوی

در طب سنتی هر مزاج دارای دو علامت عینی (علائمی که از ظاهر فرد نمایان است) و ذهنی (علائمی که با پرسش از بیمار به آن‌ها دست می‌یابیم) می‌باشد.

علائم عینی: 1) جثه لاغر عضلانی 2) پوست شفاف زرد 3) موهای زبر و مجعد 4) گوشه چشم مایل به زردرنگ 5) قفسه سینه پهن و کمی عضلانی

علائم ذهنی: 1) تلخی طعم دهان به خصوص در صبحگاه 2) ترشح بزاق کم، دهان خشک، عطش فراوان 3) ادرار زرد، غلیظ و سوزاننده 4) هضم سریع غذا و اشتهای زیاد 5) سردرد در یک طرف گیجگاه 6) یبوست در برخی از افراد 7) زود عصبانی شدن 8) ریزش مو بیش از حد طبیعی 9) خواب کم

البته انتظار نمی‌رود که تمامی علائم مذکور در یک فرد صفراوی دیده شود، اما در صورتی که اکثر این علائم در فردی مشاهده شود، می‌توان گفت که به احتمال زیاد فرد دارای سوء مزاج صفراوی است.

 

راه‌های کمک‌کننده به درمان لاغری در صفراوی مزاج‌ها: از آنجایی که این افراد دارای مزاج گرم و خشک هستند، استفاده از مواد غذایی سرد و تر برای افزایش وزن به همراه توصیه‌های غذایی طب نوین مفید خواهد بود.

مواد غذایی سرد و تر: لبنیات به خصوص شیر و ماست شیرین، مرکبات، انار، تمشک، بادام بدون پوست نازک قهوه‌ای، ماءالشعیر، کاسنی، عدسی، هندوانه، گوشت گاو، گوساله، ماهی و سکنجبین. عرق کاسنی یکی از بهترین موادی است که برای دفع صفرا در این افراد توصیه می‌شود. مخلوط سرکه، کاسنی و شکر (1 قاشق غذاخوری 3 بار در روز) توصیه می‌شود.

[caption id="attachment_3100" align="alignnone" width="300"] مواد غذایی سرد و تر[/caption]

اشتهاآورهای مفید در صفراوی مزاج‌ها: نمونه‌هایی از اشتهاآورها در افراد لاغر صفراوی عبارتند از رب انار به اندازه نصف قاشق غذاخوری یا 3 قاشق غذاخوری آب انار و یا استفاده از عرق کاسنی قبل از غذا.

[caption id="attachment_3101" align="alignnone" width="300"] رب انار برای درمان لاغری[/caption]

روغن‌های مفید برای پوست صفراوی مزاج‌ها: به دلیل خشکی پوست در افراد صفراوی، استفاده از روغن‌های کاهو و بنفشه بر روی پوست و ماساژ دورانی بدن به مدت 10-15 دقیقه توصیه می‌شود. افزایش رطوبت به افزایش وزن کمک می‌کند.

اکثر افراد لاغر دارای یکی از دو مزاج گرم و خشک(سوء مزاج صفراوی) و یا مزاج سرد و خشک(سوء مزاج سوداوی) هستند. خشکی بدن دلیلی بر لاغری این افراد است. بنابراین رفع خشکی و افزایش رطوبت بدن، یک راه حل مشترک برای درمان لاغری در کنار استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و تغییر در شیوه زندگی است

علائم افراد سوداوی

علائم عینی: 1) لاغر استخوانی 2) وجود رگه‌های سیاه در چشم 3) رنگ تیره پوست 4) موهای مجعد (نه به اندازه‌ی افراد صفراوی)، پرپشت و متراکم 5) قفسه سینه کوچک 6) سیاهی زیر چشم 7) پوست زبر و سرد 8) ترشی طعم دهان

علائم ذهنی: 1) اشتهای کاذب 2) خواب زیاد و سبک 3) نفخ 4) احساس کشیدگی در مجاری ادراری

البته انتظار نمی‌رود که تمامی علائم مذکور در فرد سوداوی دیده شود، اما در صورتی که اکثر این علائم در فردی مشاهده شود می‌توان گفت که به احتمال زیاد فرد دارای سوء مزاج سوداوی (سرد و خشک) است.

 

راه‌های کمک‌کننده به درمان لاغری در سوداوی مزاج‌ها: در کنار توصیه‌های معمول تغذیه‌ای در این افراد، اصلاح تغذیه‌ای توسط استفاده از مواد غذایی گرم و تر باید صورت گیرد. از جمله مواد غذایی گرم و تر می‌توان به مصرف شربت عسل، بادام به همراه پوست نازک قهوه‌ای، ماءالشعیر (جهت رفع خشکی بدن)، شلغم، گوشت گوسفند، پرندگان و شترمرغ اشاره کرد. در افراد سوداوی مواد غذایی سرد و تر باید به همراه مصلحات (زیره، دارچین، زنجبیل، نعناع، زعفران و...) مصرف شود.

[caption id="attachment_3102" align="alignnone" width="300"] درمان لاغری سودایی ها[/caption]

اشتهاآورهای مفید در سوداوی مزاج‌ها: عرق ترخون یا عرق بومادران به اندازه 1 قاشق غذاخوری 3 بار در روز نیم ساعت قبل از غذا برای افزایش اشتها در افراد سوداوی مفید است.

[caption id="attachment_3103" align="alignnone" width="300"]ترخون برای لاغری سودایی عرق ترخون[/caption]

روغن‌های مفید برای پوست سوداوی مزاج‌ها: ماساژ دورانی بدن توسط روغن بنفشه یا روغن بادام به مدت 10-15 دقیقه در روز نیز برای رفع خشکی بدن مناسب است.

 

توصیه‌های مشترک برای درمان لاغری در صفرا و سوداوی مزاج‌ها

1) غذاهای سرخ کردنی به دلیل خشکی و کمی رطوبت در این افراد چندان مناسب نیست. غذاهای کبابی و ترجیحاً آب‌پز مناسب‌تر است.

2) از آنجایی که بیش‌ترین ساعت جذب و دفع مواد غذایی 10 صبح تا 6 بعدازظهر است، در این بازه زمانی سعی شود از مواد غذایی نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی آب‌پز و ماکارونی بیشتر استفاده شود. موز، مویز، شیر برنج، حریره بادام، ارده و شیره خرما در این دامنه زمانی بهتر است مصرف شود.

 

مزاج در افراد لاغر

اکثر افراد لاغر دارای یکی از دو مزاج گرم و خشک (سوء مزاج صفراوی) و یا مزاج سرد و خشک (سوء مزاج سوداوی) هستند. خشکی بدن دلیلی بر لاغری این افراد است. بنابراین رفع خشکی و افزایش رطوبت بدن، یک راه حل مشترک کمک‌کننده برای درمان لاغری در کنار استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و تغییر در شیوه زندگی است.

 

جمع‌بندی

پیروی از رژیم غذایی مناسب و تغییر در شیوه زندگی با توجه به مزاج، می‌تواند موفقیت شما را در رژیم افزایش وزن بالا برد.

نسخه بوعلی سینا برای کمک به درمان لاغری (افراد صفراوی و سوداوی): صبح‌ها پس از 10 دقیقه طناب زدن، 1 لیوان شیر که با 5-6 عدد خرما مخلوط شده است، استفاده شود.

[caption id="attachment_3104" align="alignnone" width="300"] درمان لاغری با ابن سینا[/caption]

 

درمان لاغری٬ درمان لاغری افراد سرد مزاج٬ درمان لاغری افراد سوداوی٬ درمان لاغری افراد سوداوی مزاج٬ درمان لاغری افراد صفراوی٬ درمان لاغری افراد صفراوی مزاج٬ درمان لاغری با حجامت٬ درمان لاغری با داروهای گیاهی٬ درمان لاغری با طب سنتی٬ درمان لاغری با گیاهان دارویی٬ درمان لاغری در طب سنتی٬ درمان لاغری سریع٬ درمان لاغری سودایی٬ درمان لاغری صفراوی٬ درمان لاغری مفرط٬ لاغری٬ لاغری در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : پنج شنبه 20 دی 1397
درمان صدای شکم در طب سنتی

درمان صدای شکم در طب سنتی

یک متخصص طب سنتی با اشاره به این که مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، انواع فست‌فودها و ضعف سیستم هضم سبب ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود، تصریح کرد: پرهیز از مصرف این نوع از غذاها و صرف غذا با حجم کم در وعده‌های غذایی معین و منظم و پرهیز از خوردن غذا قبل از سیری کامل موجب تقویت دستگاه هاضمه و به دنبال آن کاهش نفخ، خواهد شد.

 

دکتر ریحانه معینی اظهار داشت: در صورتی که با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ایجاد شده در شکم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شکم به گردش درآمده و موجب تولید صدا می‌شود. به طوری که باد به وجود آمده در شکم حبس شده و با حرکت در طول روده‌ها به ویژه هنگام عبور از روده کوچک تولید صدا می‌کند.

 

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران با اشاره به این که درمان قراقر یا قاروقورشکم آسان‌تر از نفخ شکم بدون سر و صدا است، ادامه داد: با ورود باد از روده کوچک به روده بزرگ قراقر شکم نسبتاً آرام می‌گیرد و صدای آن بم‌تر می‌شود.

 

وی علل ایجاد قراقر در شکم را مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، مصرف غذاهای حجیم، استفاده از غذاهای فاقد کیفیت مناسب هم چون فست‌فودها، غذاهای کنسرو شده دانست و اظهار داشت: تغییر رژیم غذایی و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علایم در درمان آن موثر است.

[caption id="attachment_3093" align="alignnone" width="300"] درمان صدای شکم در طب سنتی[/caption]

دم کرده زیره سبز، سردی روده‌ها را بهبود می‌بخشد

دکتر معینی در ادامه تصریح کرد: اگرچه غذا از نظر مقدار و کیفیت مناسب باشد بروز ضعف و سردی در روده‌ها و به دنبال آن ضعف هضم نیز می‌تواند فرد را دچار قراقر در شکم سازد. بهتر است این افراد غذا را در حجم کم استفاده کرده و برای تقویت و گرم کردن دستگاه گوارش و روده‌های خود، دم کرده زیره سبز یا انیسون را بعد از غذا مصرف کنند. هم چنین مراجعه این افراد به پزشک جهت بررسی کامل‌تر ضروری است.

 

وی با بیان اینکه در برخی از افراد صداهای شکمی هنگام گرسنگی افزایش می‌یابد، اظهار داشت: حرارتی که در زمان گرسنگی در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، رطوبت‌های جمع شده در محیط را تبدیل به نفخ شکم می‌کند این افراد معمولاً دستگاه گوارش سرد و مرطوب دارند.

مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، انواع فست‌فودها و ضعف سیستم هضم سبب ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود

وی به افرادی که دچار قراقر شکمی هستند، توصیه کرد: از مصرف غذاهای نفاخ، آب و سایر مخلفات مانند سبزی، سالاد، دوغ، ماست و نوشابه همراه غذا بپرهیزند و با مصرف منظم غذاهای کم حجم در زمان معین، افزایش تحمل گرسنگی، دست کشیدن از خوردن پیش از احساس سیری کامل، جویدن کامل لقمه‌های غذا به افزایش تقویت دستگاه هاضمه خود بپردازند چرا که رعایت این موارد سبب کاهش نفخ و قراقر شکمی و بهبودی نفخ خفیف خواهد شد.

[caption id="attachment_3094" align="alignnone" width="300"] دم کرده زیره سبز برای صدای شکم[/caption]

وی با تأکید بر این که بهتر است فرد در موارد با شدت متوسط یا بالا به متخصص طب سنتی مراجعه نماید، گفت: پزشک با بررسی عملکرد دستگاه گوارش، در صورت وجود رطوبت اضافی و یا حرارت و خشکی بیش از حد معمول، بیمار را مورد درمان قرار می‌دهد.

 

دکتر معینی در پایان با اشاره به همراهی مشکلات سردی کبد، اشکال در تولید و ریزش صفرا به روده و گاهی بروز یبوست، در کنار ابتلا به رطوبت و سردی معده و روده‌ها، خاطرنشان کرد: اکثر اوقات افراد مبتلا به این عارضه بیش از دیگران نیازمند بررسی دستگاه گوارش توسط پزشک متخصص هستند.

[caption id="attachment_3095" align="alignnone" width="300"] درمان صدای شکم در طب سنتی[/caption]

 

درمان صدای شکم٬ درمان صدای شکم با داروهای گیاهی٬ درمان صدای شکم با طب سنتی٬ درمان صدای شکم چیست٬ درمان صدای شکم در طب سنتی٬ درمان صدای شکم در نوزادان٬ درمان صدای شکم نوزاد٬ درمان صدای شکم و اسهال٬ درمان صدای شکم و روده٬ درمان صدای شکم و نفخ٬ صدای شکم٬ صدای شکم در نوزاد٬ صدای شکم و اسهال


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : چهار شنبه 19 دی 1397
کنترل صرع در طب سنتی

کنترل صرع در طب سنتی

علل صرع

شاید در فردی که به صرع مبتلا می‌باشد علت اولیه به وجود آورنده بیماری اهمیت خاصی نداشته باشد اما علل به جود آورنده صرع برای آموزش جامعه و پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
علل صرع را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار دارد. علل اولیه به وجود آورنده بیماری صرع و علل بروز صرع و تشنج. در بررسی علل اولیه به وجود آورنده صرع گاهی یک اختلال ساختمانی کوچک در مغز به‌عنوان علت به وجود آورنده آن مطرح می‌شود.

اما در بسیاری از افرادی که به صرع مبتلا گشته‌اند هیچ علت خاصی یافت نمی‌شود و در دسته دیگری از افراد ضربه و فشارهای وارده به مغز، تومورها و ناراحتی‌های انتقالی ‌اندام‌ها به‌عنوان علل درگیر به وجود آورنده صرع بیان می‌گردند. همچنین علل بروز تشنج‌ها در افراد مختلف و در انواع مختلف صرع متفاوت می‌باشد. در دسته‌ای از افراد یک محرک حسی مانند مواجه با نورهای متفاوت، صداهای بلند، مواجه با سرما و یا گرمای شدید و در برخی دیگر افراد یک فشار عصبی ناگهانی و لحظه‌ای می‌تواند سبب بروز تشنج گردد. علل بروز تشنج از این لحاظ حائز اهمیت است که با شناخت و درک علت بروز تشنج در یک فرد مبتلابه صرع، با عدم مواجه فرد مبتلا با آن علت می‌توانیم جلوی بروز تشنج را در آن فرد بگیریم. البته این نکته نیز قابل‌ذکر است که در اکثر افراد مبتلا مجموعه‌ای از علت‌ها سبب بروز تشنج می‌گردد.

[caption id="attachment_3083" align="alignnone" width="255"]علل صرع کنترل صرع با طب سنتی[/caption]

دماغ (مغز)

از دیدگاه طب سنتی و بر طبق تقسیم‌بندی اعضای بدن مغز به همراه کبد و قلب جز اعضای رئیسه بدن می‌باشند که کنترل اعضای مرئوسه بدن (سایر اعضای بدن) را بر عهده دارند. بنابراین اگر اختلالی و مرضی به‌طور مستقیم متوجه اعضای رئیسه بدن باشد می‌تواند عملکرد سایر اعضای بدن نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. بیماری صرع یک بیماری است که به‌طور مستقیم با مغز و اعصاب در ارتباط می‌باشد. در بیماری صرع، بررسی مزاجی مغز ازآن‌جهت اهمیت دارد که هر عاملی سبب بر هم زدن تعادل مزاجی در مغز گردد می‌تواند سبب تشدید بیماری صرع در فرد مبتلا نیز گردد. بنابراین یکی از اولین اقدامات در کنترل بیماری صرع حفظ تعادل مزاجی مغز در مبتلایان است.

در طب سنتی افراد مبتلا به بیماری صرع بهتر است از مصرف مواد و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اکیداً خودداری کنند. نوشیدنی‌های کافئین دار سبب بر هم زدن تعادل مزاجی مغز می‌گردند و همچنین سرعت جریان‌های الکتریکی مغز را افزایش می‌دهند و از این طریق می‌توانند سبب فزونی طوفان‌های الکتریکی و تشنجی مغز گردند

در منابع مختلف مزاج دماغ (مغز) سرد و تر بیان شده است. سردی و تری دماغ دارای حکمت خاص خود می‌باشد. اگر دماغ به‌طور طبیعی با مزاج سرد و تر آفریده نمی‌شد، با وجود حجم عظیم اطلاعات واردشده به آن و پردازش آن‌ها دچار حرارت و خشکی بیش‌ازحد می‌شد. در صورت غلبه کیفیات سردی، گرمی، خشکی و تری یا ترکیبی از آن‌ها بر دماغ، به‌طوری‌که عملکرد دماغ دچار اختلال شود، مغز دچار سوء مزاج می‌شود. در مورد بیماری صرع رطوبت مغز از حرارت مغز اهمیت بیشتری دارد، هرچند که حرارت مغز نیز با درجات پایین‌تر دارای اهمیت خاص خود می‌باشد. حفظ رطوبت مغز در کنترل تشنج‌ها و تشخیص فواصل تشنجی از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از ابتدایی‌ترین توصیه‌هایی که به افراد مبتلا می‌توانیم بکنیم حفظ رطوبت مغز و پرهیز از هر آنچه سبب خشکی مغز می‌گردد، است.

[caption id="attachment_3084" align="alignnone" width="300"] صرع در طب سنتی[/caption]

تنظیم ساعت خواب

بی‌خوابی و بد خیلی یکی از دلایل مهم و عمده‌ای است که مزاج  مغز افراد را به سمت خشکی می‌برد. بنابراین می‌بایست با بررسی علت بی‌خوابی و بدخوابی و رفع عوامل ایجادکننده آن به جلوگیری از تشدید حملات در مبتلایان به صرع کمک کنیم. تنظیم ساعت خواب بیماران مبتلا به صرع یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای کنترل حملات صرع و افزایش فواصل بین حملات و تشنج‌های ناشی از این بیماری است. استراحت کافی، خواب عمیق و آرام از مهم‌ترین نکاتی است که در تسکین حملات بیماران مبتلا به صرع از سوی درمانگران توصیه شده است. از علل اساسی بی‌خوابی رژیم‌های غذایی بد می‌باشد. معمولاً رژیم‌های غذایی خشک سبب تشدید حالت بی‌خوابی می‌گردند اما رژیم‌های غذایی تر به مدت زمان خواب کمک می‌کنند. همچنین نوع رژیم غذایی و تأثیری که رژیم بر روی گوارش فرد می‌گزارد نقش بسزایی در خواب دارد. باید توجه گردد که غذاهایی که سبب نفخ معده و همچنین کمک به یبوست و عدم دفع می‌گردند موجب تشدید حالت بی‌خوابی و بدخوابی می‌گردند. این نکته حتی در طب مدرن نیز ثابت گردیده است که افرادی که دارای دفع مناسب می‌باشند کمتر دچار بدخوابی و یا بی‌خوابی می‌گردند و بالعکس افرادی که دارای یبوست می‌باشند بیشتر دچار کم‌خوابی و بدخوابی می‌گردند. سنگینی و انباشتگی غذا در بدن نه‌تنها در موجب بی‌خوابی می‌گردند بلکه در کیفیت خوابی که فرد می‌بیند نیز تأثیر دارد تا آنجا که طب اسلامی نیز خواب‌های کابوسواری که پس از صرف یک وعده غذای سنگین دیده می‌شود را فاقد یک تعبیر دقیق می‌داند و علت آن‌ها را سنگینی ناشی از وعده غذایی می‌داند.

[caption id="attachment_3085" align="alignnone" width="300"]تنظیم ساعت خواب در طب سنتی کنترل صرع[/caption]

نکات طب سنتی برای مبتلایان به صرع

* یکی از بهترین دم‌نوش‌ها برای مبتلایان به صرع دم‌نوش زنجبیل می‌باشد. دم‌نوش زنجبیل یکی از مفیدترین چای‌های گیاهی است که برای تسکین دردهای ناشی از بیماری صرع به بیماران توصیه می‌شود. بهتر است همراه با زنجبیل مقدار بسیار اندکی نیز زعفران همراه شود. اثر اصلی این دم‌نوش همان کاهش دردهای ناشی از صرع است. مصرف این دم‌نوش تا دو فنجان در روز مجاز می‌باشد.

[caption id="attachment_3086" align="alignnone" width="300"] کنترل صرع با دم نوش زنجبیل[/caption]

* بهارنارنج یکی از یکی گیاهانی است که برای کنترل سردردهای ناشی از صرع بسیار توصیه می‌گردد. بهارنارنج به هر صورتی که مصرف گردد (چه به‌صورت دم‌نوش، و چه به‌صورت عرق بهارنارنج و....) مفید است. اگر میزان و مقدار سردرد زیاد باشد می‌توان در دم‌نوش بهارنارنج از گیاه زوفا نیز کمک گرفت.

[caption id="attachment_3087" align="alignnone" width="300"] دم نوش بهارنارنح برای کنترل صرع[/caption]

* افراد مبتلا به بیماری صرع بهتر است از مصرف مواد و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اکیداً خودداری کنند. نوشیدنی‌های کافئین دار سبب بر هم زدن تعادل مزاجی مغز می‌گردند  و همچنین سرعت جریان‌های الکتریکی مغز را افزایش می‌دهند و از این طریق می‌توانند سبب فزونی طوفان‌های الکتریکی و تشنجی مغز گردند. درمانگران مکاتب درمانی مختلف نوشیدن چای، قهوه، نسکافه و انواع نوشابه‌های گازدار را برای افراد مبتلا به صرع جایز نمی‌دانند. این گروه همچنین استفاده از مواد خوراکی شیرین مانند قندوشکر و شیرینی‌ها را مناسب حال افراد مبتلا به صرع نمی‌دانند. علاوه بر این، توصیه شده بیماران مبتلا به صرع مصرف انواع غذاهای آماده، تخم‌مرغ‌های ماشینی و استفاده از انواع گوشت‌های قرمز، سس، گوجه‌فرنگی، عدس، سیب‌زمینی را کمتر در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنند.
ورزش ملایم و آرام و پیاده‌روی منظم و مرتب حداقل به مدت 30 دقیقه در طی روز برای این دسته از افراد توصیه می‌گردد.
* استعمال انواع مواد مخدر و دخانیات برای مبتلایان به صرع ممنوع می‌باشد. ازآن‌جهت که استعمال انواع مواد مخدر سبب بر هم زدن جریان ثابت عصبی مغزی می‌گردد می‌تواند موجب بر هم زدن ریتم ثابت بیماری صرع نیز گردد. همچنین در افراد آلوده به مواد مخدر ترک اعتیاد می‌بایست حتماً زیر نظر یک متخصص صورت گیرد زیرا ترک‌های خانگی ممکن است با شوک‌های تشنجی شدیدی همراه باشند.
* از خیره شدن مستقیم به انواع نورها، و در معرض صدای بلند قرار گرفتن، همچنین مواجهه با هوای سرد و یا گرم شدید می‌بایست اکیداً پرهیز شود.
مبتلایان به صرع می‌بایست در وعده‌های غذایی خود به‌طور ویژه از بادنجان استفاده کنند.

 

برخی از توصیه‌های غذایی برای مبتلایان به صرع به شرح زیر است:

* مصرف دارچین، مشک و هر چیز خوشبو و معطر.

* نوشیدن سکنجبین که در زمستان با آب گرم و در تابستان با آب سرد نوشیده شود.

* مصرف نان تهیه‌شده از گندم سفید و مناسب.

* مصرف گوشت جوجه، گنجشک، بزغاله، آهو، کبوتر.

* مصرف تخم‌مرغ، عسل، انجیر و گردو و پسته.

* پرهیز از نوشیدن آب یخ پس از استحمام.

* پرهیز از خوردن گوشت گاو و گوسفند و بز و ماهی.

* پرهیز از مصرف شیرینی و چربی.

* پرهیز از مصرف سبزی‌ها به‌ویژه کرفس.
* پرهیز از شلغم، ترب، کلم و هویج.

[caption id="attachment_3088" align="alignnone" width="300"] درمان صرع در طب سنتی[/caption]

 

درمان صرع با حکیم خیراندیش٬ درمان صرع در طب سنتی٬ صرع٬ صرع خفیف٬ صرع در طب سنتی٬ کنترل بیماری صرع٬ کنترل حملات صرع٬ کنترل صرع٬ کنترل صرع با حکیم خیراندیش٬ کنترل صرع با طب سنتی٬ کنترل صرع در طب سنتی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : چهار شنبه 19 دی 1397
درمان افسردگی در طب سنتی

درمان افسردگی در طب سنتی

افسردگی ازنگاه طب سنتی ناشی از سردی مغز است.حال ممکن است که یا سردی و خشکی غالب باشد و یا سردی و تری.بسته به هرکدام طبیب باید درمان را انتخاب کند.‏

- نشانه های بارز افسردگی سوداوی:‏

کم خوابی،وسواس درکارها،گوشه گیری،سوداوی بودن مزاج فرد، تیرگی پوست صورت،کابوس های شبانگاه.‏

[caption id="attachment_3029" align="alignnone" width="300"] افسردکی در افراد سوداوی[/caption]

درمان افسردگی ناشی از شدت سودا:‏

الف)سرکه انگبین(۲ لیوان عسل+۲لیوان عرق نعنا+۱ لیوان سرکه انگور طبیعی)از این ترکیب یک سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته یکساعت بعدشام میل کند(۴۰ الی ۱۲۰ شب)‏

ب)استشمام عطرگرم مثل یاس،نرگس،محمدی،مریم،مشک و…‏

(شبها جلو بینی مالیده شود)(۴۰ الی ۱۲۰ شب)‏

ج) روغن کنجد یا زیتون را هر شب روی ملاج سرمالیده شود(۴۰ الی ۱۲۰ شب)‏

د)شبی یک لیوان عرق بهارنارنج با یک ق مرباخوری فرنجمشک را با کمی عسل میل شود(۱۲۰ شب)‏

ه)ارده با شیره انگور هفته ای ۴ الی ۵ وعده صبحانه

چ)انجیر شبی ۷ عدد،زیتون ۷ عدد صبحها،مویز روزی ۲۱ عدد

گ)بادام درختی ۱۴ عدد دانه دانه مثل آدامس جویده شود.‏

**توجه:میتوانید همین ۱۴ بادام را با یک لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و ۲ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید پس از اینکه خوب مخلوط شد جرعه جرعه بنوشید.‏

خ)فسنجان بادام درختی(نصف بادام +نصف گردو+رب انار)هفته ای ۲‏الی ۳ وعده شام میل شود.‏

ح)کاهش سردیها مخصوصا سودازاها

غ)بادکش کتف یک شب درمیان ۲۱ مرحله

ق)حجامت عام ۱ الی ۳ مرحله با تشخیص طبیب هر ماه یکمرحله در ربع سوم ماه قمری.‏

‏ ‏

– علائم ونشانه های افسردگی ناشی از خلط بلغم:‏

پرخوابی،کابوسهای شبانه،ضعف و بیحالی،بلغم مزاج بودن فرد، زودرنج و بسیار حساس،سفیدی رنگ صورت.‏

‏ ‏

[caption id="attachment_3030" align="alignnone" width="300"] افسردگی در افراد بلغمی[/caption]

– درمان افسردگی ناشی از شدت بلغم:‏

الف)شبی یک قاشق مرباخوری اسپند با یک استکان آب قورت

داده شود(۴۰ شب)‏

‏ ب)استشمام عطرگرم مثل یاس،نرگس،محمدی،مریم،مشک و…‏

‏(شبها جلو بینی مالیده شود)(۴۰ الی ۱۲۰ شب)‏

ج)روغن مالی ملاج سرهرشب با روغن سیاه دانه(۴۰ الی ۱۲۰ شب)‏

د)شبی یک لیوان عرق بهارنارنج با یک ق مرباخوری فرنجمشک را با کمی عسل میل شود(شروع بعد ازیکماه به مدت ۸۰ شب).‏

ه)ارده با شیره انگور هفته ای ۴ الی ۵ وعده صبحانه

چ)انجیر شبی ۷ عدد،زیتون ۷ عدد صبحها،مویز روزی ۲۱ عدد

گ)بادام درختی ۱۴ عدد دانه دانه مثل آدامس جویده شود.‏

**توجه:میتوانید همین ۱۴ بادام را با یک لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و ۲ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید پس از اینکه خوب مخلوط شد جرعه جرعه بنوشید.‏

خ)فسنجان بادام درختی(نصف بادام +نصف گردو+رب انار)هفته ای ۲‏ الی ۳ وعده شام میل شود.‏

ح)کاهش سردیها مخصوصا بلغم زاها

غ)بادکش کتف یک شب درمیان ۲۱ مرحله

ف)درماه دوم شبی یک نخود کندر به آرامی جویده شود(یکماه)‏

ع)حجامت حتما باید با تشخیص پزشک طب سنتی انجام گردد.‏

‏ ‏

***توجه بسیار مهم:‏

درهردو نوع افسردگی بیمار اگر مشکل یبوست دارد از ترکیب زیر (۵ واحدروغن بادام شیرین+۲ واحدعسل)صبح ناشتایک ق غذاخوری ‏ باید میل شود

[caption id="attachment_3031" align="alignnone" width="300"] درمان یبوست افراد افسرده[/caption]

 

افسردگی٬ افسردگی بلغمی٬ افسردگی سودازدگی٬ افسردگی و بلغم٬ افسردگی و غلبه سودا٬ درمان افسردگی‌٬ درمان افسردگی با بادکش٬ درمان افسردگی با بادکش کتف٬ درمان افسردگی با حجامت٬ درمان افسردگی با حجامت عام٬ درمان افسردگی با رژیم غذایی٬ درمان افسردگی با طب سنتی٬ درمان افسردگی با گیاهان دارویی٬ درمان افسردگی بلغمی٬ درمان افسردگی حاد٬ درمان افسردگی در طب سنتی٬ درمان افسردگی سودا٬ درمان افسردگی سوداوی٬ درمان افسردگی سودایی٬ درمان افسردگی مزمن٬ علائم افسردگی٬ علائم افسردگی بلغمی ها٬ علائم افسردگی سوداوی ها٬ نشانه های بارز افسردگی سوداوی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : چهار شنبه 19 دی 1397
تقویت معده با طب سنتی

تقویت معده با طب سنتی

بسیاری از افراد هستند که از تلخی دهان یا حالت تهوع شکایت دارند، همه این علائم از دیدگاه طب سنتی نشانه وجود مشکلی در معده است که به کمک تدابیر پاکسازی معده می‌توان به‌راحتی آن را برطرف کرد.

رب انار و رب سیب راهی برای تقویت و پاکسازی معده

وجود تلخی دهان یا احساس تهوع از دیدگاه طب سنتی به دلیل وجود صفرای متعفن در معده است. صفرای عفن موجب بی‌اشتهایی و حالت به جوشش آمدن معده می‌شود.
وجود یکی از این علامت‌هایی که در بالا ذکر کردیم نشانه‌ای از وجود صفرای عفن یا متعفن در معده است که با کمک برخی از تدابیر می‌توان آن را برطرف کرد و کسانی که دچار صفرای عفن هستند معمولاً در ماه رمضان دچار مشکل می‌شوند.
* مصرف شربت انار یا رب انار در رفع علامت صفرای عفن موثر است به این ترتیب که بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای‌خوری رب انار ترش و شیرین مصرف کنند.
* تهیه شربتی از رب انار و آب‌غوره همراه با عسل می‌تواند موثر باشد به این ترتیب که رب انار را با آب‌غوره و عسل مخلوط می‌کند و روی حرارت ملایم قرار داده تا به قوام درآید. از این مایه شربت چند با در طول روز تا شروع ماه رمضان با آب رقیق کنند, مصرف کنند.

[caption id="attachment_3046" align="alignnone" width="300"] تقویت معده با رب انار[/caption]

برای کسانی که صفرای عفن و تلخی دهان دارند، استفاده از بذری به نام اسفرزه برایشان مفید است البته بهتر است که خیسانده شود و لعاب آن مصرف شود

* شربت زرشک نیز از بهترین نوشیدنی‌ها برای این افراد است. به این ترتیب که به میزان دلخواه زرشک آبی را با چند برابر آب از شب تا صبح خیسانده سپس روی حرارت قرار داده و با شکر به قوام درآورند. میزان شکر اضافه شده آن همانند سایر شربت‌هاست به میزانی که قوام پیدا کند.

* استفاده از سیب یا آب سیب یا رب سیب نیز توصیه می‌شود.
سیب تقویت‌کننده قلب، مغز،کبد و در نهایت دستگاه گوارش است همچنین مانع نزول مواد زائد به سمت معده می‌شود.

برای تهیه رب سیب می‌توان به میزان 2 لیتر آب سیب گرفته شود و به روش بن ماری روی شعله غیرمستقیم گاز قرار دهند؛ به این ترتیب که یک ظرف بزرگ پر از آب بر روی شعله گذاشته و ظرف آب سیب را داخل ظرف پر از آب گذاشته تا به‌مرور زمان آب سیب تبخیر شود و رب بسیار خوشمزه و مقوی به دست آید.
خوردن سیب خود موجب تنظیم محیط دهان و دندان می‌شود که به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.
* در نهایت برای کسانی که صفرای عفن و تلخی دهان دارند، استفاده از بذری به نام اسفرزه برایشان مفید است البته بهتر است که خیسانده شود و لعاب آن مصرف شود.

[caption id="attachment_3047" align="alignnone" width="300"] تقویت معده با رب سیب[/caption]

هضم غذا و درمان سوءهاضمه

* برای درمان سوءهاضمه توصیه می‌شود که از جوشانده‌های سنتی مثل رازیانه استفاده کرد. همچنین مصرف جعفری نیز به هضم غذا کمک می‌کند.
* مصرف فلفل سیاه نیز با ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوءتغذیه کمک می‌کند.
* استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان دردهای معده و نفخ کارساز است و به‌طورکلی مصرف برخی ادویه‌ها مثل زیره سیاه، گلپر، میخک، هل و آویشن برای رفع نفخ و سوءتغذیه موثر است.
* خوردن بادرنجبویه به همراه نعناع برای درمان بی‌اشتهایی و رفع سوءهاضمه موثر است.
* مصرف زنجبیل، برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه موثر هستند چون از سوزش معده و دردهای ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری می‌کنند.
* خوردن هویج و نعناع و عرق‌هایی مثل زیره و پونه نیز موثر است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک می‌کند.

[caption id="attachment_3048" align="alignnone" width="300"]تقویت معده درمان سو هاضمه در طب سنتی[/caption]

مصرف دارچین و نعناع دوای درد معده

معمولاً افرادی که در طول هفته زیاد درد معده را تجربه را می‌کنند با خوردن غذاهای چرب و شور دردشان بیشتر می‌شود خوراکی‌هایی مثل مایونز و کلم از این مواد غذایی است.
* افرادی که دچار سوءهاضمه و درد معده می‌شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌شده و نوشابه‌های گازدار را کمتر کنند. قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار اسید معده را افزایش می‌دهند و باعث بازگشت اسید از معده به مری هم می‌شوند.
* طب سنتی برای درمان و تسکین دردهای معده مصرف دارچین را توصیه می‌کند چراکه این گیاه‌درمانی برای کاهش درد ناشی از نفخ معده و سوءهاضمه موثر است.
* همچنین این افراد بهتر است به‌جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در برنامه خود جای دهند و خوردن فیبر نیز از نفخ و دردهای معده می‌کاهد.
* مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می‌کند. همچنین جویدن دانه رازیانه نیز موثر است.

[caption id="attachment_3049" align="alignnone" width="300"]تقویت معده درمان نعده درد با دارچین و نعناع[/caption]

 

تقویت معده٬ تقویت معده با دارچین٬ تقویت معده با داروهای گیاهی٬ تقویت معده با رب انار٬ تقویت معده با رب سیب٬ تقویت معده با طب سنتی٬ تقویت معده با عرقیات٬ تقویت معده با غذا٬ تقویت معده با گیاهان دارویی٬ تقویت معده در طب سنتی٬ تقویت معده ضعیف٬ تقویت معده عصبی٬ درمان سوءهاضمه٬ درمان سوءهاضمه با طب سنتی٬ معده٬ معده درد صبحگاهی٬ معده درد عصبی٬ معده درد کودکان٬ معده سرد٬ معده عصبی٬ معده میکروبی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : چهار شنبه 19 دی 1397
درمان تب کودکان در سرماخوردگی با طب سنتی

درمان تب کودکان در سرماخوردگی با طب سنتی

یکی از کابوس های والدین در برخورد با سرماخوردگی کودکان، تب کردن آنهاست. معمولا در این مواقع، پدر و مادر دچار اضطراب می شوند و به ویژه از ترس ابتلای کودک به تشنج ناشی از تب،  انواع داروها را به خورد کودک دلبند خود می دهند. امّا واقعیت این است که درمان تب ناشی از سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی بسیار ساده و مبتنی بر اقدامات عملی ذیل است:

 

۱- در اکثر موارد، رعایت اصول درمانی ذکر شده در این مقاله باعث می شود که کودک یا تب نکند یا تب او بسیار خفیف باشد و یا دراسرع وقت فروکش کند. بنابراین نگرانی زیادی به خود راه ندهید.

 

۲- یکی از علل مهم تب، وجود کانون های موضعی عفونی است که در مورد سرماخوردگی، معمولا مربوط به سینوس ها و گاهی هم گلو است. لذا در مورد تخلیه سینوس ها با ریختن قطره یا بخور دادن اقدام کنید.

[caption id="attachment_3022" align="alignnone" width="300"] بخور دادن کودک[/caption]

۳- در ترکیب داروهای خوراکی بیماری که تب دارد؛ از داروهای خنک  و تب بر، بیشتر استفاده کنید. شاید بهترین آنها، دم کرده پوست بید یا عرق بید است. استفاده  از خطمی، پنیرک، بنفشه، نیلوفر و … هم مفید است.

[caption id="attachment_3023" align="alignnone" width="300"] تب بر گیاهی در طب سنتی[/caption]

۴- پاشویه:  پاشویه با آب معمولی، برای درمان اکثر تب ها کافی است امّا برای تاثیر بیشتر می توانید این کار را با عرق کاسنی انجام دهید. پاشویه تکنیک عجیب و غریبی ندارد و طبق روال می توانید پاهای بیمار را داخل ظرف آب قرار داده شستشو دهید. البته اگر پاهای بیمار سرد است بهتر است سراغ جاهای دیگر بروید. درواقع ضرورتی ندارد حتما پاشویه روی پاهای بیمار انجام شود. گذاشتن و عوض کردن متناوب دستمال خیس بر روی پیشانی هم روش رایج دیگر است اما علاوه بر پیشانی، از شکم هم که سطح وسیع تری دارد غافل نشوید.  همچنین می توانید یک اسفنج را به آب ولرم آغشته کنید و روی پوست کودک بکشید. حتی شستشوی ساده دست و صورت هم می تواند به کاهش قابل توجه دمای بدن منجر شود. یک روش دیگر برای پاشویه این است که با لیف یا اسفنج خیس پوست را به این ترتیب خنک کنید: از تنه شروع کرده و مسیر رگهای خونی بزرگ را در امتداد اندام ها با لیف خنک نمایید( مثل زیر بغل ها؛ کشاله ران؛ کف دست ها و پاها )

[caption id="attachment_3024" align="alignnone" width="300"] پاشویه با عرق کاسنی[/caption]

برای پایین آوردن تب کودک از آب سرد استفاده نکنید

پاشویه بهتر است با آب ولرمی که ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد خنک تر از حرارت معمولی بدن است انجام شود. اختلاف زیاد درجه حرارت بدن با آب موجب ممکن است موجب اختلال در خونرسانی و مشکلات دیگری در کودک شود. همچنین آب سرد، با نقباض عروق پوست باعث می‌شود خون کمتری زیر پوست جریان پیدا کند و بنابراین تبادل گرما بین خون و پوست کاهش می‌یابد.

 

تذکّر: به هیچ وجه برای پاشویه از الکل استفاده نکنید. این مساله دو دلیل دارد: اوّل آن که الکل به سرعت تبخیر می شود و باعث کاهش سریع درجه حرارت بدن می شود که می تواند خطرناک باشد. دوّم هم این که الکل از طریق پوست، جذب و وارد خون می شود. ورود الکل به خون می تواند سبب بروز مشکلات تنفسی یا تشنج شود و یا بر اثر افت قند خون، کودک را خواب آلوده یا تحریک پذیر کند.

 

۵- راه موثّرتر این است که به جای دستمال خیس، خیار یا کدوی خورشی را به ورقه های نازک برش زده آن را روی سطح پیشانی یا شکم بیمار قرار دهیم یا آن را روی این نواحی ماساژ دهیم.

 

۶- شیاف خیار: به نظر من، یکی از بهترین راه ها برای کنترل تب ناشی از سرماخودگی آن است که قطعه ای خیار یا کدوی خورشی را در اندازه تقریبی یک شیاف، برش داده از راه مقعد،  برای بیمار شیاف بگذاریم. این شیاف بسیار موثر تر از شیاف استامینوفن است و عارضه خاصی هم ندارد. شیاف را می توانید هر ۳-۲ ساعت تا قطع تب تکرار کنید.

 

این درمان در طب سنتی  به ویژه در کودکانی که به علّت یا همراه تب، دچار یبوست هم می شوند فوق العاده موثر است چرا که همزمان با قطع تب، شکم بیمار را هم راه می اندازد. درواقع، کارکردن شکم به خودی خود باعث کاهش تب می شود. شیاف خیار علاوه بر کاهش تب از طریق طبع خنک خود، بعد از یکی- دو نوبت استفاده، شکم کودک را هم راه می اندازد و مشکل را به کلّی مرتفع می کند. در این موارد، معمولا داروهای تب بر شیمیایی تاثیر چندانی ندارند و تا وقتی که شکم کار نکند این عدم تاثیر به قوت خود باقی است.

 

۷- در مواردی که بیمار بزرگسال است و تب او شدید؛ حتی می توان از مصرف خوراکی آب خیار، نصف استکان هر یک ساعت، تا قطع تب استفاده کرد.

 

نکته مهم ۱: در پایین آوردن تب در کودکان، نباید خیلی عجله و افراط کرد؛ چرا که کاهش سریع درجه حرارت بدن هم می تواند منجر به تشنج کودک شود.

 

نکته مهم ۲: اگر قبل از تب، بیمار دچار لرز شود؛ روی او را با پتو بپوشانید تا با بالا رفتن درجه حرارت بدن، لرز قطع شود. آنگاه به آرامی نسبت به درمان تب اقدام کنید.

 

نکته مهم ۳: بهتر است تب های زیر ۳۸ درجه را درمان نکنیم تا اثراب ضدمیکروبی تب در بدن اعمال شود.

 

نکته مهم ۴: پوشاندن بیش از حد نوزادان می تواند منجر به افزایش مصنوعی دمای بدن او و اشتباه در تشخیص تب شود. لذا یکی از اقدامات ضروری در هنگام تبدار بودن کودکان کوچکتر، کم کردن لباس آنهاست؛ خیلی از اوقات، همین اقدام ساده باعث کاهش تب کودک می گردد.

 

نکته مهم ۵: برای پاشویه نمی توان  مدّت زمان مشخّصی تعریف کرد و باید تا طبیعی شدن حرارت بدن ادامه پیدا کند.

 

نکته مهم ۶: در صورت افزایش نبض، کاهش تنفس، خواب آلودگی و لرز (به ویژه در نوزادان و کودکان) باید از ادامه پاشویه خودداری کنید و روی بدن بیمار را با پتو بپوشانید چراکه این واکنش ها می تواند نشانه اختلال در سیستم گردش خون بیمار باشد.

 

نکته مهم ۷: مادران نوزادان شیرخوار باید توجّه داشته باشند که در هنگام سرماخوردگی، به هیچ وجه شیر دادن به کودک را متوقّف نکنند؛ چرا که شیر مادر، بهترین غذا و دارو برای کودک است. همچنین تغذیه مناسب با شیر مادر، از تب کودک نیز پیشگیری می کند.

[caption id="attachment_3025" align="alignnone" width="300"] درمان تب کودک با طب سنتی[/caption]

 

تب در کودکان٬ تب شکمی در کودکان٬ تب کودک٬ درمان تب کودک٬ درمان تب کودک با طب سنتی٬ درمان تب کودک در سرماخوردگی٬ درمان تب کودک در طب سنتی٬ درمان تب کودکان٬ درمان تب کودکان با بخور٬ درمان تب کودکان با پاشویه٬ درمان تب کودکان با داروهای گیاهی٬ درمان تب کودکان باگیاهان دارویی٬ درمان تب کودکان به روش خانگی٬ درمان تب کودکان خیراندیش٬ درمان تب کودکان در خانه٬ درمان تب کودکان در طب سنتی٬ درمان تب کودکان دکتر خیراندیش٬ علت تب طولانی در کودکان


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : چهار شنبه 19 دی 1397
درمان پوکی استخوان در طب سنتی

درمان پوکی استخوان در طب سنتی

بیماری پوکی استخوان به یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه امروزی تبدیل شده است، طوری که سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان افراد بالاتر از 50 سال و مخصوصا خانم ها بیشترین آسیب دیدگان از این بیماری اند...

[caption id="attachment_3053" align="alignnone" width="300"] درمان پوکی استخوان در طب سنتی[/caption]

درمان پوکی استخوان با زردچوبه و گزنه

حمید افراسیابی، متخصص طب سنتی گفت: برای درمان پوکی استخوان در طب سنتی توصیه شده که ریشه زردچوبه مصرف شود چون برای درمان درد مفاصل و پوکی استخوان کاربرد دارد.

وی ادامه داد: همچنین گیاه گزنه نیز خواص ضد درد مفاصل و پوکی استخوان دارد به طوری که جوشانده‌ گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه شده است چرا که پوکی استخوان در نتیجه‌ از بین رفتن املاح معدنی از بدن ایجاد می شود؛ البته اغلب در افراد بالای 50 سال این بیماری بروز می یابد.

این متخصص طب سنتی افزود: مصرف صبحانه و شام البته در ابتدای شب برای پیشگری و درمان این بیماری توصیه شده است. همچنین استفاده از روغن بادام تلخ و اسانس نعنا برای ماساژ دادن اندام‌هایی که دردناک است مناسب است.

افراسیابی گفت: در برخی موارد با توصیه پزشک طب سنتی انجام حجامت برای کاهش دردهای استخوانی و مفصلی مجاز است.

وی گفت: مصرف روزانه مخلوط آسیاب شده از پوسته جوشیده تخم مرغ با عسل نیز توصیه شده است و همچنین مصرف جوشانده رازیانه به صورت روزانه و فرنی پودر سنجد توصیه شده است.

[caption id="attachment_3054" align="alignnone" width="300"] درمان پوکی استخوان با زردچوبه و گزنه[/caption]

سنجد درمانگر آرتروز و پوکی استخوان

آرتروز و پوکی استخوان،‌ مشکلی است که در میانسالی، دامنگیر همه به خصوص خانم‌ها می‌شود.

دکتر علی شهیدی زندی، متخصص طب اسلامی و سنتی گفت: در بروز آرتروز و پوکی استخوان، ‌تنها کمبود کلسیم و ویتامین D نقش ندارند بلکه فقدان گروهی از املاح و عناصر به صورت هم زمان فرآیندهای مربوط به پوکی استخوان و آرتروز را تصریح می‌بخشند.

دکتر شهیدی زندی ادامه داد: میوه سنجد و گل بهاره سنجد، حاوی منابع قابل توجهی از املاح و عناصر هستند که مانع پوکی استخوان می‌شوند که از آن جمله می‌توان به عناصر روی، ‌مس، کروم و منیزیم اشاره کرد.

وی ادامه داد: میوه سنجد همچنین حاوی اسید فولیک فراوان و ویتامین c زیاد است. علاوه بر این، ‌این میوه حاوی ترکیبات گیاهی است که گیرنده‌های هورمونی را فعال می‌کند و بنابراین مانع از دست رفتن کلسیم در دوران یائسگی در خانم‌ها می شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف پودر سنجد به همراه شیر که غنی از کلسیم است،‌ در جلوگیری از بروز و یا پیشرفت پوکی استخوان و آرتروز بسیار کمک کننده است. ضمن اینکه افراد باید تحت نظر پزشک متخصص،‌ در صورت نیاز از دارو درمانی کمک بگیرند.

مصرف پودر سنجد به همراه شیر که غنی از کلسیم است،‌ در جلوگیری از بروز و یا پیشرفت پوکی استخوان و آرتروز بسیار کمک کننده است

[caption id="attachment_3055" align="alignnone" width="300"] سنجد برای پوکی استخوان[/caption]

مقدار مصرف

هر روز صبح ناشتا 3 قاشق مرباخوری پودر سنجد (شامل پوست، گوشت و هسته) را در یک لیوان شیر داغ زده و نوش جان کنید و یا پودر سنجد 2 قسمت و پودر سویای بوداده 1 قسمت را با عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق یا 2 قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر میل کنید.
فقط پودر سنجد را از عطاری های مطمئن خریده و در یخچال نگهداری کنید.

[caption id="attachment_3056" align="alignnone" width="300"] خواص پودر سنجد برای پوکی استخوان[/caption]

و در نهایت این که

(سَمِعتُ أَبا عَبدِاللّه  علیه السلام یَقولُ فِى الغُبَیرا:) ِ إِنَّ لَحْمَهُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ عَظْمَهُ یُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدَهُ یُنْبِتُ الْجِلْدَ. از امام صادق علیه السلام درباره سنجد شنیدم كه مى‌فرمودند: گوشت سنجد براى گوشت، هسته آن براى استخوان و پوست آن براى پوست مفید است. كافى(ط- الاسلامیه) ج 6، ص 361، ح 1 - مكارم الاخلاق ص 176

[caption id="attachment_3057" align="alignnone" width="300"] خواص سنجد[/caption]

 

پودر سنجد٬ پوکی استخوان٬ پوکی استخوان درمان٬ پوکی استخوان شدید٬ پوکی استخوان و تغذیه٬ خواص پودر سنجد٬ خواص پودر سنجد در طب سنتی٬ خواص سنجد٬ خواص سنجد در طب سنتی٬ درمان پوکی استخوان٬ درمان پوکی استخوان با پودر سنجد٬ درمان پوکی استخوان با سنجد٬ درمان پوکی استخوان با طب سنتی٬ درمان پوکی استخوان در طب سنتی٬ درمان پوکی استخوان شدید٬ سنجد


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 18 دی 1397
با 7 مسکن قوی گیاهی در طب سنتی آشنا شوید

با 7 مسکن قوی گیاهی در طب سنتی آشنا شوید

علت اصلی درد التهاب است.اکثر افراد در مواقعی که دچار درد می شوند به استفاده از مسکن های قوی روی می آورند.مسکن ها با استفاده از آنزیم های ضد التهاب درد را تسکین می دهند.درست است که استفاده از این داروها درد شما را آرام میکند اما می تواند عوارض جانبی برای شما به همراه داشته باشد.از جمله این عوارض می توان به خونریزی معده، حمله قلبی، صدمه به کلیه، سکته مغزی، عدم تعادل هورمونی اشاره کرد.خوشبختانه داروهای گیاهی برای کاهش التهاب و درد به کمک ما می آیند.این روش‌ها کاملاً امن هستند و در کاهش درد و التهاب بسیار مؤثرند.در این مطلب قصد داریم شما را با این مسکن های گیاهی آشنا نماییم.

 

  1. گل مینا و پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید حاویِ سالیسین است و برای درمان سردرد بسیار مؤثر است. سالیسین اثری شبیه به آسپرین دارد و به همان شیوه التهاب را کم می‌کند. توصیه می‌شود هر چهار ساعت حدود 120-240 میلی‌گرم سالیسین مصرف شود. برای درمان درد در کودکان استفاده نشود. گل مینا نیز سردرد را کاهش می‌دهد. رگ‌های مغز را آرام کرده و انقباض را از بین می‌برد که خود عامل اصلیِ میگرن است. تحقیقات نشان داده 16 هفته درمان با گل مینا، تعداد حملات میگرن را به کمتر از سه بار در ماه کاهش می‌دهد. در طب سنتی مزیت گل مینا این است که علاوه بر درمان میگرن‌ها موجود، از حملات جدید جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود هرروز 150 میلی‌گرم مصرف شود.

[caption id="attachment_3002" align="alignnone" width="300"] گل مینا مسکن طبیعی[/caption][caption id="attachment_3003" align="alignnone" width="300"] پوست درخت بید سفید مسکن طبیعی[/caption]

 

  1. کندر

گیاه کندر دردهای خفیف و مزمن را تسکین می‌دهد. این گیاه تولید ترکیبات التهابی را کم می‌کند. از فرمولی استاندارد برای تهیه دارو استفاده کنید و روزانه 750 میلی‌گرم در سه مرتبه مصرف کنید.

[caption id="attachment_3004" align="alignnone" width="300"] کندر مسکن طبیعی[/caption]

  1. کورکومین

کورکومین ماده فعالی در زردچوبه است که التهاب را مهار کرده و توانایی بدن در مبارزه با التهاب‌ها را بهبود می‌دهد. از نظر علمی ثابت‌شده که کورکومین درد مزمن را کاهش داده و مانع بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر می‌شود. روزانه 500 میلی‌گرم از این ماده را در سه وعده مصرف کنید. برای تأثیر بهتر، توصیه می‌شود کورکومین با بروملین مصرف شود. بروملین آنزیمی است که خواص ضدالتهابی دارد و در آناناس موجود است.

[caption id="attachment_3005" align="alignnone" width="300"] کورکومین مسکن طبیعی[/caption]

  1. زنجبیل

زنجبیلِ معجزه‌آسا آنزیم‌هایی دارد که از تولید ترکیبات ضدالتهابی جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود چای، ادویه یا آب‌نبات‌های زنجبیلی تأثیری بر کاهش درد ندارند. اگر درد زیادی را تحمل می‌کنید، روزی دو گرم زنجبیل خالص بخورید. اگر از بیماری‌های مزمن رنج می‌برید، روزانه یک گرم زنجبیل را در سه وعده (صبح، ظهر، شب) مصرف کنید.

[caption id="attachment_3006" align="alignnone" width="300"] زنجبیل مسکن طبیعی[/caption]

  1. همیشه‌بهار کوهی (آرنیکا)

قرن‌هاست که از این گیاه برای خواص دارویی‌اش استفاده می‌شود. از گل زرد گیاه آرنیکا گرفته می‌شود که در ناطق کوهستانی اروپا می‌روید. آرنیکا حاویِ سزکوییترپن لاکتون است که ایمنی را بهبود داده و از التهاب جلوگیری می‌کند. برای درمان آسیب‌های شدید، از ژل یا کرم آرنیکا حدود سه بار در روز استفاده کنید.

[caption id="attachment_3007" align="alignnone" width="300"] همیشه‌بهار کوهی (آرنیکا) مسکن طبیعی[/caption]

  1. امگا 3

اسیدهای چرب امگا3 برای کاهش طولانی‌مدت درد مناسب‌اند. زیرا بدن این اسیدهای چرب را تجزیه کرده و آن‌ها را به ترکیبات ضدالتهابی تبدیل می‌کند. امگا3 در بذرکتان، شاهدونه و ماهی‌های آب سرد (ماهی آزاد، ساردین، خال مخالی) وجود دارد. اما می‌توانید قرص‌های مکمل آن را نیز مصرف کنید. برای سلامت کلی، روزانه 1500 میلی‌گرم استفاده کنید. اگر درد شدید دارید، روزی 3000 میلی‌گرم استفاده کنید.

[caption id="attachment_3008" align="alignnone" width="300"] امگا 3 مسکن طبیعی[/caption]

  1. پنجه شیطان

نوعی میوه بومیِ آفریقاست که تیغ‌های قلاب مانند دارد که ممکن است در پوست‌گیر کنند و سبب ایجاد درد شوند. اما اگر به‌عنوان یک درمان طبیعی از آن استفاده کنید، درد را کم می‌کند و در تسکین کمردرد و کاهش ورم مفاصل بسیار مؤثر است. ترکیباتِ فعال در پنچه شیطان، خواص ضد درد قوی دارند. این گیاه را خشک کرده روزانه 400 میلی‌گرم مصرف کنید. افرادی که زخم معده دارند، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

[caption id="attachment_3009" align="alignnone" width="300"] پنجه شیطان مسکن طبیعی[/caption]

 

درمان کاهش التهاب٬ درمان کاهش درد٬ مسکن طبیعی٬ مسکن طبیعی بدن درد٬ مسکن طبیعی برای سردرد٬ مسکن طبیعی در طب سنتی٬ مسکن طبیعی قوی٬ مسکن گیاهی٬ مسکن گیاهی در طب سنتی٬ مسکن گیاهی قوی٬ مسکن های قوی کیاهی٬ مسکن های گیاهی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : داریوش
تاریخ : سه شنبه 18 دی 1397